Flytta /home + /swap till egen disk, hur göra?

Flytta /home + /swap till egen disk, hur göra?

Inläggav mattem » lör jul 26, 2014 11:52 am

Kör idag hela systemet från en enda disk med standardupplägget från installationen. Kör med SSD men funderar att bygga ut lagringsutrymmet med en konventionell HDD.

Funderat på att lägga /home på en egen partition eftersom det är smidigt att ha det åtskilt från systemdisken som ryker så fort man funderar på att installera om/uppgradera Mint. Inte för att det sker ofta, men det känns ändå skönt att det ligger orört även om man har färsk backup vid tillfället det sker.

Min fråga är då, hur gör jag enklast för att få /home på egen partiton. Partitionerar jag nya disken och lägger en pekare på den som /home i Gparted, flyttar över innehållet med Grsync och ser glad ut, eller?

/Swap borde inte vara mer än att skapa en partition som /swap så nya disken? Hur tar man bort de gamla monteringspunkterna för /home och /swap enklast?

Min andra frågeställning är hur bra blir det att lägga /home på en vanlig disk när systemet i övrigt ligger på en SSD? Som jag förstår det så ligger systemet + program då på SSD och ens personliga filer/inställningar på HDD så det borde inte bli någon prestandaförlust att tala om?
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Flytta /home + /swap till egen disk, hur göra?

Inläggav Jan-Olof » sön jul 27, 2014 12:57 am

Bra idé. Även om man nu kan köpa en SSD på 1 TB för under 4.000 kronor så ger en vanlig hårddisk mycket mera utrymme för en betydligt lägre kostnad.

Själv kör jag på samma sätt - en SSD (enheten sda) som systemenhet och en hårddisk (sdb) med två partitioner för home och swap. Så här ser det ut i min /etc/fstab:
UUID=b2474fc5-2067-4f94-bf91-e69f8636ab43 /home ext4 errors=remount-ro 0 1
UUID=3cbca9a8-db17-4572-8659-e4177f4518e5 none swap sw 0 0

Nu är det några år sedan jag gjorde det här senast, men:
1. Säkerhetskopiera.
2. Koppla in den nya hårddisken.
3. Starta från installationsmedia (kanske inte nödvändigt men bättre att vara på den säkra sidan). Använd gparted för att skapa partitionerna, förse dem med rätt filsystem och formatera dem.
4. Kopiera innehållet från /home på SSDn. Vill minnas att jag gjorde det med kommandot cp -p
5. Redigera (som administratör) /etc/fstab enligt ovan. Enheternas ID-nummer får du fram med: sudo blkid
6. Ta bort de gamla mapparna på SSDn.
7. Starta om som vanligt.

Ett användbart kommando är också:
sudo parted -l
som visar vilka partitioner det finns i systemet.

Moderna hårddiskar är snabba. Någon nämnvärd prestandaförlust blir det alltså inte. Däremot får du ju ett mycket större lagringsutrymme :D
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Flytta /home + /swap till egen disk, hur göra?

Inläggav mattem » sön jul 27, 2014 8:11 am

Ja, det låter ju enkelt, i all fall i teorin.

Säkerhetskopia tas i detta nu till en extern disk på /home men även programlistan.

Har en bekant som pillar en hel del i Linux (Arch) med som hela tiden tjatar om att man vill skriva så lite som möjligt till SSD pga livslängd. Nu tror jag personligen inte att det är ett så stort problem i realiteten. Men han menar på att man även bör lyfta ut /var samt /tmp på extern disk för att minska antalet (skadliga) skrivningar till SSD till ett minimum.
För egen del är det kanske inte platsen som är det stora nu när jag inte kör med bärbar dator utan enkelt kan expandera innehållet internt i datorn med fler diskar i stället för att byta ut befintlig. Det är mest en åtgärd för att veta att /home inte ryker vid installation och behöver återställas. Övrigt kan jag enkel lagra på annan intern disk. Frågan är hur mycket man ska lägga partitionen för /var & /tmp, för de lär väl kunna samsas? Eller det blir onödigt krångligt?

Tanken är att köpa en 3TB WD RED och lägga ca 750 GB till /Home (bara för att jag kan) och /swap till 64 GB (max minnesmängd på moderkortet) för eventuellt framtida bruk. Har 8 GB idag men ska utöka med 16 GB till så det blir 24 GB totalt för tillfället. Att avvara 64 GB av totalt 3 TB är inget problem då jag levt med diskar på ca 180 GB pga SSD som systemdisk på mina bärbara Macar. Som ni förstår sitter jag inte och dammsuger nätet direkt :roll: Dock har jag lite material som idag ligger på externa diskar som jag sällan eller aldrig använder eftersom jag ogillar att sitta med massa sladdar på skrivbordet som jag gärna vill få tillgång till igen.

Alternativet är att köpa en egen disk för /home (500-750 GB) och en extra större för "övrig" lagring samt som intern backupdisk av /home med Grsync.

Men följande borde också fungera.

1. Starta från installationsmedium

2. Partionera upp nya hårddisken och sätt monteringspunkterna

3. Använd Grsync och flytta /home samt säkerhetskopiera programlistan

4a. Starta installationen och låt systemet sköta resten
alt.
4b. Dina steg 5-7
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Flytta /home + /swap till egen disk, hur göra?

Inläggav Jan-Olof » sön jul 27, 2014 12:12 pm

Jag tror inte heller att det egentligen är något stort problem med livslängden. När tekniken var ny så oroade man sig mer för detta. Hittills har jag behövt byta en (1) SSD och det berodde på ett känt tillverkningsfel - fick en ny på garantin.

Visst kan man lägga /var och /tmp på egna partitioner. Jag kollade aktuell storlek på de mapparna i några datorer. Som mest var de 1 GB respektive 0,3 MB.

Det blir ju en avvägning - mappar med mycket läs- och skrivaktivitet vill du ha på SSDn för att få ett så snabbt system som möjligt, men då slits den också (kanske) lite mer.

64 GB som växlingspartition verkar mycket. Jag har 4 och har inte märkt några nackdelar. En möjlighet i det sammanhanget är att man kan ha flera växlingspartitioner på olika hårddiskar - Linux kombinerar dem vid behov.

Resultatet kommer säkert att bli bra - du verkar ha bra koll på detta.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Flytta /home + /swap till egen disk, hur göra?

Inläggav Mikael » sön jul 27, 2014 10:04 pm

Har en bekant som pillar en hel del i Linux (Arch) med som hela tiden tjatar om att man vill skriva så lite som möjligt till SSD pga livslängd. Nu tror jag personligen inte att det är ett så stort problem i realiteten. Men han menar på att man även bör lyfta ut /var samt /tmp på extern disk för att minska antalet (skadliga) skrivningar till SSD till ett minimum.


Se:
https://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne#Livsl.C3.A4ngd
och där:
Enligt Nordic Hardwares Svenska SSD-guiden år 2012 är resonemanget kring SSD-enheters livslängd numera närmast hypotetiskt, eftersom ett normalt användande ger en typisk SSD en livslängd på ett par hundra år, medan ett extremt användande ger en livslängd på ett par decennier.
Hardware.info genomförde ett uthållighetstest av Samsung 840, testet pågick mellan 2 april och 7 juni 2013. Under denna period skrevs över 880TB data på SSD-disken - motsvarande över 214 års användning (10gb/dag) innan det första okorrigerbara felet uppstod.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Flytta /home + /swap till egen disk, hur göra?

Inläggav mattem » tis sep 09, 2014 10:14 am

Dags att uppdatera eftersom jag nu har köpt in en ny disk, en Intel 520 240 GB SSD, 990:- på NetOnNet och satt i den i burken nu.

Följde denna guiden http://askubuntu.com/questions/239843/m ... ther-drive

Men någonstans måste det ha gått fel, för när jag startade om systemet så fanns inte användarmapparna i /home

Efter mycket pillande och letande så visade det sig att i /home låg katalogen /home som i sin ur hade användarmapparna. Så efter att ha kopierat ut dessa från /home/home till /home fungerade allt igen.

Vet inte om jag missat något i guiden eller missat något / i katalogstrukturen vid kopieringen för galet blev det. Tog säkert 1.5 timmes felsökande innan jag insåg felet.

Kan det vara att jag (troligtvis) missade ett / efter /home i kommandot sudo rsync -avx /home/ /mnt/tmp som orsakade felet? För jag antar att den då kopierar hela /home och med underliggande mappar istället för att enbart kopiera underliggande mappar om det står /home/ eller?
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster