Hur komma åt skapat utrymme på hårddisk[LÖST]

Hur komma åt skapat utrymme på hårddisk[LÖST]

Inläggav mats_larsson » ons feb 17, 2010 8:24 pm

Jag har installerat Mint 8, skapade en egen home. Men gjorde även en backup, som jag tänkte skulle vara bra att spara saker i. Men när jag försöker komma åt den, så ägs den av root och går inte att ändra utdelning i Nautilus.
Nu vet jag inte hur jag ska göra!? Några bra tips?
Senast redigerad av mats_larsson ons maj 01, 2013 6:06 pm, redigerad totalt 1 gång.
mats_larsson
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: ons feb 10, 2010 8:54 pm
Ort: Nyköping

Re: Hur komma åt skapat utrymme på hårddisk

Inläggav tux-sven » fre feb 19, 2010 1:25 pm

Det verkar som om du har en egen backuppartition och monterat denna? :) Jag har åxå en extra partition som jag förvarar backuper i. Det kan vara en mycket bra lösning märkte jag häromdagen, när jag spillde kaffe i min notebook så att filsystemet skrevs sönder. I min backup-partition utförde jag inga aktiviteter, så den klarade sig. :)

Det är riktigt att det är root som äger partitionen men grupper och övriga skall ha åtkomst till innehållet i den.
Du ändrar detta enklast genom att i filbläddraren, under "Arkiv" välja "Open as root" och ange ditt password. Filbläddraren blir då röd i färgen, högerklicka på aktuell fil/mapp välj "Egenskaper" och därefter "Rättigheter". I detta läge kan du sätta behörigheterna som du önskar .... :D
Lycka till,
/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Hur komma åt skapat utrymme på hårddisk

Inläggav mats_larsson » fre feb 19, 2010 10:08 pm

OK - där ser man vad farliga vissa drycker är. Tänk om det hade varit whiskey? :-)

Jag gjorde enligt dina råd - och det funkar! TACK!!

& ha en trevlig helg!
mats_larsson
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: ons feb 10, 2010 8:54 pm
Ort: Nyköping


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron