Stänger inte av sig

Stänger inte av sig

Inläggav mimetesa » ons nov 06, 2013 5:27 pm

Hej Jag har ett litet problem med Mint 15! Den vill inte stänga av sig när jag ska stänga av datorn. Den fastnar vid gröna symbolen sen så händer det inte något mer.Skulle jag däremot starta om datorn så går det bra!! Har ni något bra tips hur man kan rätta till det?
mimetesa
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 28, 2013 6:52 pm

Re: Stänger inte av sig

Inläggav Jan-Olof » tor nov 07, 2013 1:07 pm

Hej och välkommen!

Tyvärr verkar det här vara ett rätt så vanligt problem i version 15. Själv har jag hittills inte råkat ut för det men när jag kör Mate-utgåvan så händer det ibland att inloggningsskärmen hänger sig så att det inte går att välja användare. Misstänker att orsaken till det felet kan vara densamma.

Såg på nätet att det kanske kan vara någonting i modemmanager som krånglar. Om du inte är beroende av att använda mobilt bredband så kan du prova att öppna ett terminalfönster och klistra in:
sudo apt-get purge modemmanager

Om detta inte löser problemet så kan du lätt installera modemmanager igen via Programhanteraren eller genom att ge ovanstående kommando på nytt - men med install istället för purge.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Stänger inte av sig

Inläggav LennartL » tor nov 07, 2013 6:21 pm

Kan du ha samma problem som jag hade? Hos mig berodde det på att jag hade en extern hårddisk + ett USB-minne kopplade till datorn. Det verkade som att Mint inte avmonterade dom ordentligt vid avstängning. När jag tog bort dom och testade utan dom inkopplade så försvann problemen. Kopplade sedan in dom igen och sedan fungerade det.
Vet inte men bara ett tips att prova.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Stänger inte av sig

Inläggav mimetesa » tor nov 07, 2013 11:28 pm

Hejsan och tack för svaren! jag provat bägge tipsen och inget hjälper mig. Jag får försöka leta vidare då och se om det finns någon lösning på problemet!
mimetesa
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 28, 2013 6:52 pm

Re: Stänger inte av sig

Inläggav LennartL » sön nov 10, 2013 1:54 pm

Har du testat med att skriva sudo poweroff i terminalen.
Testa annars om det hjälper.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Stänger inte av sig

Inläggav LennartL » sön nov 10, 2013 2:21 pm

Om det fungerade med sudo poweroff så kan du göra en programstartare på skrivbordet för det kommandot.

Gör så här:
öppna terminalen och skriv in följande kommando. (Du kan kopiera och klistra in)

sudo chmod u+s /sbin/shutdown

Skriv ditt lösenord.

Skriv exit och terminalen avslutas.

Högerklicka någonstans på ditt skrivbord.
Välj där "Skapa programstartare"

Fyll i namn, Vilket namn du vill. Tex Avsluta.

Kommandot ska vara
shutdown -P now

Sen svarar du OK.

Om du vill byta Icon på programstartaren hägerklickar du ikonen väljer Egenskaper.
Klicka på ikonen uppe till vänster i rutan.
Gå in i ditt filsystem och bläddra dig fram till denna mapp: /usr/share/pixmaps/pidgin/emblems/scalable
Där finns en massa ikoner att välja mellan. Tyvärr ingen som ser ut som avstängningsknappen vad jag sett i alla fall.

Lycka till!
Bilagor
shutdown.png
shutdown.png (23.81 KiB) Visad 6121 gånger
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Stänger inte av sig

Inläggav mimetesa » tor jan 16, 2014 7:02 pm

Tack för tipsen men inget hjälper jag tror det är ett hårdvarufel på min dator för den är precis lika med windows 7 på min andra partition.
mimetesa
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 28, 2013 6:52 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster