Hur får jag min Pocket PC 2003 att hittas av Linux?

Hur får jag min Pocket PC 2003 att hittas av Linux?

Inläggav Clazze » sön aug 26, 2012 10:18 am

Först vill jag bara tacka för att jag får vara med i forumet. Jag har nyligen gått över från Windows, av olika anledningar. Har provat olika avarter av Linux och tror att jag funnit det jag sökte i Linux Mint 13. Jag är hur nöjd som helst och kan väl känna att det kunde jag testat lite tidigare. Men, men, nu e jag här och vad gäller att installera program utanför programhanteraren är nästan grekiska för mig. Men jag är inte korkad så jag kommer nog att lära mig det ganska snart om jag kan få lite hjälp på traven. :?

Jag har i alla fall lyckats med att få igång det mesta på min dator och den kring utrustning jag har. Men min Pocket PC av märket HP Ipaq, Pocket PC 2003, får jag inte att synas över huvud taget. Jag har testat på några olika sätt som jag funnit på nätet, men inget har fungerat ännu. Några av exemplen föll på att jag inte riktigt vet vad sudu, git och alla de andra kommandon man använder sig av i Linux Mint. Jag är ju van vid exe-filerna. :(

Ett annat problem jag har är att kunna synka mina Google-kontakter, min Google-kalender i programmen Filofax, (koorganizer) och Kontakthantering, (adressbok). Jag kan inte programmen i Linux ännu så det finns säkert de som är mer och mindre omtyckta och jag tar gärna emot förslag på program också. Bara det medföljer en steg för steg instruktion så jag vet vad jag gör. Gärna så tydligt så att jag kan förstå vad som händer vid de olika komandon, så jag lär mig något och inte behöver be om hjälp i framtiden.

Ha en fortsatt bra sommar och tack för all den hjälp ni kommer att överösa mig med fr.o.m. idag!
mvh Clazze R
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle!
Användarvisningsbild
Clazze
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 18, 2012 11:45 pm
Ort: Malmö

Re: Hur får jag min Pocket PC 2003 att hittas av Linux?

Inläggav Clazze » mån aug 27, 2012 8:57 am

Har jag skrivit frågan på fel sida eller är det en så svår fråga att ingen vet eller finns det ingen som vill hjälpa?

mvh Clazze
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle!
Användarvisningsbild
Clazze
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 18, 2012 11:45 pm
Ort: Malmö

Re: Hur får jag min Pocket PC 2003 att hittas av Linux?

Inläggav Jan-Olof » mån aug 27, 2012 9:10 am

Välkommen!

Vilken utgåva (t.ex. Mate, Cinnamon eller KDE) av Mint 13 använder du? Jag antar att du vill ansluta din Ipaq via Bluetooth.

Vilket e-postprogram använder du? Om det är Thunderbird så finns kalendertillägget Lightning som jag tror kan fungera.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hur får jag min Pocket PC 2003 att hittas av Linux?

Inläggav Clazze » mån aug 27, 2012 10:21 am

Jag använder KDE, (tror jag), eftersom det finns många kde program här.
Min Ipaq har jag alltid anslutit med usb kabel innan. Den är ganska gammal men den har förvisso bluetooth. Jag kan prova det också.
Det viktigaste är att jag får det att funka.
Sedan har det inte så stor betydelse vad som jag ska använda för email klient för mig för jag vet inte ett dugg om de olika
klienterna. Det kan du få avgöra. Välj den som är enklast. :) Jag använder den bara för privat bruk idag. :) Jag kommer prova
Thunderbird med kalendertillägget Lightning, så får jag se vad som händer. Jag får upp något idag tillsammans med kcalender, (Filofax)
som heter akonadi, men det får jag inte att fungera. Hållit på i flera timmar med det.


Och tack för visat intresse!
mvh Clazze
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle!
Användarvisningsbild
Clazze
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 18, 2012 11:45 pm
Ort: Malmö

Re: Hur får jag min Pocket PC 2003 att hittas av Linux?

Inläggav Jan-Olof » fre sep 07, 2012 8:51 am

Hur gick det - fick du det att fungera? Rapportera gärna lite så att vi vet vad du har provat och kan försöka hjälpa dig vidare.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hur får jag min Pocket PC 2003 att hittas av Linux?

Inläggav Clazze » lör sep 22, 2012 7:48 pm

NEJ, MEN Å ANDRA SIDAN TOG MIN POCKET PC SITT SISTA ANDETAG EFTER 8 HJÄLPSAMMA ÅR. :)
TACK FÖR DEN HJÄLP SOM ERBJÖDS!
JAG FÅR SKAFFA NÅGON NY SAK ATT HA MED UT.
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle!
Användarvisningsbild
Clazze
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 18, 2012 11:45 pm
Ort: Malmö


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster