Radera krypterings cd från ssd och hdd.

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Radera krypterings cd från ssd och hdd.

Inläggav albin75 » tor dec 15, 2016 6:25 pm

Fins det någon som vet hur man använder U3-tool?

Jag vill ta bort Iomega_CD från min externa HDD. Den ställer till med problem med flera datorer oavset OS.
Jag vill inte dölja Iomega_CD jag vill radera Iomega-CD från hårddisken och se att utrymmet på hårddisken växer med lika mycket.

I nästa steg vill jag söka igenom en intern andra hdd som döljer 70gb för mig. Men en disk i sänder.

Jag har installerat U3 tool men eftersom det saknas UI och endast kan köras via terminalen så är jag helt låst. Kommer ingen vart utan hjälp.

Fins det någon som kan hjälpa mig med detta? Jag vill gärna rensa alla enheter från windows skadligt skräp.

Denna artickel summerar vad det handlar om.

http://www.dedoimedo.com/computers/passport-vcd.html
albin75
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor dec 15, 2016 5:56 pm

Re: Radera krypterings cd från ssd och hdd.

Inläggav Mikael » tor dec 15, 2016 9:21 pm

Men.. syns inte diskens alla partitioner med ex. programmet Diskar? (gnome-disk-utility)
Om de syns är det väl bara att ta bort alla partitioner och sedan skapa en ny?

Eller menar du med bibehållen data på den/de andra partitionerna?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Radera krypterings cd från ssd och hdd.

Inläggav albin75 » fre dec 16, 2016 9:58 am

Mikael skrev:Men.. syns inte diskens alla partitioner med ex. programmet Diskar? (gnome-disk-utility)
Om de syns är det väl bara att ta bort alla partitioner och sedan skapa en ny?

Eller menar du med bibehållen data på den/de andra partitionerna?


Nej det fungerar tyvärr inte så. Jga kan se partitionen i ett antal diskvertkyg men alternativet att ta bort dem, radera dem eller formatera dem är inte gillgängliga, gråa, inaktiva.

Dessutom när det gäller min 2a hdd som jag monterat med optical bay caddy så fins det 70gb som är i bruk som jag inte kommer åt. Datorn kom förinstallerad med windows8 på den hårddisken.
Den 2a hdd är altså på 1tb. men jag kan bara använda 935gb. Och enligt diskverktygen så är 70gb i bruk. Men jag kan aldrig komma åt dem.

Detta är alltså windows mallware. Som du kan läsa om i artickeln jag länkade till ovanför.
albin75
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor dec 15, 2016 5:56 pm

Re: Radera krypterings cd från ssd och hdd.

Inläggav Mikael » fre dec 16, 2016 10:58 am

Hmm..

När jag installerade och körde dual boot, Windows 8 och Linux Mint, på en gemensam fysisk disk, så kom jag inte åt innehållet på Windowspartitionen.

Den gången berodde det på att Windows var satt i något "snabbstartläge", att den vid uppstart skulle starta snabbare. Om jag avaktiverade det valet så blev disken åtkomlig.
(kanske står detta även i det du länkat till?)

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.402946 ... -windows-8

Inställningen återfinns under "energialternativ".
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Radera krypterings cd från ssd och hdd.

Inläggav albin75 » fre dec 16, 2016 6:34 pm

Mikael skrev:Hmm..

När jag installerade och körde dual boot, Windows 8 och Linux Mint, på en gemensam fysisk disk, så kom jag inte åt innehållet på Windowspartitionen.

Den gången berodde det på att Windows var satt i något "snabbstartläge", att den vid uppstart skulle starta snabbare. Om jag avaktiverade det valet så blev disken åtkomlig.
(kanske står detta även i det du länkat till?)

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.402946 ... -windows-8

Inställningen återfinns under "energialternativ".


Ok. Windows 8 har hittat på något sätt att kallstarta datorn med någon sorts teknik som påminner om att återuppväcka datorn från viloläge.
Men jag har inget windows installerat just nu. Jag har kört windows7 i Virtual box denna gång.

Tidigare har jag kört med dual boot. Men windows 7 har problem att boota på min nya dator så det var lättare att installera windows7 i virtual box än att göra en clean install.
Men ja jag tror oxå att det är någon form av windows 8 partition som döljer sig på den gamla hårddisken.

Jag har installerat programmet U3 tool. Problemet är att jag inte fattar hur man kör det från terminalen och det har inget användargränsnitt.
albin75
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor dec 15, 2016 5:56 pm

Re: Radera krypterings cd från ssd och hdd.

Inläggav albin75 » fre dec 16, 2016 7:50 pm

Postar min seanste komentar från det lite mer internationella forumet. Kanske är det någon som lyckas bättre än mig?

Got new hope when I found this page:

http://www.brighthub.com/computing/linu ... 02720.aspx

~ $
Kod: Markera allt
sudo apt get install u3-tool


~ $
Kod: Markera allt
u3-tool -h

u3-tool 0.3 - U3 USB stick manager

Usage: u3-tool [options] <device name>

Options:
-c Change password
-d Disable device security
-D Dump all raw info(for debug)
-e Enable device security
-h Print this help message
-i Display device info
-l <cd image> Load CD image into device
-p <cd size> Repartition device
-R Reset device security, destroying private data
-u Unlock device
-v Use verbose output
-V Print version information

For the device name use:
'/dev/sda0', '/dev/sg3'

~ $
Kod: Markera allt
u3-tool -d /dev/sr1

Error opening device: Read-only file system
~ $
Kod: Markera allt
u3-tool -u /dev/sr1

Error opening device: Read-only file system
~ $
Kod: Markera allt
u3-tool -R /dev/sr1

Error opening device: Read-only file system

I even thought I was finally able to understand a little bit about using the terminal, since there's probably no way around it. But it seems like I just hit another wall.
albin75
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor dec 15, 2016 5:56 pm

Re: Radera krypterings cd från ssd och hdd.

Inläggav Jan-Olof » lör dec 17, 2016 9:54 am

Programmet u3-tool verkar vara väldigt gammalt - enligt projektets webbplats så har det inte uppdaterats på de senaste sju åren. Trots att du har gjort helt rätt, såvitt jag kan förstå, så kanske programmet inte fungerar med den hårddisk som du vill rensa.

Har du provat HP-programmet som nämns i den tråd du hänvisade till?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Radera krypterings cd från ssd och hdd.

Inläggav albin75 » lör dec 31, 2016 9:06 am

Tror det var hp programmet jag testade genom att installera det på en dator med windows sju men det gick åt skogen.
Får nog se den externa 1tb disken som förbrukad nu då den inte längre fungerar. Mycket långsam och plötsligt är all info borta med flera konflikter.

Jag har gjort lite eftersökningar och fått reda på att man när man producerat Iomegas extrerna hårddisk har fått för sig att stoppa in windows malware som aldrig skall gå att ta bort.
Kunderna måste acceptera ett krypteringsporgram som förr eller snerare kommer att sluta med att alla data går förlorad.

Detta är ett typsikt exempel på den makt och det inflytande som windiws har över hårdvaru producetnerna. Det är en industri som bygger på att tillverka konflikter och erbjuda lösningar i form av nya operativsystem som kräver bättrea datorer som skapar nya konflikter som kräver nya operativsystem. Vi som är användare är reducerade till konsumenter och skall bara tacka och ta emot.

Jag kommer att köpa en ny extern hårddisk och försäkra mig om att jag kan formatera hela hårddisken inklusive windows mallware kryperingsprogram som förr eller senare skommer att förstöra hårddisken och all data.
albin75
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor dec 15, 2016 5:56 pm


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster