Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Re: Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Inläggav Mikael » tor mar 05, 2020 8:56 pm

StenS - har du gett upp? :?:
---
Linux Mint 19.3 Tricia, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav StenS » tor mar 05, 2020 11:56 pm

Hej
Tack för frågan!
Jag hoppas jag inte har gett upp än. Men WIN10 datorn är bortrest och jag har haft fullt upp med annat.
Bör få tid med att prova det som föreslagits nästa vecka när WIN10 datorn är hemma igen eller veckan därefter.
Så jag har inte "ghostat", även om det kanske verkar så. Hoppas att återkomma när jag testat.
/Sten
StenS
Munk

Inläggav StenS » sön mar 15, 2020 10:21 pm

Nu har jag i helgen testat nätverkskoppling enligt era förslag.

Mikael:
Brandväggen är av på båda datorerna. JA
Jag har delat ut en mapp: Delade_dok (skippar att dela ut disken)
Är sten det användarnamn du använder i Linuxdatorn? JA
Är det Linuxdatorns lösenord som används? JA

Marie:
Jag har försökt följa dina instruktioner men jag får det inte att fungera.
Och jag ger nu upp. posting.php?mode=reply&f=29&t=964# Det är för bökigt och jag har inte tillräckliga grundkunskaper i Linux för det här. Jag har lagt ner alldeles för mycket tid på det här men förhoppningsvis har jag ändå lärt mig något jag kan få användning för.

Jag har istället nyss fått igång det näst bästa. Ett nätverk mellan WIN10-datorn och WIN-7 som jag även har på den stationära LINUX-datorn. (Du skrev ju att det är riskfritt att ha nätverkskortet aktivt bara jag inte går ut på nätet. Lyckades inte hitta någon funktion på routern att blockera bara WIN 7-partitionen från att komma ut på nätet). På så sätt kommer min fru åt diskarna på den stationära. Jag missar då visserligen möjligheten att hon kan få access samtidigt som jag är inloggad på LINUX. Men det får vi ta.
Jag kanske tar tag i det här framöver när/om jag fått bättre kunskaper.

Stort tack för engagemanget i mitt lilla problem. En lösning hade nog intresserat fler än mig.

/Sten
StenS
Munk

Inläggav Marie SWE » mån mar 16, 2020 1:12 am

Trist att du inte fått det att fungera. :(
Jag har tyvärr inte haft tid att installera om labbdatorn med win10, då jag inte använder det själv. Win8.1 är sista windowsutgåvan som jag kommer använda.
Nu har jag gått över till LMDE3 då jag hittade mer fördelar med den i bärbar dator.

Så fort jag får tid att sätta mig ner med detta så ska jag göra om guiden för fler win utgåvor, flera mint utgåvor som mint19.x och LMDE3.
Mina LMDE3 datorer har jag faktiskt inte konfigurerat för windows nätverk ännu. :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Jag har haft andra projekt för mig som gjort att jag undvikit problemet med Dualboot med win7 för de få nätverksöverföringar jag behöver göra till mina bärbara datorer.

Med corona o skräp just nu så kommer jag nog få mer tid över att sitta och testa detta... jag har lite fullt upp en vecka till minst.

Så ge inte upp helt ännu.. Kika in lite då och då för att se om vi här inne har lyckats göra en ny guide.
För som du säger, många kan komma ha nytta utav den i framtiden. :) Inklusive jag när jag glömt bort saker som jag själv löst. :lol:

Ha det underbart. 8-)
//Marie
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra...
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)
Användarvisningsbild
Marie SWE
Ninja

Inläggav StenS » ons mar 18, 2020 3:27 pm

Jag kommer att kika in lite då och då.
Det är fantastiskt med den hjälpsamhet man kan möta i vissa trådar, som tex den här. Hjälpsamhet från / till människor som är helt okända för varandra.
Det finns hopp om mänskligheten.

/Sten

PS
Visst är det irriterande när man hittat en lösning och några veckor senare har glömt hur man gjorde.
StenS
Munk

Föregående

Återgå till Guider