Webbplatsen monterade extern disk (Löst)

Här diskuterar vi olika säkerhetsfrågor som är relaterade till Linux.

Webbplatsen monterade extern disk (Löst)

Inläggav Vilsen » tor mar 22, 2018 10:13 am

Skydd mot intrång en hårddisk blev monterad av WORDPRESS !
Webbplatsen monterade extern disk


Jag är förstås väldigt ny på LINUX mint (17,3 MATE) men jag är säker på att det är mycket bättre då både WIN och MAC angående
säkerhet och saker.

Jag gjorde bara för skojs skull en redigering av en wordpress-blogg där jag skulle ändra ett foto och när jag pekade på en hårddisk som
är INTE ÄR MONTERAD så MONTERADE webbläsaren / wordpress-blog-systemet min hårddisk!


Hur är detta ens möjligt ? Det betyder att någon webbplats kan komma åt mina omonterade-enheter och göra vad som helst !!!
Vilsen
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: ons nov 08, 2017 11:48 am

Re: Webbplatsen monterade extern disk

Inläggav Mikael » tor mar 22, 2018 6:45 pm

när jag pekade

Alltså inte någon webbplats..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Webbplatsen monterade extern disk

Inläggav stickanbj » ons mar 28, 2018 10:18 am

Jag tror inte att det var wordpress som monterade enheten. Precis som Mikael beskriver så monterade du enheten lokalt.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Webbplatsen monterade extern disk

Inläggav Vilsen » tis apr 24, 2018 9:26 am

Jag tackar för svar och inser att jag varit korkad ! Min oro tog över den eventuella intelligens som jag kanske besitter. Det gläder mig att somliga tagit sig tid att sätta sig in i detta för mig alldeles utmärkta och ändamålsenliga OS som gjort livet till en lek efter decennier av hårdhänt misshandel från Pyttemjuk och dess avfällingar. TACK !
Vilsen
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: ons nov 08, 2017 11:48 am

Re: Webbplatsen monterade extern disk (Löst)

Inläggav Vilsen » ons apr 25, 2018 8:45 am

Jag beklagar om jag uppfattas som obstinat men utifrån olika situationer där jag sökt åtkomst till en omonterad disk
som är ansluten "hårdvarumässigt" till moderkortet , ex.vis. om jag gör en sökning av fil eller försöker få åtkomst till
en fil från ett program så går inte detta utan att jag först monterar disken varför jag blev ganska paff när ett
"program" under/ i en webläsare kan få årkomst till en fil direkt utan att jag först monterar disken.
Prova själva först innan ni uttalar er kanske ? Vad är skillnaden om jag t.e.x. försöker öppna en fil i ett ordbehandlingsprogram
eller GIMP el. annat prg och då nekas åtkomst eftersom jag inte först monterat disken ? Det är förvisso JAG som petar på
nån "knapp" i det program som ligger i min webläsare men vad hindrar en illasinnad applikation att göra exakt samma sak ??

Detta är frågan !

MVH : VILSEN I PANNKAKAN
Vilsen
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: ons nov 08, 2017 11:48 am

Re: Webbplatsen monterade extern disk (Löst)

Inläggav Mikael » ons apr 25, 2018 9:25 am

Prova själva först innan ni uttalar er kanske ?


Givetvis. Lätt kontrollerat.
Jag kan med Firefox välja att öppna en fil och i dialogen som då dyker upp välja "Andra platser" och där klicka på min omonterade disk, som då monteras.
Så avmonterar jag disken, startar Libre Office Writer och väljer Öppna, klickar på den omonterade disken som här är direkt synlig, disken monteras.

Avmonterar disken, startar Gimp och väljer Öppna, klickar på den omonterade disken som här är direkt synlig, disken monteras.

Detta under 18.3 MATE -64
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron