smbpasswd via GUI?

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

smbpasswd via GUI?

Inläggav Mikael » sön jul 02, 2023 6:32 pm

Testar detta med att dela ut mappar i nätverket med så lite pillande i filer som möjligt.
se viewtopic.php?f=10&t=1498#p10140

Gör detta på testdatorn där LMDE5 är installerad och inget tillagt efter installationen.

Jag följer mina anteckningar som är hämtade från
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=66005

sudo smbpasswd -a dave
(där dave byts mot aktuellt användarnamn)
OBS! Välj annat lösenord än det som användaren normalt använder

sudo gpasswd -a dave sambashare
(där dave byts mot aktuellt användarnamn)


Den andra delen, sudo gpasswd -a dave sambashare, kan man i stället göra via Användare och grupper - Hantera grupper

Hur kommer man åt att göra den första delen, sudo smbpasswd -a dave, om man vill göra det utan att använda Terminalen?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: smbpasswd via GUI?

Inläggav Jan-Olof » sön jul 02, 2023 10:00 pm

Såg en uppgift om att ldap-account-manager skall klara detta. Finns att hämta via programhanteraren eller från:
https://www.ldap-account-manager.org/lamcms/releases
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: smbpasswd via GUI?

Inläggav Mikael » sön jul 02, 2023 10:34 pm

Tack.
Verkar tyvärr inte vara ett alternativ för en vanlig användare.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: smbpasswd via GUI?

Inläggav Osprey » mån jul 03, 2023 7:48 pm

Går förmodligen ganska lätt att fixa med ett script...

Med t.ex "yad" kan man göra verkligheten enkel... :)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: smbpasswd via GUI?

Inläggav Osprey » fre jul 07, 2023 3:57 pm

Testade lite för skojs skull...

Skapa ett script som använder "yad" för en (rätt så) grafisk dialog:
Kod: Markera allt
#! /bin/bash
#
PASSWD=$(yad --center --entry --width=400 --title "Smbpasswd" --hide-text 2>> /dev/null)
echo -e "$PASSWD\n$PASSWD" | smbpasswd -a -s dave

Kör den med:
Kod: Markera allt
pkexec env DISPLAY=$DISPLAY XAUTHORITY=$XAUTHORITY $@
där du måste ange hela sökvägen till scriptet som parameter ($@).

Detta kan du alltså lägga in i både Cinnamon, MATE och LXDE etc. som en "grafisk länk". Det går säkert att göra snyggare, men det funkar... :D

[EDIT] Med pkexec kör du det alltså som root, ska vanliga användare köra det, så är det bara att skippa pkexec och köra scriptet med yad direkt... :)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: smbpasswd via GUI?

Inläggav Mikael » fre jul 07, 2023 8:39 pm

Tack men jag tror du missat det fundamentala:
med så lite pillande i filer som möjligt.


En ny användare, kanske direkt från Windows, ska enbart behöva använda de grafiska verktyg som finns till hands.
Inga "koder" i terminalen eller liknande.
Tyvärr fungerar det inte hela vägen men ganska nära.
se viewtopic.php?f=29&p=10194#p10194
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: smbpasswd via GUI?

Inläggav Osprey » lör jul 08, 2023 12:25 am

Mikael skrev:Tack men jag tror du missat det fundamentala:
med så lite pillande i filer som möjligt.


En ny användare, kanske direkt från Windows, ska enbart behöva använda de grafiska verktyg som finns till hands.
Inga "koder" i terminalen eller liknande.
Tyvärr fungerar det inte hela vägen men ganska nära.
se https://linuxmint.se/forum/viewtopic.ph ... 194#p10194
Nej och jomenvisst... :D

Självfallet menar jag att du eller någon annan systemansvarig kan lägga in detta, så att det finns färdigt för vanliga användare. Annars skulle man givetvis kunna skicka något sådant här "uppströms" och hoppas på att det kommer med i någon framtida version av Mint... 8-)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: smbpasswd via GUI?

Inläggav Marie SWE » lör jul 08, 2023 2:36 am

Jag kika på Guiden viewtopic.php?f=29&p=10194#p10194

Två frågor. :D

Varför skapa ett nytt lösenord till användaren via [c]sudo smbpasswd -a elsie[/c] om användarnamnet på datorn redan är elsie och redan har ett lösen?
Sedan gick det ansluta till Linux utdelningen via windows dator.... Men går det ansluta från Linuxdatorn till en windows utdelning?
oops, en tredje fråga. :oops: Hur hittar man IP numren till utdelningarna om man befinnes sig i ett DHCP nätverk utan access till att logga in på routern.. Går det lösa med Network discovery istället?
Exempel Jag har ett hemmanätverk med gäståtkomst för mina besökare och väljer att ha en publik mapp utan lösen så man kan utbyta filer.. Men jag vill inte behöva berätta/sätta upp en post-it lapp med ip numret till datorn/filservern utdelningen ligger på?

Nu har jag inga test maskiner uppe så jag kan prova guiden.

Sista stycket kanske inte ska vara i en guide ;) Citat: (Om det ändå skiter sig kan man ställa sig frågan om man måste kunna redigera filer online på en annan dator?) Men jag diggar formuleringen skarpt.. så kalasbra. :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Bra skrivet och snyggt indelat i separata korta stycken för bra läsvänlighet för de som mig med dyslexi/ordblindhet. :D *tumme upp*
Kanske lite printscreens för nya användare så de känner igen dialogrutorna som kommer poppa upp. 8-)

.

.

Edit.
Kanske en liten notis om att lägga till regler för delning i brandväggen då brandväggen är något alla bör ha aktivt.

Edit2.
Om man av någon anledning inte vill att de användare som ska kunna komma åt den utdelade mappen ska veta att datorns användarnamn är elsie behöver man lägga till en användare i den datorn.
Det blir då en "riktig" användare med en egen Hemkatalog osv. och det kanske är lite onödigt?
Det var därför jag inledningsvis ansåg att man ska fundera över detta innan man meckar i onödan.

Du kan skapa ett Samba Guest konto som du sedan sätter som inaktivt.. på så vis får du ett lösenordskonto men som inte är ett aktivt användarkonto konto på din dator.
eller sätter ett lösenord på gäståtkomst
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: smbpasswd via GUI?

Inläggav Mikael » lör jul 08, 2023 11:26 am

Hej & tack för att du kollar!

Erfarenheten av tidigare trådar/inlägg är att det kan se olika ut för olika användare. Kanske beroende på vad man i övrigt har installerat och som ev. stökar till just det här med utdelningar,
(ex. har jag en hel del negativa erfarenheter, när det gäller nätverk, efter att ha installerat VirtualBox eller VMware, detta i såväl Linux- som Windows-miljö)

Marie SWE skrev:Varför skapa ett nytt lösenord till användaren via [c]sudo smbpasswd -a elsie[/c] om användarnamnet på datorn redan är elsie och redan har ett lösen?t

Eftersom det inte fungerar annars. Möjligen kan det gå att använda samma lösenord som sambalösenord men då "blottar" man det för de användare som ska få komma åt en mapp.

Marie SWE skrev:Men går det ansluta från Linuxdatorn till en windows utdelning?

Det vet jag inte. Det är en Windowsfråga och då får man leta en motsvarande guide i annat forum ;)

Marie SWE skrev:Hur hittar man IP numren till utdelningarna om man befinnes sig i ett DHCP nätverk utan access till att logga in på routern.. Går det lösa med Network discovery istället?
Exempel Jag har ett hemmanätverk med gäståtkomst för mina besökare och väljer att ha en publik mapp utan lösen så man kan utbyta filer.. Men jag vill inte behöva berätta/sätta upp en post-it lapp med ip numret till datorn/filservern utdelningen ligger på?


Så du tillåter att användarna kan logga in på dit nätverk, förmodligen via info på en post-it, och du tillåter att användarna skriver över filer på en av dina datorer men du kan inte tänka dig att berätta vilken ip-adress det är frågan om??

Marie SWE skrev:Kanske lite printscreens för nya användare så de känner igen dialogrutorna som kommer poppa upp. 8-)

Jo, men de skulle då bli som det ser ut i just LMDE5 MATE med Caja. Har man annan miljö kan det se annorlunda ut. Men jag kanske fixar det i efterföljande inlägg, att man kan läsa texten först och sedan, vid behov skrolla ner till motsvarande bild?
Tråden kommer väl att förbli öppen med möjlighet att ställa frågor.

Marie SWE skrev:Kanske en liten notis om att lägga till regler för delning i brandväggen då brandväggen är något alla bör ha aktivt.


Bra synpunkt! Guiden bygger på att man - initialt - har brandväggen av när man testar.

Marie SWE skrev:Du kan skapa ett Samba Guest konto som du sedan sätter som inaktivt.. på så vis får du ett lösenordskonto men som inte är ett aktivt användarkonto konto på din dator.
eller sätter ett lösenord på gäståtkomst


Okej, jag ska testa vad som händer när man använder GUI,t Användare och grupper!
Den första dialogen där har valet att "kryptera hemmappen för att skydda känslig data" varför jag antog att det kommer att skapas en sån mapp oavsett.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: smbpasswd via GUI?

Inläggav Marie SWE » lör jul 08, 2023 9:20 pm

Mikael skrev:Hej & tack för att du kollar!

Erfarenheten av tidigare trådar/inlägg är att det kan se olika ut för olika användare. Kanske beroende på vad man i övrigt har installerat och som ev. stökar till just det här med utdelningar,
(ex. har jag en hel del negativa erfarenheter, när det gäller nätverk, efter att ha installerat VirtualBox eller VMware, detta i såväl Linux- som Windows-miljö)

Så sant.. Jag minns det från när vi diskutera i mint 18 guiden. :mrgreen:
Väldigt mycket beror på vad användare har o inte har installerat, vilka desktop miljöer och sedan vilka hack de redan gjort i systemet. :D

Jag är imponerad över din energi och försök att göra det GUI-style. Så du får en guldstjärna för det. :D och jag menar det. 8-)

Jag gav upp hoppet att göra många saker Gui vägen i samband med att jag höll på med förra guiden jag aldrig avsluta.. Det var medans jag gjorde den som jag insåg att Linux är linux och ligger 20+år efter windows o mac-OS när det kommer till det grafiska, både gui'n och design.... så jag insåg att jag skapar minst huvudvärk för mig själv att acceptera läget och göra det linuxvägen. :lol: *haha*
Nu sitter jag med nästan sämsta alternativet när det gäller GUI och Design.. Debian Xfce, så jag kan väl inte påstå att det är överöst med Guin :lol: Men jag har importerat en hel del gui's från Gnome och program.. så det är inte "illa-illa" så att säga. :D


Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Varför skapa ett nytt lösenord till användaren via [c]sudo smbpasswd -a elsie[/c] om användarnamnet på datorn redan är elsie och redan har ett lösen?t

Eftersom det inte fungerar annars. Möjligen kan det gå att använda samma lösenord som sambalösenord men då "blottar" man det för de användare som ska få komma åt en mapp.

Okej, jag hade inte en aning att det behövdes för att få det att fungera... attans, då lärde jag mig något nytt idag oxå. ;)


Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Men går det ansluta från Linuxdatorn till en windows utdelning?

Det vet jag inte. Det är en Windowsfråga och då får man leta en motsvarande guide i annat forum ;)

*leer* :D jag kan både se din poäng solklart, men samtidigt om du skulle ställa en fråga i ett windows forum om hur jag ansluter min linux dator till en windows utdelning, så skulle du skapa en lavin av BSOD och syntax error i var enda kotte på forumet, då de tror Linux är något ätbart du beställer på lyx-restaurang. :lol: :lol:


Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Hur hittar man IP numren till utdelningarna om man befinnes sig i ett DHCP nätverk utan access till att logga in på routern.. Går det lösa med Network discovery istället?
Exempel Jag har ett hemmanätverk med gäståtkomst för mina besökare och väljer att ha en publik mapp utan lösen så man kan utbyta filer.. Men jag vill inte behöva berätta/sätta upp en post-it lapp med ip numret till datorn/filservern utdelningen ligger på?

Så du tillåter att användarna kan logga in på dit nätverk, förmodligen via info på en post-it, och du tillåter att användarna skriver över filer på en av dina datorer men du kan inte tänka dig att berätta vilken ip-adress det är frågan om??

För min del är mitt nätverk stängt, så ingen får/kan ansluta.. Och om de skulle ta en nätverkskabel utan min vetskap/tillåtelse o sätta in i en av switcharna så är de utestängda från mina nätverksdelningar iallafall, då jag har specificerat vilka datorer som har access till vad både på routernivå.. men även lokalt på varje dator ifall någon skulle lyckas hacka routern utifrån eller inifrån via social engineering.
Jag ställde frågan teoretiskt som en liten fot-not ifall någon frågar i framtiden och inte har en susning om hur ip adresser fungerar och att man kan göra mac-låsningar i routern för att se till att ha fixed-IP till berörda enheter men fortfarande nyttja automatisk tilldelning av IP
Så bortse från den, det var jag som tog ut svängarna för mycket. :)

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Kanske lite printscreens för nya användare så de känner igen dialogrutorna som kommer poppa upp. 8-)

Jo, men de skulle då bli som det ser ut i just LMDE5 MATE med Caja. Har man annan miljö kan det se annorlunda ut. Men jag kanske fixar det i efterföljande inlägg, att man kan läsa texten först och sedan, vid behov skrolla ner till motsvarande bild?
Tråden kommer väl att förbli öppen med möjlighet att ställa frågor.

*Tummen up* :D
enklast om du har en test installation istället för att installera varje mint-version separat, installera alla desktop miljöer på samma maskin för printscreens.. om det är testmaskin så behöver ju inte systemet vara stabilt så att säga. :mrgreen:


Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Kanske en liten notis om att lägga till regler för delning i brandväggen då brandväggen är något alla bör ha aktivt.

Bra synpunkt! Guiden bygger på att man - initialt - har brandväggen av när man testar.

Jag nämnde det då jag har sett på olika linuxforum hur eliterna o hobbyisterna säger till nybörjare att man inte behöver varken brandvägg eller någon form av skydd för Linux är så säkert ingen kan hacka en linuxmaskin och det finns inga virus till linux.. och jag blir så sneee på den attityden de har, då de lever i en fantasibubbla.
Så det är något positivt på detta forumet att brandväggen faktiskt rekommenderas att ha på. *tumme upp igen* :D


Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Du kan skapa ett Samba Guest konto som du sedan sätter som inaktivt.. på så vis får du ett lösenordskonto men som inte är ett aktivt användarkonto konto på din dator.
eller sätter ett lösenord på gäståtkomst

Okej, jag ska testa vad som händer när man använder GUI,t Användare och grupper!
Den första dialogen där har valet att "kryptera hemmappen för att skydda känslig data" varför jag antog att det kommer att skapas en sån mapp oavsett.

Jag testade att leka med just gäst-konto på både win10 och linux för något år sedan för att komma runt problemet med att gästutdelningar som krävde lösenord och att få separat behörighet.. Men jag skrota det och tog enkla vägen då det var med bök än värt besväret. Men jag minns att det funka.. dock minns jag inte alla steg jag gjorde. :oops: :lol: :lol:

Krypterar verkligen folk sin hemmapp?
Jag har oftast sett att folk(nya användare) på forum krypterar hela disken med LUKS och sedan glömmer de att göra backupper och sedan hamnar de i panic-mode när de tabbat till sig. :mrgreen:
Men det gäller Windows oxå när de använder bitlocker och sedan tabbar till sig. Så det är 1-1 på den fronten. :lol:

.

Det jag märkte från mint 18.3 till 19 och LMDE är att gui guider ofta blir föråldrade med nästa version.. Men skript/filhack är något som består över massor versioner men även över majoriteten av alla debian baserade distros. Det var det som var min droppe som fick bägaren att rinna över så jag "gav upp hoppet" så att säga. :oops: :?

Så ett annat alternativ om det inte löser sig 100% är att skapa ett skript som både installerar behövda paket, sätter brandväggsregler för nätverksdelning och editerar smb.conf och allt det i en körning.. sedan skapa noter i skriptet där användaren byter ut vissa delar som namn på nätverksgrupp och avtaggar vissa rader om de vill aktivera SMB1, netbios namn, OS-level om de vill specificera vilken maskin som ska vara boss osv osv.
Sedan går det ju skapa ett gui som editerar skriptet(om man kan programmering) :)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: smbpasswd via GUI?

Inläggav Mikael » lör jul 08, 2023 9:53 pm

Tack igen!

Jag har nu lagt till om brandvägg

Har även testat att lägga till en användare toshibaguest med lösenordet toshibaguest samt lag till toshibaguest i gruppen sambashare.
Det går då inte att ansluta till den utdelade mappen med ovsnstående namn och lösen men det går om man ger toshibaguest ett annat sambalösenord.

Windowsh**vetet ja... Jo det är sant, det bör finnas en Linuxtråd som beskriver hur man ansluter till en Windowsdator men delen med att dela ut något i Windows bör rimligen ligga i Windows?
Som jag minns behövdes inget meck alls om man använde sig av Gigolo som så att säga är gjort för att hantera sådant.

Jag har Win10 på en gammal bärbar men där har jag stängt av en massa tjänster så jag vet inte om dem funkar för ändamålet.
Kobbardatorn med Win10 torde ha begränsningar angående utdelningar men jag skulle kunna testa nån gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: smbpasswd via GUI?

Inläggav Marie SWE » sön jul 09, 2023 12:29 am

Mikael skrev:Tack igen!

Jag har nu lagt till om brandvägg

Har även testat att lägga till en användare toshibaguest med lösenordet toshibaguest samt lag till toshibaguest i gruppen sambashare.
Det går då inte att ansluta till den utdelade mappen med ovsnstående namn och lösen men det går om man ger toshibaguest ett annat sambalösenord.

Windowsh**vetet ja... Jo det är sant, det bör finnas en Linuxtråd som beskriver hur man ansluter till en Windowsdator men delen med att dela ut något i Windows bör rimligen ligga i Windows?
Som jag minns behövdes inget meck alls om man använde sig av Gigolo som så att säga är gjort för att hantera sådant.

Jag har Win10 på en gammal bärbar men där har jag stängt av en massa tjänster så jag vet inte om dem funkar för ändamålet.
Kobbardatorn med Win10 torde ha begränsningar angående utdelningar men jag skulle kunna testa nån gång.


Nice tillägg i guiden, simpel och rak. :D

Jag håller på att tillverka mig en egen win10Pro-LTSC version.. dock har jag inte direkt bråttom med det, då inga stora säkerhetshål har kommit i win8.1 ännu.. så jag har inte intagit "panic-mode" ännu. :lol: Nu sommartid är jag inte direkt aktiv med data-pysslet, men vintern är bara 4månader bort, så det återupptas då..
Men om du inte testat med windowsdelen tills dess, så kan jag passa på att göra lite print-screens medans jag sätter upp två win10 datorer till mitt nätverk då jag ändå måste sätta upp det och nätverks-hårddiskar för mitt egna behov.. även i november kommer jag sätta upp nya test-maskiner igen då jag skrotat de gamla, ifall jag kan bistå med något simpelt.

Jag kommer inte dumpa Linux helt som desktop förrän jag har fått tag på win-enterpriseLTSC nycklar... men efter det blir det enbart Linux server, så då kommer jag snabbt bli omodern i desktop världen. :oops:
Men lite simpla saker kan jag bistå med i mån av tid o lust framöver åt er, då jag lagt ner alla mina egna linuxprojekt jag hade så att säga. :)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron