Isadora

Isadora

Inläggav bobcat1 » ons maj 05, 2010 8:38 am

Har nu laddat ner och kör nya Minten "Isadora" och allt verkar fungera (som det alltid gör i minten) bra än så länge , vet inte om den har blivit något snabbare än 8:an men det kan ju vara en ren inbillnig från min sida . Den verkar vara stabil iallafall har inte några problem än så länge utan allt rullar på som vanligt.
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj

Re: Isadora

Inläggav tux-sven » tor maj 06, 2010 11:06 am

Kul att Isadora funkar bra för dig. :D Jag upplever åxå att den verkar både välfungerande och stabil. Man får dock tänka på att det bara är en RC-release. Clem och hans gäng hävdar att den bara är till för testning....
Snabbare skall den nog vara, för Ubuntu 10.04 som den bygger på sägs vara betydligt snabbare än sin föregångare.
Jag har inte gjort någon installation på hårddisk ännu.
Däremot har jag gjort en bootbar USB-sticka som jag kan spara alla ändringar och uppdateringar på.
Denna stickan kan jag flytta mellan datorer och behålla mitt mailkonto och mina personliga inställningar. :mrgreen:

Jag stoppade i stickan som jag skapat, och kört, i en Acer Aspire One (notebook), i min deskop som har ett ATI Radeon HD 3650, och bootade. Det funkade direkt. Detta är extra trevligt eftersom mitt grafikkort alltid varit ett bekymmer tidigare. Nu fungerade 3D-grafiken med Compiz och GoogleEarth direkt utan att jag behövde lyfta ett finger! :lol:
ATI drivrutiner (öppna) finns med i Linuxkärnan numera.

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav rodvitner » lör maj 08, 2010 11:48 am

Du skulle inte kunna berätta hur du gjorde stickan? Försökte nyss, men det enda som blev var en exakt kopia av själva installations-cdn, som programmet "Skapa uppstartsdisk" tjatade om att jag måste ha i pannkakslaggen.

I övrigt påstår jag att Isadora, precis som Ubuntu 10.04, halverar uppstartstiden. I alla fall på min Zepto3215W.
rodvitner
Munk

Inläggav tux-sven » lör maj 08, 2010 1:50 pm

Rodvitner och alla andra intresserade:

Så här gjorde jag min "levande" USB-sticka.

Programmet heter "Make a startup disk" eller "Startup disk creator" i menyn.
Det riktiga namnet på programmet är "usb-creator-gtk".

Först måste jag säga att det tydligen erfordras Mint 9 för att programmet skall funka. Jag försökte även med Mint 8 som jag redan har installerat på min Acer Aspire One, men det gick INTE!

Jag körde alltså Mint 9 rc från en bootbar USB-pinne som jag redan skapat med UNEtbootin - men det borde funka på samma sätt med ett Mint9-system som redan är installerat på hårddisken.

För att få rootbehörighet startade jag programmet via terminalen:
sudo usb-creator-gtk

Själva iso-filen för mint9 rc hade jag redan lagrad i min hemkatalog i Mint-8-installationen på hårddisken. (Nu var det bra med rootbehörighet, när man ville in i det filsystemet!)

Via knappen "Other" söker du reda på den nämnda iso-filen.

Nu hade jag även en 8GB USB-sticka ansluten som jag valde och gjorde omformatering på mha " usb-creatorprogrammet"

Därefter valde jag "Stored in reserved extra space" och drog upp skjutregeln till max (4GB) och tryckte "Make a startupdisk"

Sedan hinner man hämta en kopp kaffe i lugn och ro... ;)

Om du har bekymmer att se hemmakatalogen på hårddisken i "usb-creatorprogrammet" kan du försöka att först öppna hemmakatalogen som "administrator" via en filbläddrare, det fungerar som en "varseblivare" för systemet tycks det. :)

Om du gör programuppdateringar av systemet, välj bort alla "plymouth"-paketen. Dessa har med bootning att göra och kan inte konfigureras korrekt, varvid systemet på din sticka blir obootbart! :twisted:

Lycka till,
/Sven
:mrgreen:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav rodvitner » mån maj 10, 2010 3:57 pm

Nu har jag gjort exakt (inbillar jag mig) enligt tipset ovan. Fortfarande är det enda jag får en startbar usbsticka med exakt samma innehåll som den ursprungliga iso-filen. Inte de egna inlagda programmen, språket, inställningarna osv.

Har jag missuppfattat något?
rodvitner
Munk

Inläggav tux-sven » mån maj 10, 2010 5:10 pm

Märkligt - jag har gjort det 2 ggr (eftersom jag råkade förstöra den första stickan)
Jag hade alltså en 8GB sticka:
Därefter valde jag "Stored in reserved extra space" och drog upp skjutregeln till max (4GB) och tryckte "Make a startupdisk

Jag utförde hela processen, båda gångerna från en LM9RC-live-körning.

Hmm. Man FÅR alltså bara en exakt kopia av LM8RC till att börja med. Det är först när du uppdaterar och konfigurerar medans du kör med den nya live-stickan som det sparas. Du får ingenting med dig från din vanliga installation eller din vanliga live-session.

Undrar om det var DET som var oklart? :roll:

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav rodvitner » mån maj 10, 2010 5:21 pm

Aha! Jag missuppfattade det hela. Trodde programmet kunde göra ungefär samma saker som remastersys. Tack ändå :)!
rodvitner
Munk

Inläggav tux-sven » mån maj 10, 2010 5:54 pm

Vad jag däremot INTE provat är att göra en installation till hårddisken från den "levande USB-stickan" efter att jag installerat nya program och uppdateringar på den. DET kanske skulle fungera som installation av en remastrad iso? :roll:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Återgå till Installera Linux Mint