Montera hårddisk

Montera hårddisk

Inläggav balstag » sön aug 25, 2013 2:39 pm

Hej! Har gjort flera försök att installera Linux Mint (vid sidan av Windows). Men varje gång är problemet att jag inte hitta mina windowsfiler, dokument, bilder etc. Installerar jag Ubuntu däremot, kan hittar jag alla filer. Men nu föredrar jag faktiskt Linux Mint, ja, gillar skarpt, och undrar jag gör för fel, kanske redan vid installationen. Det kommer upp nåt meddelande om att hårddisken inte är mounted, eller så. Hur monterar man hårddisken i Linux mint?
balstag
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 03, 2012 8:23 am

Re: Montera hårddisk

Inläggav Jan-Olof » sön aug 25, 2013 7:11 pm

Hej och välkommen!

Startar Mint normalt i övrigt? I de flesta utgåvor kan du nå filerna via ikonen Dator om du inte redan har någon speciell ikon för den aktuella enheten på skrivbordet. Om du kör KDE-utgåvan så startar du istället filhanteraren (till höger om Meny-knappen - ikonen som ser ut som ett arkivskåp). Under Enheter, längst ned till vänster hittar du övriga partitioner på hårddisken. Dubbelklicka för att montera, Högerklicka och välj i menyn när du vill avmontera.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Montera hårddisk

Inläggav balstag » fre aug 30, 2013 5:01 pm

TAck för tips! Men jag har inte lyckats komma åt hårddisken, förmodligen gör jag något fel vid installationen. Där finns något man ska välja och jag vet inte vad som händer i de olika alternativen. Annars fungerar Linux Mint helt underbart. Tyvärr har jag ett favoritofficeprogram som inte finns till Linux, annars hade jag satsat mer helhjärtat direkt.
Än en gång tack!
balstag
balstag
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 03, 2012 8:23 am

Re: Montera hårddisk

Inläggav Jan-Olof » fre aug 30, 2013 7:56 pm

Vilken version av Mint använder du (15 "Olivia", 14 "Nadia", 13 "Maya" ...), eller är det den Debian-baserade LMDE?

Vilken utgåva (Mate, Cinnamon, KDE eller Xfce)?

Vilken version av Windows har du?

Hur gjorde du när du installerade? För att installera Mint och Windows på samma hårddisk så rekommenderar jag att man först skapar ett ledigt utrymme på den (i Windows för att hålla det systemet på gott humör) och sedan installerar Mint enligt beskrivningen Installera Mint som du hittar på sidan http://linuxmint.se/instruktioner/

Vilket office-paket är det som du vill använda?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Montera hårddisk

Inläggav Mikael » mån sep 02, 2013 11:11 am

Ja, precis, vilken version av Mint kör du och vilken Windows?
Är det enbart två operativ inblandade - Mint & Win? Eller ytterligare?
Är dessa installerade på varsin partition av EN hårddisk eller på varsin fysisk disk?

För Windows 8 kan man få meddelande i Mint om att disken är låst (alltså inte det att den inte är monterad) när man vill komma åt filer på Windowspartitionen.
Detta beror på "snabbavstängningsläget" i Windows 8 och går att fixa.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Montera hårddisk

Inläggav Mikael » mån sep 02, 2013 11:19 am

Kanske kolla i denna tråd?
viewtopic.php?f=26&t=234&start=0

Men läs hela tråden!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron