Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Inläggav Marie SWE » mån jan 14, 2019 12:18 am

Hejsan :)
Jag skriver här en liten guide för den absoluta nybörjaren att sätta upp Linux Mint 18.3 Xfce att fungera ihop med flertalet olika MS-Windows versioner.. allt från gamla retro OS från mitten av 90talet 3.11 fram till Win7. (då win8 och 10 inte skiljer sig i sin nätverksteknik nämnvärt, så borde det även fungera till dem. Jag har bojkottat Win sedan 8 släpptes när de började förtjäna ryktet Winskrot så jag har inte testat mot dem)

Poängteras bör att jag började med linux för typ ett år sedan, men jag har bara använt det halv-aktivt i max 6månader för att försöka lära mig Linux.. så jag är definitivt en nybörjare fortfarande.. så jag kan ha missat om det finns ännu enklare genvägar än denna. ;)
Mitt största problem var nätverket.. jag har flera arbetsdatorer, retrodatorer och en server, så jag behövde få nätverket att fungera(allt Microsoft baserat).. Det var inte lätt att hitta en nybörjarguide som var supersimpel för win-dummies som blivit bortskämda. Jag är matad med microsoft sedan slutet av 80talet, så alla kommandon var fel.. alla tankar var fel.. alla sätt var fel, fel och feeeel.*pust och stön* :x :oops: :roll:

Jag har fick hjälp av flera här inne på detta forumet samt på forums.linuxmint.com för att få igång mitt nätverk.. Jag tackar er alla och niger fint, ni vet alla vilka ni är och ni fick mig att inte ge upp Linux. :mrgreen: Ett stooort tack till er :mrgreen:

Så här kommer min super nybörjarguide för att konfigurera ett lokalt nätverk, med minimalt hackande av filer och terminalkommandon. GUI style helt enkelt. för oss som hatar terminalen. :mrgreen: :lol:

.

-------------------Guide---------------