Ram-minnes-problem

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Ram-minnes-problem

Inläggav Bertil » mån jan 16, 2017 6:57 pm

Har bl.a. en äldre bärbar HP - ca 10 år. Kör nu mera Mint 17.1 på den, med lysande resultat, trots att det bara är 512 Mb i ram.

Men nu kommer frågan: Har ett 2 Gb minne, nytt, som gör att datorn beter sig konstigt - ibland... Dvs. datorn hittar minnet, datorn godkänner minnet - dvs hittar inget fel. Ändå... kanske var femte eller tionde gånga, så tycks grafiken bli störd. Bilden hoppar upp och ner och flimrar. Startar man om datorn blir den OK igen. Har fått för mig att grafiken och detta minneskort på ngt sätt kolliderar med varandra ibland. Eller är det själva ramminnet som trots allt är kasst? Även om jag tar bort originalminnet, på 512 Mb, blir effekten den samma, så det är inte minneskorten som "kolliderar".

Någon som har ngn susning?
Bertil
Munk
 
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jan 05, 2017 2:12 pm

Re: Ram-minnes-problem

Inläggav Jan-Olof » tis jan 17, 2017 12:49 am

Uppstår felet aldrig när du bara har originalminnet i datorn? Jag förutsätter att du har kontrollerat att datorns moderkort passar ihop med den nya modulen både i fråga om minnesmängd och hastighet.

Svårt att göra någon ytterligare felsökning på distans utan mer exakta uppgifter om vilken HP-modell och vilken typ av minne det är fråga om.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ram-minnes-problem

Inläggav Bertil » tis jan 17, 2017 7:58 pm

Jodå, minnet skall (?) passa enl alla data. Originalminnet fungerar alltid, men det jag köpte hos Kjell och Co fungerar (bara) oftast. Minnestest - på BIOS-nivå - visar inga fel, å andra sidan har jag ju bara gjort testet när allt fungerar...
Bertil
Munk
 
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jan 05, 2017 2:12 pm

Re: Ram-minnes-problem

Inläggav Bertil » mån jan 30, 2017 8:40 pm

Har upptäck ngt märkligt med minnet.

Problemet uppstår om minnet är installerat under installation av OS. Om man "stoppar i det" när OS:et väl är installerat, fungerar det utan problem!
Bertil
Munk
 
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jan 05, 2017 2:12 pm


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst