Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Inläggav Marie SWE » mån jan 14, 2019 12:18 am

Hejsan :)
Jag skriver här en liten guide för den absoluta nybörjaren att sätta upp Linux Mint 18.3 Xfce att fungera ihop med flertalet olika MS-Windows versioner.. allt från gamla retro OS från mitten av 90talet 3.11 fram till Win7. (då win8 och 10 inte skiljer sig i sin nätverksteknik nämnvärt, så borde det även fungera till dem. Jag har bojkottat Win sedan 8 släpptes när de började förtjäna ryktet Winskrot så jag har inte testat mot dem)

Poängteras bör att jag började med linux för typ ett år sedan, men jag har bara använt det halv-aktivt i max 6månader för att försöka lära mig Linux.. så jag är definitivt en nybörjare fortfarande.. så jag kan ha missat om det finns ännu enklare genvägar än denna. ;)
Mitt största problem var nätverket.. jag har flera arbetsdatorer, retrodatorer och en server, så jag behövde få nätverket att fungera(allt Microsoft baserat).. Det var inte lätt att hitta en nybörjarguide som var supersimpel för win-dummies som blivit bortskämda. Jag är matad med microsoft sedan slutet av 80talet, så alla kommandon var fel.. alla tankar var fel.. alla sätt var fel, fel och feeeel.*pust och stön* :x :oops: :roll:

Jag har fick hjälp av flera här inne på detta forumet samt på forums.linuxmint.com för att få igång mitt nätverk.. Jag tackar er alla och niger fint, ni vet alla vilka ni är och ni fick mig att inte ge upp Linux. :mrgreen: Ett stooort tack till er :mrgreen:

Så här kommer min super nybörjarguide för att konfigurera ett lokalt nätverk, med minimalt hackande av filer och terminalkommandon. GUI style helt enkelt. för oss som hatar terminalen. :mrgreen: :lol:

.

-------------------Guide---------------
I det här exemplet sätter jag upp Linux Mint 18.3 Xfce att agera ihop med mina Windows datorer som är allt från Win3.11 upp till Win7.(jag gör ingen guide för windows delen nu, då detta är ett Linux forum).

Först installerar jag Linux Mint 18.3 Xfce som dual boot med Win7 på en Acer aspire E1 laptop (svensk installationsguide för installation av Linux Mint finns på https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/sv/latest/ ) (jag hittade länken via https://linuxmint.se/instruktioner/ )
Min dator fick användarnamnet Dator1 inför denna guiden

-Steg1. efter en nyinstallation av Linux Mint 18.3
Öppna Programhanterare via Meny(Lm symbolen)-->System .Klicka på: Programhanterare
skriv i sökrutan: Samba
I listan som kommer upp.. Installera följande

1. Välj "System-config-samba" klicka på installera (fråga kommer upp Ytterligare ändringar krävs.. Sedan ett val på Installera eller Uppgradera.. Här väljer jag Installera.. klicka på Fortsätt, sedan kommer en fråga om ditt lösenord för att verifiera och slutföra installationen)
Klicka på pil tillbaka högst upp till vänster när installationen är klar för att komma tillbaka i söklistan.

2. Välj "Nemo-share" klicka på installera (fråga kommer upp Ytterligare program behöver installeras.. Här väljer jag att klicka på Fortsätt, sedan en fråga om ditt lösen igen)
Notering: Om du har versionen Mate välj Caja-share i punkt2 ovanför då filhanteraren i den versionen heter Caja(för att hitta Caja-share måste du söka efter just Caja-share i Programhanteraren).. eller om du har versionen Cinnamon så heter den filhanteraren Nemo och välj då Nemo-share. Vid versionen som i mitt exempel Xfce så har den Thunar som filhanterare. och Thunar-share finns inte i dagsläget. så där kan man antingen välja Nemo-share eller Nautilus-share, då det bara är en smaksak i skillnad. Jag väljer Nemo-share i exemplet då det passar in både på Xfce och Cinnamon.

Nödvändiga installationer är klara, stäng ner Programhanteraren.

-Steg2 Konfigurera Samba
1. öppna programmet Samba via Meny-->System klicka på: Samba
Ange lösenord klicka sedan OK.... I Linux Mint 18.3 kommer inte programmet att starta upp i detta läget.. För att lösa detta krävs ett terminal kommando. detta är det enda under denna guiden.
2. öppna Terminalen. Du finner den via Menyn eller på panelen.
skriv följande:
Kod: Markera allt
sudo touch /etc/libuser.conf
tryck sedan enter (Obs. Linux gör skillnad på små och stora bokstäver).. Du ombeds skriva in ditt lösenord. tryck enter igen.(Obs. när du skriver in ditt lösenord i terminalen, så syns inte detta.) Klart, du kan nu stänga av terminalen.
3. öppna Samba via Meny-->System klicka på: Samba
Ange lösenord klicka sedan OK

4. Klicka på inställningar, välj Serverinställningar.
Här på fliken Grundläggande anger du namnet du vill ha för Arbetsgruppen. Default är: workgroup. (Tänk på att du ska ha samma namn på arbetsgruppen i din Linuxdator som i Windows datorerna)
Du kan även ändra Beskrivning för nätverket. Obs. detta är ej nödvändigt för att datorerna ska hitta varandra i samma arbetsgrupp.
På fliken säkerhet här kan du ange att aktivera gästkonto. Detta gör att du ej behöver lösenord för att komma åt utdelade mappar som du aktiverar med gäståtkomst.(för personer utan användarkonto eller gamla retro operativsystem som inte har funktionen för användarlogin)
För att aktivera, välj här i rullisten gästkonto: nobody
Klicka på OK för att spara

5. Klicka på inställningar, välj Samba användare.
Här kan du lägga till olika användare som ska kunna logga in på dina utdelade mappar som kräver användarlösenord.
Lägg nu till dig själv, så du själv kan logga in på dina mappar från en annan dator. I rullisten letar du fram ditt användarnamn du valde vid installationen.. i mitt fall döpte jag datorn/användaren till: dator1
Skriv in ett Windows-användarnamn. Jag väljer här dator1 som mitt användarnamn för enkelhetens skull
Skriv in ett sambalösenord. Jag väljer även här att göra det enkelt för mig och tar mitt loginlösen jag valde till Linux så jag inte behöver minnas två olika lösenord
Bekräfta sambalösenord
Klicka OK för att spara.
klicka Ok för att stänga Sambaanvändare
Nu kan du stänga ner Konfiguration av samba.

För att slippa massor Terminalkommandon så väljer jag här att starta om datorn

..... datorn startar om....

-Steg 3. Nu är det dax att dela ut mappar.

Starta nu filhanteraren: Nemo-share. Den har hamnat under Meny-->Tillbehör och har fått namnet: Filer
Notering:(Om du har versionen Mate eller Cinnamon så är det din vanliga filhanterare du använder)

I Home mappen finns det en mapp som heter: Publikt .Den väljer jag att dela ut med gäst behörighet.
Detta är bra om exempelvis en kompis är hemma hos dig med sin dator och ni vill dela filer mellan varandra utan att behöva lägga till tillfälliga användarkonton.. Detta alternativet är även nödvändigt om man har datorer med retro operativsystem som inte har Userlogin funktionen. Då kan de datorerna även komma åt dina utvalda mappar som du satt Guest access på.

1. Högerklicka på mappen välj: Utdelningsalternativ. En Mapputdelnings ruta kommer upp med alternativet, Share this folder. Klicka på den så den ändrar till: PÅ
Share name: Publikt låter jag stå kvar så det blir tydligt att denna mappen är publik för alla även utan användarlösen.
Comment: Här väljer jag att inte skriva något
Klicka i : Allow others to create and delate files in this folder (detta gör att andra kan skapa egna filer i mappen eller redigera eller ta bort filer. Detta kan vara bra om man vill att någon ska kunna skicka en fil via nätverket till din publika mapp)
Klicka i : Guest access(for people without a user account)
Klicka nu på Skapa utdelning...
Du kommer nu få upp en meddelanderuta med informationen: Nemo behöver lägga till några rättigheter till din mapp "Publikt" för att kunna dela ut den
Mappen "publikt" behöver följande extra rättigheter för att utdelningen ska fungera:
-skrivrättigheter för andra
Vill du att Nemo automatiskt ska lägga till dessa rättigheter till mappen?

Klicka på: Lägg till rättigheterna automatiskt
Nu är utdelningen av mappen klar.

Gör om detta steget på de mappar du vill dela ut.
På de mappar som du vill att det ska krävs användare och lösenord för att logga in på, så väljer du bara att INTE klicka i: Guest access.
På de mappar du inte vill att det ska gå att skriva till/ändra i dina filer/tabort dina filer så väljer du bara att INTE klicka i: Allow others to create and delate files in this folder

Du har nu ett fungerande nätverk med utdelade mappar som windows kan komma åt. 8-)

Notering:1 Om mappar ska delas ut på andra partitioner som inte monteras av systemet automatiskt vid uppstart, så behöver du ändra flaggorna för de partitionerna.
Se avsnittet -Miniguide aktivera automatisk montering längre ner i denna Guiden.

.

-----------------Mjukvaru brandväggen-----------------
När man har ett lokalt nätverk, och använder en brandvägg i Linux, så måste man själv lägga till en regel i brandväggen för att nätverket ska fungera när brandväggen är på. Vi som är bortskämda med Windows har aldrig behövt tänka på detta, då konfigurering av nätverket automatisk lägger till regler i Windowsbrandväggen.

Så nu ska vi lägga till en regel..

Öppna Brandväggen
Meny-->Inställningar. Klicka på: Brandväggs-konfiguration
Du kommer få upp en ruta där du ska verifiera med ditt lösenord.. skriv in det och klicka på OK

När programmet öppnas så kan du se om brandväggen är på eller av.
Notering: Om du sitter bakom en lite bättre hårdvarubrandvägg så behövs inte mjukvarubrandväggen egentligen och då behöver du inte gå igenom detta utan lämna den av.
Men sitter man bakom en sämre router eller ännu värre bakom en internetleverantörs egna hårdvara som exempelvis Comhem. så finns det bakdörrar in via programvaran i de modemen/routrarna för att leverantören enkelt ska kunna hjälpa dig som kund med felsökningsdiagnostik. Detta ser jag som en risk.. alla dörrar kan öppnas med de rätta verktygen och där med rekommenderar jag att ha mjukvarubrandväggarna PÅ

Välj Hemma eller Kontor som profil
Nu ska vi skapa en regel för att Samba ska kunna kommunicera genom brandväggen.
Klicka på: Regler
Längst ner ser du ett + ett - och ett kugghjul
Klicka på: +
På fliken Förkonfigurerad väljer du:
Riktning: Båda
Kategori: Nätverk
Underkategori: Filöverföring
Program: Samba (kan även stå SMB)
Klicka på Lägg till

-----> OBS. <------
Då det finns en Bugg i brandväggen så kan det vara så att nätverket inte fungerar när brandväggen är Så välj då att stänga av brandväggen igen för att få nätverket att kommunicera i båda riktningarna.
Det jag råkade ut för var att mina Windows-datorer kunde se Linux-datorn och de kunde komma åt Linux-datorns utdelade mappar. MEN Linuxdatorn kunde inte se ut på Windows-nätverket eller komma åt Windows-utdelade resurser även vid direktadressering (via IP eller via namn)

När jag löst problemet utan fil-hack eller terminalkod så presenterar jag lösningen GUI-style

.

--------------- Avsnittet NTFS ------------------

Då jag har dualboot och med det NTFS partitioner på min dator, så har jag en Data-partition för personliga filer som jag vill ha tillgång till oavsett om jag är inloggad i Linux eller i Windows.. ((Men det kan ju lika gärna vara att man har en Linux dator som man ansluter en NTFS-disk till som man vill dela ut mappar på.))
Jag ville även här enkelt kunna dela ut ettpar mappar på den gemensamma Data-partitionen, så de fanns i nätverket oavsett om jag var inloggad i Linux eller Windows, utan behöva en hel vetenskap med terminalkommandon och olika hack i filer till höger och vänster som vissa googlingar förespråkar. Så jag kom upp med denna superenkla lösningen även att google sökningar säger att det är krångligt och vissa säger att det även är omöjligt.. ännu omöjligare att de ska få gäst access utan lösenordskrav.

Via tester kom jag fram till att utdelning av mappar på andra partitioner krävde att partitionerna måste monteras automatiskt av systemet vid uppstart. Så här måste jag först ändra flaggorna för partitionerna/volymerna i fråga.

.

-Miniguide aktivera automatisk montering...

OBS: Viktigt Var Försiktig, detta är hantering av din datorns hårddiskar. Om man ändrar på fel inställningar så kan partitioner försvinna eller att datorn inte startar..
OM olyckan är framme.. så finns det recovery program som kan återställa förlorade partitioner och man kan använda Geparted. Men det hör hemma i en annan Guide på forumet i en annan tråd.

Öppna diskhanteraren.
Meny-->Inställningar Klicka på: Diskar

På vänster sida står din dators hårddiskar listade under varandra..
Klicka på den hårddisken i vänsterlistan som är aktuell i fråga
Då kommer det fram på höger sida vad det är för modell, storlek, partitionering, serienummer och bedömning.
Under det står det: Volymer
Markera den aktuella volymen i fråga som du vill ändra monteringsinställningarna på.
När du har gjort det så ser du två små kugghjul. (ett svart o ett mindre grått)
Klicka på de kugghjulen och du får fram en meny.. Välj: Redigera Monteringsinställningar
Klicka på switchen Flaggor för automatiskt montering, så den hamnar på av.
Nu ser du att monteringsflaggor Montera vid uppstart samt Visa i användargränssnittet är ikryssade.
Nu behöver du inte göra mer än att klicka på: OK
Du kommer få verifiera med ditt lösenord.

När du har gjort denna processen på de partitioner du vill ska auto-starta så kan du stänga ner programmet via X et uppe i hörnet.

Bra att veta Detta är dock olämpligt att göra på en (temporär) USB-ansluten disk, då startsekvensen kommer att halta om inte disken är ansluten.

.

-För att göra det möjligt att kunna dela ut mappar på en NTFS partitionerad hårddisk...

1. Öppna Filhanteraren.
Klicka på Filsystem under Enheter.
Öppna mappen: etc
Leta upp mappen: Samba
Högerklicka på mappen Samba och välj: Öppna som Administratör
Du ombeds verifiera med att skriva in ditt lösenord.
(Lite information: anledningen till varför att öppna Samba mappen som just administratör, är att filen smb.conf kräver förhöjda rättigheter för att skriva/ändra i och det går inte enkelt att bara högerklicka på filen och öppna den med förhöjda rättigheter. så för enkelhetens skull så väljer jag här att öppna hela mappen med förhöjda rättigheter.. så när jag dubbelklickar på filen så öppnas den automatiskt med förhöjda rättigheter.)

2. Säkerhetskopiera filen: smb.conf till din dokumentmapp som exempel.
När du kopierat den, så du har en dubblett av den, så nu Öppna filen: smb.conf som ligger i mappen Samba
(OBS: Var väldigt försiktig här, felskrivningar/borttagning av information kan få hela nätverket att sluta fungera)

Scrolla ner lite i filen tills du hittar:
#======================= Global Settings ==========

På raden under [global] skriver du enbart in: usershare owner only = false

Det ska då se ut följande när du är klar....
Kod: Markera allt
#======================= Global Settings =======================

[global]
usershare owner only = false

## Browsing/Identification ###

Klicka sedan på: Arkiv och sedan: Spara
Klicka sedan på Arkiv och sedan Avsluta
Nu kan du stänga dina två öppna filhanterare.

För att slippa massor Terminalkommandon så väljer jag här att starta om datorn.

..... datorn startar om....

Nu kan du dela ut mappar på NTFS partitioner på samma sätt som i -Steg3. i denna guiden.

Bra att veta:
Kommandot "usershare owner only = false" ger rättigheter att dela ut mappar som du inte äger rättigheterna till.
Jag ser dock inte det som ett problem i denna guiden, på grund utav om man har så många datorer att man riggar ett lokalt nätverk hemma och delar filer emellan.. så är man oftast en användare per dator.

Är man flera användare på en dator, så betyder det i grunden att jag kan dela ut mappar som tillhör en annan användare.. Detta sänker säkerheten. Men å andra sidan, om det är fler användare på datorn, så finns det likvärdig lokal åtkomst om inte filerna är krypterade för varje användare. Om varje användares hem mappar är krypterade, så är de även krypterade om de delats ut via nätverket.

Men om man är så elak mot varandra, så ska man inte dela dator.. :lol:
Så argumentet kvarstår att detta kommandot är en effektiv och enkel användbar lösning för att dela mappar på NTFS partitioner.

.

.

Jag hoppas denna nybörjarguiden för lokalt hemmanätverk är användbar.
Om screen shots önskas, så kanske jag kan lösa det när jag får lite tid över.

Om ni har förslag/synpunkter på något, så lämna gärna en kommentar så kanske guiden kan bli ännu bättre/enklare.

//Marie
Senast redigerad av Marie SWE sön mar 17, 2019 12:07 am, redigerad totalt 14 gånger.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra...
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)
Användarvisningsbild
Marie SWE
Ninja

Re: Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Inläggav Mikael » mån jan 14, 2019 9:56 am

Bra jobbat! Har bett mod att ta bort min guide och att vi använder din i stället!

Några synpunkter:
Steg 1 - ska inte själva Samba installeras? Om den är det som default kan man i guiden tipsa om att kontrollera att den är installerad.
Steg 1 (mer) - Nemo-share funkar bara med Nemo. Använder man Caja, Nautilus, Thunar osv. funkar inte just Nemo-share.
Det är dessutom så att om man använder ex. Nemo-share så skrivs inte inställningarna till smb.conf utan till annan plats.

Steg 4. 1. Kanske förklara varför man ska öppna som administratör? Man behöver ju inte öppna mappen som admin (fast så gör jag med) man kan ju öppna filen som admin.
(Behöver man poängtera detta med VERSALER vs. gemener? Måste det vara mellanslag på varsin sida = ?)

Att tänka på 2: Detta är olämpligt att göra för en (temporär) USB-ansluten disk då startsekvensen kommer att halta om inte disken är ansluten.
(Det var detta som del 1 i andra inlägget i min guide handlade om)

Har inte följt guiden "skarpt" men ska pröva när jag tillfrisknat (förkyld).
Senast redigerad av Mikael mån jan 14, 2019 10:03 am, redigerad totalt 1 gång.
---
Linux Mint 19.3 Tricia, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Jan-Olof » mån jan 14, 2019 10:02 am

Trevligt! Du, Marie, har ju ett väldigt speciellt nätverk där moderna datorer skall samsas med retromodeller. Imponerande att du fick det att fungera. Jag känner flera personer som fortfarande använder XP så behovet av en sådan här guide finns verkligen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån jan 14, 2019 2:55 pm

Mikael skrev:Bra jobbat! Har bett mod att ta bort min guide och att vi använder din i stället!

Några synpunkter:
Steg 1 - ska inte själva Samba installeras? Om den är det som default kan man i guiden tipsa om att kontrollera att den är installerad.
Steg 1 (mer) - Nemo-share funkar bara med Nemo. Använder man Caja, Nautilus, Thunar osv. funkar inte just Nemo-share.
Det är dessutom så att om man använder ex. Nemo-share så skrivs inte inställningarna till smb.conf utan till annan plats.

Steg 4. 1. Kanske förklara varför man ska öppna som administratör? Man behöver ju inte öppna mappen som admin (fast så gör jag med) man kan ju öppna filen som admin.
(Behöver man poängtera detta med VERSALER vs. gemener? Måste det vara mellanslag på varsin sida = ?)

Att tänka på 2: Detta är olämpligt att göra för en (temporär) USB-ansluten disk då startsekvensen kommer att halta om inte disken är ansluten.
(Det var detta som del 1 i andra inlägget i min guide handlade om)

Har inte följt guiden "skarpt" men ska pröva när jag tillfrisknat (förkyld).

Jag tackar för äran. *niger fint* :D och jag tackar för dina synpunkter.. då jag är ny på linux så vill jag lära mig allt... dock kan man ju inte lära sig precis allt... men viljan finns. :mrgreen:

System-config-samba är bara det som behöver installeras... Samba verkar installeras samtidigt enligt testerna jag gjorde på helt nyinstallerad dator för att säkerställa att dessa stegen enbart behövs... Jag testade tre gånger i rad genom att ta bort partitioneringen på hårddisken och sedan installerade mint med att installationen skulle söka efter tredjeparts drivrutiner, allt för att säkerställa det inte skulle finnas en möjlighet i havet att några rest-inställningar låg kvar från tidigare test installation.
Och jag poängterade att jag använde mint 18.3.. så jag vet inte hur det är med Mint19 tyvärr.. då den utgåvan höll på att koka min cpu när 19 kom ut som release(inte beta version asså).. och det gick inte installera system-comfig-samba på den första releasen av mint19 och jag saknade vissa saker som fanns i 18.3.. Där av stannade jag vid 18.3 för att få normal cpu-temp och det som försvunnit.

nee det var något jag såg oxå, att smb.conf inte fick några förändringar efter utdelningen via Nemo-share.. Att jag tog den var att jag läste någonstans att den var smidig.. Jag hade Nautilus-share förut... Vilka av dessa tycker du är bäst då, Nautilus-share eller Nemo-share?
Caja-share och Thunar-share verkar inte finnas via programhanteraren.. så de går ju inte ta med som alternativ

På steg fyra det med att öppna samba mappen som admin, det skrev jag för att det inte går att högerklicka direkt på smb.conf filen och öppna den som admin.. Det går ju inte ändra i den utan förhöjda rättigheter så att säga.

Sedan att jag inte poängtera detta med versaler är att jag i steg2 skrev att Linux är känsligt för skillnaden mellan små o stora bokstäver.. Men det kan ju vara bra att nämna igen kanske. :mrgreen:

Supertack :D jag ska skriva in din rad om att det är olämpligt att manipulera auto montering av USB enheter. :tumme upp:

Det låter trist att höra att du är förkyld.. Jag hoppas du snart blir frisk igen. :) . . *serverar dig en kopp kamomillte med lite honung i* så du blir frisk fortare :)
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)
Användarvisningsbild
Marie SWE
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån jan 14, 2019 3:13 pm

Jan-Olof skrev:Trevligt! Du, Marie, har ju ett väldigt speciellt nätverk där moderna datorer skall samsas med retromodeller. Imponerande att du fick det att fungera. Jag känner flera personer som fortfarande använder XP så behovet av en sådan här guide finns verkligen.

Tackar, tackar. :D jaaa det var inte en enkel resa i början kan jag säga...
Jag höll ju på att gå i taget ett antal gånger innan jag ens fick datorerna att ens hitta varandra... jag var påväg att kasta ut linux genom samma port som jag laddade ner det via :lol:
Det är tack vare all hjälp av er här inne och på andra Mint forumet som fått mig att inte ge upp.. Så det är ni som ska ha äran för det. :D :D :D
Senast för ettpar veckor sedan ville jag bara gå in i diskhanteraren och döda linux partitionen och gå tillbaka till M$ :oops: (buggar i minten) Jag har sååå dåligt data-tålamod ibland.. så jag ska absolut inte under några omständigheter i världen pilla i linux en dag när jag är trött o sliten... för då kan datorerna råka illa ut*hahahaha* :lol:
Bevis för det skedde i slutet av 90talet när jag skulle ge mig på linux första gången.... Datorn låg öppen på skrivbordet (labbdator) Jag satt o försökte få linux-eländet att fungera timme ut och timme in och det bara jäklades och strulade och datorn typ räckte ut tungan åt mig.... efter några timmar fick jag frispel och högg en skruvmejsel rakt ner i modekortet... Den datorn bråkade aldrig mer sedan. :mrgreen: (jag har ett vittne till den händelsen) :lol: :lol: :lol: :lol:
Så typ 20år senare gav jag mig på linux igen.... och det är tack vare er alla som jag inte kastade ut linux-hårddisken. :D :tumme upp:
Användarvisningsbild
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » mån jan 14, 2019 3:14 pm

System-config-samba är bara det som behöver installeras... Samba verkar installeras samtidigt

Okej, bra. Men kanske skriva in just det i guiden?

Nej Thunar-share verkar inte finnas men Caja-share finns i Pakethanteraren.
Bäst? Det handlar ju om vilken filhanterare man vill använda. Använder man Nautilus som sin standard-filhanterare så är det ju logiskt att det är till den man kopplar "share".
Eller.. så kanske det bara ska nämnas i sammanhanget men att man alltid använder system-config-samba?

På steg fyra det med att öppna samba mappen som admin, det skrev jag för att det inte går att högerklicka direkt på smb.conf filen och öppna den som admin..

Jo, men det tänkte jag att användaren kunde få veta?
---
Linux Mint 19.3 Tricia, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån jan 14, 2019 5:27 pm

Mikael skrev:
System-config-samba är bara det som behöver installeras... Samba verkar installeras samtidigt

Okej, bra. Men kanske skriva in just det i guiden?

Nej Thunar-share verkar inte finnas men Caja-share finns i Pakethanteraren.
Bäst? Det handlar ju om vilken filhanterare man vill använda. Använder man Nautilus som sin standard-filhanterare så är det ju logiskt att det är till den man kopplar "share".
Eller.. så kanske det bara ska nämnas i sammanhanget men att man alltid använder system-config-samba?

På steg fyra det med att öppna samba mappen som admin, det skrev jag för att det inte går att högerklicka direkt på smb.conf filen och öppna den som admin..

Jo, men det tänkte jag att användaren kunde få veta?

Intressant synvinkel :) ... Men om Samba följer med automatiskt, behövs det nämnas verkligen...*funderar så det knakar*

Okej.. men Caja-share dyker inte upp när jag söker på Samba.. och då thunar är standard filhanterare i Xfce, så valde jag att göra det enkelt med bara en sökning istället för två separata sökningar.. när man ändå är tvingad till att använda separat filhanterare för högerklicks-utdelning. (jag ska kika vidare på detta efter maten senare ikväll och labba lite)
Vet du om det är olika filhanterare i de andra Mint utgåvorna Cinnamon, Kde och Mate? Eller har alla Thunar som standard? (jag provade en snabbgoogling men jag o google är inte kompisar som vanligt, så jag fick inte fram vad som är standard filhanterare)
hmm.. nja, att alltid använda samba för utdelningar är ju en möjlighet oxå... dock har inte jag testat hur det fungerar på NTFS partitioner.. Men enklast är ju att använda högerklick istället via samba.. om man ska se ur "bortskämd av windows synvinkeln" så att säga *hihi* :lol:

Steg fyra om att nämna varför låter smart, så det ska jag korrigera. :tumme upp: Jag skrev in det du nämnde om externa usb enheter... jag tänkte bara ur termen interna enheter när jag skrev... jag har aldrig fått för mig att dela ut mappar på externa diskar, då jag enbart använder sådana för backup eller transport av stora mängder data.. Så det var superbra att du väckte mig lite. :D
Användarvisningsbild
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » mån jan 14, 2019 5:43 pm

Intressant synvinkel :) ... Men om Samba följer med automatiskt, behövs det nämnas verkligen...*funderar så det knakar*

Ja, om guiden riktar sig till nybörjare kan det vara bra att känna till att Samba är det som möjliggör delning med Windows/macOS och att System-config-samba bara är ett grafiskt verktyg. Du kan troligen avinstallera Samba utan att verktygen avinstalleras.
Filhanterare i de olika utgåvorna.
Nautilus verkar vara Gnome som då blir bör bli MATE.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nautilus_(filhanterare)
Men Caja är den som används i MATE
https://en.wikipedia.org/wiki/Caja
Thunar = Xfce
https://en.wikipedia.org/wiki/Thunar
Nemo (en fork från Nautilus) = Cinnamon
https://en.wikipedia.org/wiki/Cinnamon_(software)
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån jan 14, 2019 5:57 pm

En liten tanke som slog mig när jag började plocka fram råvaror för att laga mat...

Kan guiden riskera bli för plottrig med en massa information vid de olika punkterna... Är det kanske bättre att lägga all informativ detaljinformation i slutet på guiden?
Jag skrev in lite info där vid punkt fyra... Men känslan när jag såg det efter postningen var att det blev lite "för mycket" så att säga...
Typ som när man köper en router så får du en snabbguide om hur du kopplar in den... men sedan finns en separat manual för allt smått på detaljnivå.... om du är med på hur jag tänker?

Nu ska jag laga mat... tillbax efter maten. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » mån jan 14, 2019 6:27 pm

Generellt: Guider kan behöva mogna en eller ett par veckor. När man är mitt uppe i skrivandet kan det gå lite fort.

Har ännu inte "kört" den men några spontana funderingar:

1. Brandvägg i Linux. Har du den av eller på? Om av - hur gör man om den är på, och vill att den ska vara på?

2. Kommer det att se annorlunda ut i MATE & Cinnamon? (tror inte det men..)

3. Inställningar i Windows? Något grundläggande, generellt, som att fil & skrivardelning måste vara aktivt osv..

4. Tjatar på om Nemo. Du har gjort guiden med Xfce som har Thunar som filhanterare. Varför då välja Nemo, som är Cinnamons filhanterare, utan förklaring?
OBS! Inte menat som kritik utan mera fundering på själva innehållet i guiden.
Ja, jag vet ju att Thunar inte har det tillägget och jag vet att man kan välja Nautilus-share eller Caja-share men nybörjaren?
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån jan 14, 2019 8:55 pm

Mikael skrev:Generellt: Guider kan behöva mogna en eller ett par veckor. När man är mitt uppe i skrivandet kan det gå lite fort.

Har ännu inte "kört" den men några spontana funderingar:

1. Brandvägg i Linux. Har du den av eller på? Om av - hur gör man om den är på, och vill att den ska vara på?

2. Kommer det att se annorlunda ut i MATE & Cinnamon? (tror inte det men..)

3. Inställningar i Windows? Något grundläggande, generellt, som att fil & skrivardelning måste vara aktivt osv..

4. Tjatar på om Nemo. Du har gjort guiden med Xfce som har Thunar som filhanterare. Varför då välja Nemo, som är Cinnamons filhanterare, utan förklaring?
OBS! Inte menat som kritik utan mera fundering på själva innehållet i guiden.
Ja, jag vet ju att Thunar inte har det tillägget och jag vet att man kan välja Nautilus-share eller Caja-share men nybörjaren?

Jag testade den tre gånger, så med Xfce så fungerar guiden, då jag satt med en dator bredvid och skrev, medans jag steg för steg utförde det på nyinstallationen.. så när det gäller 18.3 Xfce så kan jag garantera att den fungerar så länge installationen av operativet fungerade och inte medförde fel med felaktiga drivrutiner osv... Men det hör ju hemma under hur man installerar Linux Mint.. där av tar har jag inte tagit hänsyn till installationsfel så att säga.

Men när du får tid, så testa gärna, så jag får lite feedback. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

1. Jaa linuxbrandväggen behöver nog läggas till i guiden.. den är dock av som default vid 18.3 Xfce installationen.. Men superbra poäng då den är bra att ha på... själv så har jag den avstängd då jag har hårdvarubrandvägg som är avsedd för företag.. så jag förlitar mig på den. :roll:

2. hmm... ja det vore en idé att kolla upp om hur det ser ut o och stegen fungerar i Cinnamon, Kde och Mate.. Jag har bara Xfce på usb sticka, så jag måste ladda ner de andra o lägga på botbar usb sticka o testa... frågan är bara när jag får tid att testa dem alla :?

3 njae windows hade jag inte direkt tänkt att gå in på då det är ett linux forum... Sedan tänker jag lite så här oxå.... de som är vana windows användare sedan år efter år efter år och skaffar linux för första gången för att de tröttnat på Microsofts massövervakning som implementerats i win10 och söker alternativt OS utan att behöva byta hårdvara(apple)... När de då redan har windows och nätverk så har de redan löst hur windows konfigureras via answers.microsoft.com eller alla windowsforum som finns för varje utgåva som levererats.. ex. xpforums.com, vistax64.com, sevenforums.com, eightforums.com, tenforums.com
Men visst vore det möjligt att göra windows guider för varje windows utgåva här inne... vista och 7 kan ju ha gemensam guide då jag har för mig så här på rak arm att det hade näst intill identisk layout på de konfigureringsgränssnitten,.. 8 och 10 kan jag inte svara på, då jag inte tar i dem med tång, men det skulle nog lätt gå att ordna på en labbdator och en timmes kik på varje OS. XP är en guide.. 2000 en annan.. win95 och win98 och winME är nästan identiska..
alla OS har jag inte i fotografiska minnet, så jag måste sitta framför OS't för att se vart varje pillidutt är lokaliserad. :lol:

4.. helt okej att tjata på. ;) hur ska guiden annars kunna bli perfekt. :D
Steg3 i guiden kanske måste skrivas om inför valen Caja-share samt Nautilus-share.. så det kanske måste skrivas tre olika versioner på Steg3, då grafiska gränssnittet ser olika ut.. Det måste jag testa för att svara på dock.. Sedan om att skriva i guiden varför jag gjorde valet just nemo-share av de tre som finns.. jaa det är ju egentligen en smakfråga, då det är mer likt Thunar än vad Nautilus är.. caja har jag aldrig sett hur den ser ut..... ännu. ;)
Användarvisningsbild
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » mån jan 14, 2019 11:18 pm

1. Brandväggen är nog ett måste att är med. Det är nog inte alla som börjar så som du gjort när du skapade guiden, att nyinstallera Mint och direkt kastar sig över fildelning. Det kan ju gå flera år innan detta tillkommer och då kan brandväggen ha slagits på...

2. KDE kan vi skippa. Cinnamon + MATE har jag i min installation och kan kolla. Jag tror att guiden kommer att följas oavsett skrivbordsmiljö.

3. Du tänker på dig själv nu! :geek:
Linuxanvändaren kan tvingas dra igång någon Windowsmaskin, kanske temporärt. Linuxanvändaren kan vara erfaren på Linux men kass på Windows. Den Windowsdator som finns i hushållet kanske hanteras av en icke-van Windowsanvändare.
Osv..
..men att peta in varje moment i guiden här blir ohållbart, det håller jag med om.

4. Något i stil med: (väldigt fritt & spontant)
"Guiden är skriven med skrivbordsmiljön Xfce som utgångspunkt. Filhanteraren i XFce, Thunar) saknar stöd för högerklick-dela ut (vad vi vet??) och därför kan man använda någon av de andra utgåvornas filhanterare som har stöd för dela ut via högerklick.
I denna guide har Nemo valts..."

Ger per automatik förklaring till varför inte Thunar använts, varför Nemo använts (en av dem bara), hint om att det finns fler)
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » mån jan 14, 2019 11:28 pm

Lägger in två bilder från brandväggen.
Enda aktiva val jag gjort är inringat med rött.

20190114232449.png
20190114232449.png (18.67 KiB) Visad 1513 gånger

Ger resultatet:

20190114232504.png
20190114232504.png (53.36 KiB) Visad 1512 gånger

Skulle ju även kunna ligga som en miniguide:
"Så här ställer du in brandväggen för att kunna köra Samba"
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån jan 14, 2019 11:38 pm

Kastar in en notering som jag precis konstatera när jag skulle testa Nautilus-share

Det gick inte dela ut NTFS.... hmmmm... varför..*kliade mig i huvudet en stund....
Installerade om mint, in med nemo-share... samma problem.... nu började mitt berömda datatålamod att slå in... men för **piiip**

ahaaa.. en tanke slog mig... jag ändrar alltid min automontering av diskarna.... *pillar* Japp nu går det dela ut NTFS...

Nu måste jag testa om usershare owner only = false går att undvika om man automonterar disken innan....
återkommer när jag testat...
Användarvisningsbild
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » mån jan 14, 2019 11:44 pm

Håller på att testa skarpt går inget bra, Windows ser inte ens Mint-datorn...
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Nästa

Återgå till Guider