Uppdateringshanteraren

Här diskuterar vi olika säkerhetsfrågor som är relaterade till Linux.

Uppdateringshanteraren

Inläggav Kalle-Runestam » tis jul 01, 2025 9:20 am

När jag skulle uppdatera för en stund sedan, så kom det upp en märklig sak. En av uppdateringarna såg ut så här:

sudo
Provide limited super user privileges to specific users

När jag såg den så funderade jag: Kan man lita på det som kommer upp i Uppdateringshanteraren? eller bör jag lära mig mer om Linux och ha bättre koll på vad jag faktiskt uppdaterar?
Kalle-Runestam
Munk

Re: Uppdateringshanteraren

Inläggav Jan-Olof » tis jul 01, 2025 10:33 am

Även sudo kommer ju i ny version ibland. Du bör alltså göra uppdateringen. Den andra raden beskriver bara vad programmet har för funktion.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Kalle-Runestam » ons jul 02, 2025 12:07 pm

Jag tackar för svar, och om jag tolkar ditt svar så när det står: specific users så handlar det om man eventuellt har flera användare på datorn, inte att uppdateringen plötsligt kan släppa in fler användare via nätet.
Kalle-Runestam
Munk

Inläggav Mikael » ons jul 02, 2025 7:32 pm

"Provide limited super user privileges to specific user" betyder väl att man nu kan ge en del lite mer betrodda användare ökad behörighet men inte så mycket som en "fullvärdig" administratör.

Ja, Uppdateringshanteraren måste man kunna lita på, åtminstone om man tidigare har litat på vad man installerat.
Jag brukar installera direkt jag ser att det finns något att installera *). Är det en ny kärna med i listan brukar jag först köra "en Timeshift", eller installera det övriga först, sen Timeshift, sen kärnuppdateringen.

*) Mint (I mitt fal LMDE) är ju så förbannat stabil att uppdateringarna blir det enda datormecket man får göra :roll:
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Säkerhet