Wine-skolan

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » tor jan 16, 2014 10:45 pm

Mikael skrev:...installerade jag programmet gExtractWinIcons...

Tack för tipset!
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » tor jan 16, 2014 11:17 pm

Ang. gExtractWinIcons
Fungerade bra hela vägen med ett program men för ett annat, MPE, så extraheras inga ikoner. Det blir inga filer i mappen.
Med IconsExtract hamnade filerna i destinationsmappen men när jag ska byta så syns ingen fil. Antar att det är för att det sparas som en .ico och att Linux vill ha .png? Hur gjorde du?

I fönstret i PlayOnLinux blev det rätt ikon direkt för program 1.

För program 2 blev det standardbilden, typ fyrklöver. När jag skulle byta den så extraherade jag en ikon från installationsfilen och kunde byta till den.
När jag upptäckte att det var fel ikon kan jag nu inte byta tillbaks, eller till någon som helst ikon.

För program 3 blev det också standardikon. Den går inte heller att byta..

Inget problem egentligen men man kan ju undra varför..?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » tor jan 16, 2014 11:25 pm

PlayOnLinux och Winetricks används som tillbehör till Wine. De har ungefär samma syfte som CrossOver. Av dessa är PlayOnLinux det mest avancerade.

Okej. Jag har prövat alla tre, i olika sammanhang.
¤ CrossOver är väl egentligen en "köpeversion"? Tyckte den såg bra ut men jag fick inget riktigt grepp om den.
¤ Winetricks fungerade nog bra vill jag minnas men jag tror att jag inte kunde installera den, eller att jag inte fick någon länk i Menyn. Kanske det var på LMDE(?)
¤ PlayOnLinux blev liksom det tredje alternativet och har blivit kvar. Känns än så länge okej men det är väl med det som allt annat - man måste lära sig.
Fast jag påstår inte att jag har gjort det.
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » fre jan 17, 2014 4:52 pm

Med IconsExtract hamnade filerna i destinationsmappen men när jag ska byta så syns ingen fil. Antar att det är för att det sparas som en .ico och att Linux vill ha .png? Hur gjorde du?

Jag skannar den körbara programfilen, alltså inte installationsfilen. Sedan använder jag Gimp för att exportera ikonen till .png-format. Eventuellt kan man också behöva anpassa lite. I fallet MinSläkt låg det t.ex. flera storlekar i form av olika lager i en och samma bild. Jag plockade bort de lager jag inte behövde.

Linux är väl inte särskilt kräset i fråga om formatet men .png är ju bra och tar liten plats.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » fre jan 17, 2014 5:15 pm

CrossOver är väl egentligen en "köpeversion"? Tyckte den såg bra ut men jag fick inget riktigt grepp om den.

Ja, den säljs av företaget CodeWeavers. Enligt dagens valutakurs så kostar den drygt 370 kronor/år.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » fre jan 17, 2014 7:03 pm

Sedan använder jag Gimp för att exportera ikonen till .png-format.

Ja, då är jag med..

Detta med ikonerna är väl mer som ett sidospår.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » tor jan 30, 2014 7:09 pm

Fyller på i denna tråd då det liksom hänger ihop:

Om man ny har installerat ett program som hanteras av Wine ex. IrfanView och man vill associera ex. en .png med det programmet - hur gör man då?
Att bara välja ett anpassat kommando som env WINEPREFIX="/home/mint/.wine" wine C:\\windows\\command\\start.exe /Unix /home/mint/.wine/dosdevices/c:/users/Public/Start\ Menu/Programs/IrfanView/IrfanView\ 4.35.lnk (vilken jag hittade i Menyn) hjälper inte riktigt. IrfanView startar, men utan laddad bild.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » fre jul 04, 2014 12:40 am

Hallands befolkning 2014

Det här är ett program som används av släktforskare. Med programmet följer en hel A4-sida med anvisningar om hur man, i Windows, skall undvika fel som "Access violation at address..." och "Det här programmet har kanske inte installerats korrekt". Det krävs alltså lite eftertanke även när man installerar det i Linux...

Enligt anvisningarna skall installationsprogrammet skapa mappen "SSFpres\Hallands Befolkning version 2014". Detta stämmer inte riktigt. I Windows försöker det som standard skapa mappen "SSFpres\1301" vilket inte är så lyckat om man har den tidigare utgåvan, Hallands befolkning 2011, installerad - den har nämligen installerats i en mapp med samma namn. I Windows går det inte heller att installera programmet under "Program".

För att undvika de här problemen så valde jag att följa en av rekommendationerna i installationsanvisningen: Jag installerade programmet i mappen Hallbef2014 som fick ligga direkt under drive_c, alltså det programmet uppfattar som enhet C:. Sökvägen för att starta programmet i Mint blev då "C:/Hallbef2014/SSFpres/1301/pres.exe".

Kopplade sedan programmets ikon, https://www.dropbox.com/s/yjcoaq6cox656 ... ef2014.png, (högerklicka, öppna i ny flik och välj Ladda ner) till en programstartare på skrivbordet. Nu fungerar det helt normalt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » fre jul 04, 2014 12:51 pm

Perfekt!
Programmen Sveriges befolkning 1900 och 1980(tror jag det var) går också bra att installera rakt av.
Av dessa typer av program florerar det en del (illegala) sk. "Portables" och dessa fungerar inte under Wine. Och inte under Windows 8/8.1 heller.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » fre jul 04, 2014 11:46 pm

Jag sysslar ju inte själv med släktforskning men har blivit ombedd att installera några olika registerprogram, t.ex.
ArkivDigital 1.5 och 2.0 (Numera ersatta av en webbaserad version, se viewtopic.php?f=16&t=108#p4133)
Begravda i Sverige 1 och 2
By- och gårdsregister, Hallands län
Disgen 8.2d (fungerar bäst med Wine 1.6 eller senare)
Disgen 2016, 2018, 2019, 2021 och 2023 (fungerar bäst med Wine kört som Windows 7. Kräver teckensnittet Segoe UI som kan hämtas från t.ex. https://www.cufonfonts.com/font/segoe-ui-4)
Hallands befolkning 2011 och 2014
Kungsäters pastorat
Min släkt 3.10, 4.1, 4.3, 4.5, 4.6 och 4.7
NYCOPIA 2 (register -1920 från Nyköpings gamla storkommun)
Rotemannen 3
Smed 12
Svenska ortnamn
Sveriges befolkning 1880, 1890, 1900, 1970, 1980, 1990 och 2000
Sveriges dödbok 1901-2009, 1901-2013, 1860-2016, 1860-2017 och 1830-2020 med patch 801

Listan uppdaterad 2023-12-23.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » sön jul 06, 2014 12:44 am

Av dessa typer av program florerar det en del (illegala) sk. "Portables" och dessa fungerar inte under Wine. Och inte under Windows 8/8.1 heller.

Påminner mig om en person som hade problem med sin dator. Vid närmare kontroll visade det sig att han körde världens sämsta(?) piratkopia av Windows. Den kraschade stup i kvarten oavsett vad han gjorde :roll:

Om man vill ha, eller behöver, ett program som kostar pengar så tycker jag att man skall köpa det.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » mån mar 21, 2016 9:09 pm

Bump!

Mikael skrev:Fyller på i denna tråd då det liksom hänger ihop:
Om man nu har installerat ett program som hanteras av Wine ex. IrfanView och man vill associera ex. en .png med det programmet - hur gör man då?
Att bara välja ett anpassat kommando som env WINEPREFIX="/home/mint/.wine" wine C:\\windows\\command\\start.exe /Unix /home/mint/.wine/dosdevices/c:/users/Public/Start\ Menu/Programs/IrfanView/IrfanView\ 4.35.lnk (vilken jag hittade i Menyn) hjälper inte riktigt. IrfanView startar, men utan laddad bild.


Hittade en lösning här:
https://archive.atomicmpc.com.au/forums ... =16&t=4414

I mitt fall, eftersom jag installerat IrfanView via PlayOnLinux, så ser innehållet i filen ut så här:

Kod: Markera allt
#!/bin/sh
wine "/home/mint/.PlayOnLinux/wineprefix/IrfanView/drive_c/Program Files/IrfanView/i_view32.exe" "Z:\\$(echo "$@" | sed 's/\//\\/g')" $@

(Totalt två rader, verkar radbrytas här i inlägget)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » tor jan 26, 2017 6:47 pm

Fick rapport om ett problem i Disgen 2016: Sidan Personöversikt har en dubbel menyrad där valet i den övre raden avgör innehållet i den undre. Problemet är att texten i den övre menyn inte visas när Disgen körs via en version av Wine som är äldre än 2.0. Visserligen fungerar menyn ändå men det underlättar ju om man ser texten...

Wine 2.0 är nu klar men finns ännu inte i Mints förråd. Förhoppningsvis kommer detta snart att åtgärdas.

Så här skall menyn se ut (Disgen 2016 uppdatering 5 körd med testversionen av Wine 2.0 - den som kallas Wine-staging):

Disgen 2016, personöversikt.png
Disgen 2016, personöversikt.png (6.31 KiB) Visad 21486 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » fre dec 21, 2018 6:31 pm

Alla som hämtar nya versioner av Wine direkt från winehq.org har antagligen märkt att man bytte autentiseringsnyckel den 19 december. Här följer de två kommandon som behövs för att hämta den nya:
Kod: Markera allt
wget -nc https://dl.winehq.org/wine-builds/winehq.key
sudo apt-key add winehq.key
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » tor jan 24, 2019 12:41 am

Sedan igår finns Wine 4.0 att hämta.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster