Jag har en Dvb-t Usb stcik Som heter AF9035!

Jag har en Dvb-t Usb stcik Som heter AF9035!

Inläggav Linuxmintfanwomen » sön apr 14, 2013 10:16 am

Hej,

Jag har en AF 9035 DVB-T Usb stick och undrar om den fungerar med linuxmint 14?? Vet nån hur man gör för att få igång den tv-kortet?

/Linuxfanwomen
Linuxmintfanwomen
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: lör apr 13, 2013 4:04 pm

Re: Jag har en Dvb-t Usb stcik Som heter AF9035!

Inläggav tux-sven » sön apr 14, 2013 11:40 am

Jag är inte säker, men det verkar som det skall funka med nyare Linux-kärnor. (vilket Mint 14 har)
http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/Afatech_AF9035

Här är en länk till en finne som tydligen fixar FW till Linux, och även denna modul. http://palosaari.fi/linux/

Jag har inte testat något av detta själv.

:roll:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Jag har en Dvb-t Usb stcik Som heter AF9035!

Inläggav tux-sven » sön apr 14, 2013 3:42 pm

Tack vare din fråga så var jag tvungen att prova med min egen usb-dvb-t adapter. Jag fick igång den för första gången någonsin!! (Jag haft den liggande ett par år) :D

Nu provade jag med Mint 15, en version som inte är släppt ännu.
I ett terminalfönster skrev jag
Kod: Markera allt
lsusb
med tv-usb isatt i datorn.
därefter tog jag ut tv-usb och skrev
Kod: Markera allt
lsusb
ännu en gång varvid jag kunde se vilken enhet som försvunnit.

Av detta går det att utläsa vad enheten heter och att den upptäckts av linuxsystemet.

I mitt fall var det en Realtek 2838.

Därefter öppnade jag Kontrollpanelen i menyn och valde System Information.

På högersidan i System Information-fönstret valde jag Kernel Modul och fann där min modul: dvb_usb_rlt28xxu.
Nu visste jag att det fanns en kärnmodul för att hantera DVB-T enheten.

Jag installerade nu Me-TV via programhanteraren och anslöt min USB-DBV-T-enhet och dess antenn. Under rubriken Visa valde jag Channels och det dök upp ett nytt fönster med tre val (radioknappar) Jag valde nr 2 och tryckte på sök-ikonen.
Här kunde jag välja se-skövde som är den sändare som ligger närmast mig.
Nu började Me-TV söka av vilka kanaler och frekvenser som finns tillgängliga. (Precis samma som jag har på min TV)

Jag valde ut de kanaler jag ville ha och sparade dem till Me-TV. Nu fungerar det, men fjärrkontrollen som medföljde funkar inte enligt vad jag kan upptäcka. Man får byta kanal med tangentbordet, men det funkar!!! :lol:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Jag har en Dvb-t Usb stcik Som heter AF9035!

Inläggav tux-sven » sön apr 14, 2013 4:26 pm

Min USB-DBV-T- enhet fungerade i Mint 14 åxå. Jag köpte den billigt på Netto en gång. Den heter Office One och hade en Linux-pingvin på kartongen, men på SW-skivan som följde med fanns bara win-filer (som vanligt). Mappen för Linux var helt tom.

Slutsats: Det enklaste är att helt enkelt bara installera Me-TV och göra ett försök. ;)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Jag har en Dvb-t Usb stcik Som heter AF9035!

Inläggav tux-sven » sön apr 14, 2013 6:29 pm

När jag uppgraderade kärnmodulen i LMDE fick jag igång Me-TV där åxå, vilket inte gick tidigare med den gamla 3.2-kärnan.
Jag lade in extons nya 32-bitarskärna 3.8.0-17-exton. Den är väl egentligen skapad för Ubuntu men den fungerar i LMDE åxå.
:D

Om någon annan skulle vara intresserad av Arne Extons 32-bitars Linux-kärna, så finns den här:
http://www.exton.net/?p=166

Det finns även med installations-instruktioner i zip-filen. Annars kan man öppna och installera .deb-filerna med GDebi. Det senare alternativet syns när man högerklickar på respektive fil.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst