Mint 13 xfce, Iphone 5s

Mint 13 xfce, Iphone 5s

Inläggav cgb » mån maj 12, 2014 4:25 pm

Hej
jag har problem med komma åt min Iphone 5s från datorn med Mint 13 xfce.
Enligt
http://www.libimobiledevice.org/

borde det fungera efter installation av
22.03.2014: Release time! Proud to announce libimobiledevice-1.1.6.tar.bz2 (unstable) after more than a year of development. Furthermore there are new releases of libplist-1.11.tar.bz2 and libusbmuxd-1.0.9.tar.bz2. This marks an important refactoring effort for proper iOS 7 support. It's packed with new features, tools, speed improvements, code refactoring, crash fixes, memory leak fixes and much more.
01.03.2014: ifuse-1.1.3.tar.bz2 has been officially released.

Installationen I Readme säger
============

To compile run:
./autogen.sh
make
sudo make install

Men kommandot
./autogen.sh
fungerar inte. Jag får bara svar

“claes@claes-VGN-S3XP ~/Program/Itunes/libimobiledevice-1.1.6 $ ./autogen.sh
bash: ./autogen.sh: No such file or directory
claes@claes-VGN-S3XP ~/Program/Itunes/libimobiledevice-1.1.6 $


Någon som har en lösning?
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Mint 13 xfce, Iphone 5s

Inläggav Jan-Olof » mån maj 12, 2014 8:17 pm

Version 1.1.6 är en testversion. Enligt projektets hemsida så behöver du också hämta och kompilera (under Sources and Dependencies):
ifuse-1.1.3
libplist-1.11
libusbmuxd-1.0.9
nautilus-ideviceinfo-0.1.0
ideviceinstaller-1.0.1
libusb-1.0.3

Sedan behöver du också en del paket för kompilering och installation, t.ex:
build-essential
packaging-dev
auto-apt
checkinstall (skapar på ett enkelt sätt ett .deb-paket efter att du gjort sudo make install)
men de kanske du redan har?

Kollade just i testversionen av Mint 17, Qiana. Där finns libmobiledevice4, version 1.1.5 från 2014-03-13, förinstallerad.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Mint 13 xfce, Iphone 5s

Inläggav cgb » tis maj 13, 2014 7:21 am

Tack Jan-Olof,
jag försöker med att ladda in paketen för compilering och installation innan jag övergår till Qiana

Några kompletterande frågor
1. Vad innebär testversion? -Att risken för datorkrasch är mycket stor? Brukar det i så fall normalt gå att avinstallera och återfå den stabila versionen?

2. Om jag lyckas är det med Gigolo, Krusador eller Libmobiledevice som Iphones bilder och musik hanteras?

Libmobiledevice4 finns med i Mint13, men den har jag inte lyckats öppna.

Tacksam för svar.
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Mint 13 xfce, Iphone 5s

Inläggav Mikael » tis maj 13, 2014 8:47 am

Kanske utanför ämnet men fungerar det inte att använda Windowsversionen av iTunes, under Wine?
Eller behövs ändå libimobiledevic för att det ska fungera?

Att gå via Dropbox är ju annars ett smidigt sätt att överföra filer, även om det tar lite tid...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mint 13 xfce, Iphone 5s

Inläggav Jan-Olof » tis maj 13, 2014 10:27 am

cgb skrev:1. Vad innebär testversion? -Att risken för datorkrasch är mycket stor? Brukar det i så fall normalt gå att avinstallera och återfå den stabila versionen?

Nej, någon stor risk brukar det inte vara. Att något är en testversion innebär att utvecklarna har lagt till nya funktioner som ännu inte har provats av särskilt många användare. Även om utvecklarna testar efter bästa förmåga så kan det ju finnas användare som t.ex. har någon ovanlig hårdvara där det inte fungerar som man tänkt.

Det skall inte vara några problem att avinstallera och gå tillbaka till den stabila versionen.

Börja med paketen längst ned på listan - eftersom de andra antagligen är beroende av dem. Kolla vilken version som finns i paketförrådet. Om du behöver en nyare så får du hämta källkoden och kompilera.

Om ./autogen.sh inte hittas så kan du prova standardkommandot ./configure istället.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Mint 13 xfce, Iphone 5s

Inläggav Mikael » tis maj 13, 2014 5:43 pm

Har inte iPhone 5 stöd för MTP?

Har nyss installerat (via Programhanteraren) gMTP i Mint för att via USB komma åt innehållet i telefonen. (En Android)

http://gmtp.sourceforge.net/index.html

You can get file access to your phone's internal storage (/mnt/sdcard) or your external SD card (/mnt/extSdCard/) using gMTP as another replier @Easty noted (http://www.humans-enabled.com/2011/12/h ... s-mtp.html).

You'll need to install libmtp (instruction are on that page and easily found elsewhere) and gMTP.

Once everything's installed do the following:

Plug in your phone to the USB cable connected to your computer
Swipe down from the top and verify it's connected as "a Media Device" (MTP), if not click on the notification to change from Camera mode (PTP) to Media Device (MTP)
launch gmtp from your launcher (windows key then type 'gmtp')
When your phone connects (it may take some time) you may be prompted to connect to Phone or Card (drop-down menu) - pick the one you want to access, in this case 'Card'
Voila! You can browse the card, select files and download them to your computer with the Download button.

If you want to switch from browsing the SD card to the phone's memory simply click disconnect and then connect in gmtp and select 'Phone' instead of 'Card'.


Från
http://askubuntu.com/questions/169516/a ... al-sd-card

(även där en Android)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mint 13 xfce, Iphone 5s

Inläggav cgb » ons maj 14, 2014 8:47 pm

Hej

Jan-Olof skrev:Sedan behöver du också en del paket för kompilering och installation,
osv
.

lyckades med dessa tyckte jag men
fick vid installation av övriga och redan med "libusb-1.0.3" problem.
Hittade bara libusb-1.0.18, som jag försökte med.
En mängd beroenden för denna och för övriga som inte kunde uppfyllas.
Jag har för tillfället gett upp detta spår.

Mikael skrev:Kanske utanför ämnet men fungerar det inte att använda Windowsversionen av iTunes, under Wine?

God idé som jag inte tänkt på själv. Jag provade, det gick inte.
Läste någon annanstans att VirtualBox fungerar bra för en del Windowsprogram.
Kanske en annan idé värd att pröva, men nog lite arbetsam.

Mikael skrev:Att gå via Dropbox är ju annars ett smidigt sätt att överföra filer, även om det tar lite tid


Försökte just nu med Dropbox och det verkar fungera, frågan är dock om det löser problemen.
Det verkar lite oflexibelt.
Med iTunes kan bilder, filmer och musik hanteras individuellt.

Jag ska även undersöka om gMTP fungerar.
Senast redigerad av cgb tor maj 15, 2014 8:07 pm, redigerad totalt 1 gång.
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Mint 13 xfce, Iphone 5s

Inläggav Jan-Olof » ons maj 14, 2014 9:15 pm

cgb skrev:
Mikael skrev:Kanske utanför ämnet men fungerar det inte att använda Windowsversionen av iTunes, under Wine?

God idé som jag inte tänkt på själv. Jag provade, det gick inte.

Det verkar inte vara helt lätt att få igång iTunes men en person har visst lyckats enligt denna recension: http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... &iId=29520
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster