Sound Blaster X-Fi HD Löst

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav bosse » ons okt 15, 2014 10:20 pm

Tack så länge Mikael, jag måste få igång wine igen. När jag markerar wine i panelen så händer inget. Jag har försökt ominstallera men får ingen ordning på det. Är väl trött i huvet nu. :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav Mikael » tor okt 16, 2014 6:49 am

Jag föreslår att du installerar PlayOnLinux.
Den är bra på flera sätt.

Den har ett flertal applikationer listade som installeras "rätt" dvs. med ev. andra filer som behövs för att det ska fungera.

Om man installerar en "Non listded" applikation så får man hjälp med det och det som är viktigt här är att man inte ska klicka på applikationens ev. "starta när installationen är färdig". PlayOnLinux kan behöva "fixa" lite efter att installationen är slutförd.

Man kan välja (default) att ens applikationer installeras i separata sk. "prefix". Ung. som om du hade flera olika Windows.
Funkar det inte bra kan man ta bort hela det prefixet men ändå ha kvar andra fungerande applikationer i andra prefix.

Man kan enkelt lägga till sådant som programmen kan behöva typ .Net, diverse Runtime-bibliotek osv.

Man kan starta sina applikationer via en "Debug" och då få ev. tips om vad som felar.

PlayOnLinux kan verka trög i vissa lägen, man måste markera vissa val, även om de redan tycks vara markerade, innan man kan trycka Nästa osv..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav bosse » tor okt 16, 2014 7:01 am

Tack för tipset! rensar bort Wine och provar din ide.
Gott med ett fungerande forum! :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav Mikael » tor okt 16, 2014 7:05 am

Wine behövs ju ändå, PlayOnLinux använder Wine men ser till att detta installeras.
Märkte också när jag testade att installera WindowsMediaPlayer10 att en äldre version av Wine hämtades för just den.
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav bosse » tor jul 23, 2020 7:42 am

Hej, tar upp en gammal tråd, det fungerar att installera SoundBlaster i VirtualBox/W7. :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav Mikael » tor jul 23, 2020 9:54 am

bosse skrev:Hej, tar upp en gammal tråd, det fungerar att installera SoundBlaster i VirtualBox/W7. :D

Bra!
Om man har möss med programmerbara knappar kan man behöva installera tillverkarens mjukvara, som givetvis bara finns för Windows, och där konfigurera musen.
Inställningen behålls även när man använder musen i Linuxmiljö.
Jag trodde tidigare att man ställde in i operativsystemet hur musen skulle uppföra sig men det är i själva hårdvaran man gör det.
Åtminstone för möss från Arrogant Bastard och Logitech.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav bosse » tor jul 23, 2020 11:55 am

Mikael skrev:
bosse skrev:Hej, tar upp en gammal tråd, det fungerar att installera SoundBlaster i VirtualBox/W7. :D

Bra!
Om man har möss med programmerbara knappar kan man behöva installera tillverkarens mjukvara, som givetvis bara finns för Windows, och där konfigurera musen.
Inställningen behålls även när man använder musen i Linuxmiljö.
Jag trodde tidigare att man ställde in i operativsystemet hur musen skulle uppföra sig men det är i själva hårdvaran man gör det.
Åtminstone för möss från Arrogant Bastard och Logitech.

Nu förstår jag inte riktigt? Har aldrig haft problem med möss vid användandet av SoundBlaster
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav Mikael » tor jul 23, 2020 12:43 pm

bosse skrev:Nu förstår jag inte riktigt? Har aldrig haft problem med möss vid användandet av SoundBlaster


hehe, nä...
Det var en rent allmän kommentar bara, att man kan konfigurera en hårdvara i Windowsmiljö så att den även fungerar i Linuxmiljö.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav bosse » tor jul 23, 2020 12:56 pm

Mikael skrev:
bosse skrev:Nu förstår jag inte riktigt? Har aldrig haft problem med möss vid användandet av SoundBlaster


hehe, nä...
Det var en rent allmän kommentar bara, att man kan konfigurera en hårdvara i Windowsmiljö så att den även fungerar i Linuxmiljö.

Du e klurig du :D :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav bosse » tor jul 23, 2020 3:57 pm

Mikael skrev:
bosse skrev:Hej, tar upp en gammal tråd, det fungerar att installera SoundBlaster i VirtualBox/W7. :D

Bra!
Om man har möss med programmerbara knappar kan man behöva installera tillverkarens mjukvara, som givetvis bara finns för Windows, och där konfigurera musen.
Inställningen behålls även när man använder musen i Linuxmiljö.
Jag trodde tidigare att man ställde in i operativsystemet hur musen skulle uppföra sig men det är i själva hårdvaran man gör det.
Åtminstone för möss från Arrogant Bastard och Logitech.

Då borde man kunna hitta SoundBlaster i Linuxmenyn men det lyckas jag inte med.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav Mikael » tor jul 23, 2020 3:59 pm

Nä, du har ju installerat programmet i en annan dator, en virtuell sådan.
Det är skillnad mellan virtuella diskar i VirtualBox och virtuella diskar i Wine.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav bosse » tor jul 23, 2020 4:00 pm

Mikael skrev:Nä, du har ju installerat programmet i en annan dator, en virtuell sådan.
Det är skillnad mellan virtuella diskar i VirtualBox och virtuella diskar i Wine.

OK, fattar :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Sound Blaster X-Fi HD Löst

Inläggav Mikael » tor jul 23, 2020 4:06 pm

Och eftersom du hade citerat mitt inlägg om datormöss:
När jag konfigurerade mina möss installerade jag mjukvaran i en Windowsdator, startade programmet, "programmerade" musen och sedan kunde jag avinstallera programmet.
Alla inställningar ligger i musen och finns där oavsett vilken dator jag ansluter den till.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Föregående

Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron