Dela ut USB-diskar

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Dela ut USB-diskar

Inläggav Mikael » sön feb 28, 2016 7:24 pm

Från http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1756575
Fråga:
Hi guys. I finally have my ubuntu up and running.
I have a USB-drive which is often connected to my ubuntu-machine. I want to share this via Samba but I can't set the user-rights. If I try to acces the file (via windows machine) I can see the directory but if I open it it gives me: \\Computer\media\directory is not accesible. You might not have permission to use this network resource.
I tried setting the rights but it just 'changes back immediately'. I found some posts about not being able to set rights via ubuntu on a ntfs disk.
If I mount it via fstab it will give an error when the USB-drive is not connected. So that's no option.
Is there a way to share this drive via my Samba server?
Oh, by the way. I did get acces to a partition on my linux-machine, to I assume my samba-settings are correct.
Please help this ubuntu-newbie.


Svar/lösning:
The external ntfs drive will mount with you as owner and with permissions for only you to access it. To fix that make the remote user look like you:
Add the following line to your smb.conf file:
force user = your-user-name
Where you put that line depends on what method of samba sharing you used. If you used usershare ( from Nautilus ) then put it in the [global] section. If you used the classical method then add it to the share definition itself within smb.conf.


Jag använde "Sambaserverkonfigurationsverktyg 1.2.63" (system-config-samba i Programhanteraren) och om man använt det verktyget, lagt till en utdelning, sedan redigerat smb.conf och därefter använder verktyget igen för ytterligare en utdelning så måste man peta tillbaka den saknade raden för varje utdelning. Verktyget skriver alltså över det manuellt ditskrivna. Tillägg: Nej, nu när jag gjorde ett test så fanns raderna kvar. =??

Tillägg: Detta med force user = your-user-name behöver man göra även om det är en intern disk med NTFS.


Lägger till sökvägen till smb.conf - /etc/samba/smb.conf
Senast redigerad av Mikael lör sep 17, 2016 12:10 pm, redigerad totalt 3 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Dela ut USB-diskar

Inläggav Mikael » ons mar 02, 2016 7:50 am

För att montera diskarna automatiskt fungerar programmet pmount bra.

(att lägga till diskarna i fstab ger en del fel eftersom diskarna inte hunnit blivit klar när de ska monteras)

Jag har skapat en fil som heter mountusb.sh och i den har jag:

Kod: Markera allt
#/bin/sh
pmount sdd1
pmount sde1
pmount sdf1


I "Session och uppstart" fliken "Program autostart" har jag lagt till ett objekt som pekar på denna mountusb.sh
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Dela ut USB-diskar

Inläggav Mikael » ons mar 02, 2016 7:58 am

Sedan så visade det sig i mitt fall att diskarna (två av dem) gick ner i viloläge - "spin down" - och då avmonterades de.
Jag tänkte då att jag skulle schemalägga en filkopiering som kopierar en liten fil typ en gång i minuten. Detta då m.h.a. gnome-schedule.

Men jag kunde, tydligen, använda hdparm:

Kod: Markera allt
sudo hdparm -S 0 /dev/sde --prefer-ata12


Jag körde detta på alla tre USB-diskar och för den ena, troligen den som inte gick in i spin down, fick jag enbart lyckat resultat.
Kod: Markera allt
setting standby to 0 (off)


För de andra två fick jag resultatet:
Kod: Markera allt
/dev/sde:
setting standby to 0 (off)
HDIO_DRIVE_CMD(setidle) failed: Invalid argument


Trots detta verkar de ännu leva. Jag såg även på något annat forum samma resultat, att det funkar trots felmeddelande.

Jag har även hittat, men ej behövt testa, detta:

http://unix.stackexchange.com/questions ... m-sleeping
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Dela ut USB-diskar

Inläggav Mikael » sön sep 18, 2016 1:15 pm

En av de tre USB-diskarna är lite lynning.
Avmonteras trots hdparm-joxet.
Ja, den verkar även gå ner i viloläge innan Linux hunnit starta helt och då hjälper det inte med pmount heller, eftersom disken inte hittas vid uppstart.
Får hantera det manuellt, efter en kallstart.

För att hindra disken att somna har jag nu en schemalagd aktivitet med detta kommando
Kod: Markera allt
cp copyfile.txt /media/server/W_DISK

Filen copyfile.txt ligger direkt i Home
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron