Installationsproblem Nadia

Installationsproblem Nadia

Inläggav Lagoengs2002 » fre mar 15, 2013 5:02 pm

Hej!
Är en medelgod användare som har väldiga problem med att göra en sk dual boot installation.
Kör Win 7, har två partitioner C: och D: tänker installera Mint Nadia mate (64-bit) på D-partitionen, 139gb ledigt.
Jag använder inte något usb-minne eller bränd skiva utan följer denna tutorial: http://www.howtogeek.com/howto/20079/in ... r-netbook/
Men varje gång får jag besked att installationsprogrammet har kraschat när jag väl är är i Linuxmiljön, det går olika långt varje gång.
Är ingen trollkarl på datorer oh har hållit på med detta i två dagar, men undrar om ni har någon aning vad som går snett, eller om det finns något annat sätt utan att bränna skiva eller använda usb?
(Har laddat ner från olika platser både med torrent och html.)
Lagoengs2002
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor mar 14, 2013 6:04 pm

Re: Installationsproblem Nadia

Inläggav Jan-Olof » fre mar 15, 2013 8:51 pm

Välkommen!

Varför vill du använda metoden med Mint4Win istället för att installera från ett USB-minne eller en DVD? Inte så att det är fel men eftersom du har en ledig partition så borde det vara enklare att installera på ett "vanligare" sätt, tycker jag.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installationsproblem Nadia

Inläggav Lagoengs2002 » lör mar 16, 2013 12:29 pm

Tack för svar!
Tja det kan man fråga sig, har nog inget ledigt usbminne men kan säkert rota fram något. Hur stort behöver det vara?
Som jag har förstått installerar man från usb:n till vald partition, eller?
Lagoengs2002
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor mar 14, 2013 6:04 pm

Re: Installationsproblem Nadia

Inläggav LennartL » lör mar 16, 2013 1:28 pm

Jag installerade LMDE på en 4 GB USB och det gick bra så 4 GB ska räcka. När du sedan ska installera på Partition D: så glöm inte att välja den vid installationen.
År det två hårddiskar du talar om eller är det en hårddisk uppdelad i två.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Installationsproblem Nadia

Inläggav Lagoengs2002 » lör mar 16, 2013 1:35 pm

Tack!
Jag provar med det.
Det är en disk med C: och D:, blir jag nöjd och får Itunes att fungera tar jag bort Win7.
Lagoengs2002
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor mar 14, 2013 6:04 pm

Re: Installationsproblem Nadia

Inläggav LennartL » lör mar 16, 2013 1:52 pm

Då kan jag säga att Itunes är väldigt svårt att få igång i Linux tyvärr.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Installationsproblem Nadia

Inläggav Lagoengs2002 » lör mar 16, 2013 1:55 pm

Ja, jag har förstått att det kan vara lite meckigt, men vi provar.
Lagoengs2002
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor mar 14, 2013 6:04 pm

Re: Installationsproblem Nadia

Inläggav LennartL » lör mar 16, 2013 2:15 pm

Kul med personer som vågar testa lite. Hittar du nåt knep för att få in Itunes i Mint så tala gärna om hur du gjorde för det är många som är intresserade. Lycka till.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Installationsproblem Nadia

Inläggav Lagoengs2002 » lör mar 16, 2013 2:18 pm

Självklart, jag meddelar.
Lagoengs2002
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor mar 14, 2013 6:04 pm

Re: Installationsproblem Nadia

Inläggav Jan-Olof » lör mar 16, 2013 4:22 pm

Läste just i tidningen Datormagazin en uppgift som tyder på att Windows numera placerar växlingsfilen på D: som standard. Kan vara någonting att kolla för andra som vill prova. Om filen finns där så får man ändra inställningen så att den placeras på C: istället.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installationsproblem Nadia

Inläggav jkw » sön mar 17, 2013 5:15 pm

Vet inte hur pass stabil mint4win är nu för tiden, men i ditt fall skulle jag nog rekommendera att testa den för att göra det hela mycket enklare.
När du känner att du är riktigt nöjd med LinuxMint så kan du göra backup på din home och bränna ut eller lägga på usb-minne.

Sedan göra om från början och göra "rätt". Det vill säga, in med Windows först, dela upp hårddisken som du vill dela upp den och se till att det finns tillräckligt med oallokerat utrymme kvar för att göra partitioneringen ca 20GB monterat på / och resterande X GB på /home.

Anledningen till detta partitioneringssystem är att du kan alltid behålla din /home/ oavsett om du behöver installera om linuxsystemet. Vill du senare installera om så kan du bara montera /home/ till den partitionen du vill spara och välja att INTE formatera den, då ligger alla inställningar, dokument med mera kvar.

Mitt inlägg kändes lite förvirrande, men hoppas du får ut något vettigt det. :-D
jkw
Munk
 
Inlägg: 30
Blev medlem: tis feb 12, 2013 12:25 am

Re: Installationsproblem Nadia

Inläggav Lagoengs2002 » mån mar 18, 2013 4:16 pm

Tack jkw!
Haha, nej det var inte så förvirrande, är ingen trollkarl på datorn men jag tror jag snappade det mesta.
Jag har inte haft tid att trixa så mycket med operativsystemen ännu, men jag skall titta noga på vad du
rekomenderar.
Lagoengs2002
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor mar 14, 2013 6:04 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron