Skulle behöva lite hjälp i laptop djunglen

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Skulle behöva lite hjälp i laptop djunglen

Inläggav mightymattis » ons apr 20, 2011 10:12 am

Jag suktar efter en ny laptop (kanske när skatteåterbäringen kommer=) men det är ju inte det enklaste. Finns ju hur många märken och modeller som helst. Tänkte därför höra på detta eminenta forum vad ni skulle rekommendera. Med min skrala återbäring får jag nog satsa på något begagnat. Jag kommer att köra med mint 10 och xp (till gimp kommer med 16 bitars stöd) och främst använda datorn till bildredigering on location så att säga.

Söker något som har mellan 12-14 tums skärm, dubbelkärnig processor på 2 ghz och uppåt, ram med möjlighet till 4gb samt en hårddisk på en sådär 320-500 gb. Vilka märken är värda att hålla koll efter och vilka bör man undvika? Vilka tål tuffa tag och vilka är lite mer sköra? Är de lite billigare märkena som asus och acer skräp? Tacksam för era svar och synpunkter!
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: Skulle behöva lite hjälp i laptop djunglen

Inläggav friTTe » ons apr 20, 2011 4:56 pm

Kör själv en Acer 4547G som Telenor har på sin hemsida, Dualcore, 6GB RAM 640MB HDD.
Dualbootar Win7 Premium och Mint10 Ubuntu
friTTe
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jun 18, 2010 1:07 am
Ort: Karlskoga

Re: Skulle behöva lite hjälp i laptop djunglen

Inläggav Jan-Olof » tor apr 21, 2011 7:46 am

Asus har ju sedan länge ett gott anseende som tillverkare.

Vissa Acer-modeller har fått kritik för en ogenomtänkt konstruktion, men det gäller mini-PC och det var det ju inte fråga om för din del.

Den enda dator som jag direkt vill avråda dig från är HP - deras Pavillion-modeller har stora problem med kylningen. Särskilt modellerna med dubbla hårddiskar bör man sky som pesten. Ett exempel:

En bekant köpte en begagnad Pavillion för 4.700 kronor. Efter tre månader startade den inte längre och klassades då som skrot eftersom moderkortet blivit överhettat. Ett nytt kort skulle kosta 4.500 kronor och sedan tillkommer ytterligare några tusenlappar för att få det på plats och få allt ominstallerat. Eftersom datorn var begagnad fanns det ingen garanti...

Såg på nätet att någon olycklig person fått byta moderkort fyra gånger på två år i en ny dator.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Skulle behöva lite hjälp i laptop djunglen

Inläggav mightymattis » tor apr 21, 2011 11:59 am

Jag är inte heller något större fan av hp. Har en stationär där man bara kan stänga dvdn via tangentbordet( i windows) man kommer inte åt open/close knappen på dvdn när den är öppen. Så otroligt dumt.

Märkena som är intressantast när det gäller bärbar tycker jag nog är dell och ibm/lenovo 0ch kanske asus om man gör ett fynd. Dell och lenovo verkar vara mest prisvärda och det finns mycket "reservdelar" som extra batteri dockningsstaion etc
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: Skulle behöva lite hjälp i laptop djunglen

Inläggav dragonfly » fre apr 29, 2011 7:30 pm

Hej. Vet inte om det är hjälp eller stjälp men den här tycker jag verkar bra. Vet dock inte hur bra den funkar med GNU/Linux. Är det någon som har erfarenhet av Vaio och Linux?
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: Skulle behöva lite hjälp i laptop djunglen

Inläggav mightymattis » lör apr 30, 2011 1:21 pm

Det blev en lenovo thinkpad L412. Har ju haft ibm innan som jag var mycket nöjd med så jag känner ett ganska stort förtroende för Lenovo. Har testa dual boot med mint 10 och win 7 och det går väl lite sissådär. Mint som jag installerade sist känns segt.
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: Skulle behöva lite hjälp i laptop djunglen

Inläggav tux-sven » lör apr 30, 2011 7:53 pm

Lenovo är säkert ett alldeles utmärkt val. :)
Vad är det som är segt? Hur valde du partitioner och vad valde du för filsystem? Ext4 är vanligtvis mycket snabbt... :roll:

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Skulle behöva lite hjälp i laptop djunglen

Inläggav Seaotter » tor maj 02, 2013 7:26 am

Jan-Olof skrev:Asus har ju sedan länge ett gott anseende som tillverkare.

Vissa Acer-modeller har fått kritik för en ogenomtänkt konstruktion, men det gäller mini-PC och det var det ju inte fråga om för din del.

Den enda dator som jag direkt vill avråda dig från är HP - deras Pavillion-modeller har stora problem med kylningen. Särskilt modellerna med dubbla hårddiskar bör man sky som pesten. Ett exempel:

En bekant köpte en begagnad Pavillion för 4.700 kronor. Efter tre månader startade den inte längre och klassades då som skrot eftersom moderkortet blivit överhettat. Ett nytt kort skulle kosta 4.500 kronor och sedan tillkommer ytterligare några tusenlappar för att få det på plats och få allt ominstallerat. Eftersom datorn var begagnad fanns det ingen garanti...

Såg på nätet att någon olycklig person fått byta moderkort fyra gånger på två år i en ny dator.


Oj oj oj, huva, jag har en begagnad HP Pavilion d7 Entertainment, hoppas den håller lite längre än det du beskriver. Min går inte varm vad jag har upplevt. Min gamla Compaq gick däremot ordentligt varm. Med den sistnämnda var det konstigt. Jag sålde den eftersom den inte ville gå med på att köra dual boot på samma disk (fråga mig inte varför, den ville bara inte). Så jag avinstallerade allt, körde Killdisk för ordentlig rensning av hårddisken. Sen installerade jag Win 7 Ultimate från original disk och den gamla Compaq maskinen gick så tyst och fint och blev inte alls varm längre, det var märkligt tyckte jag. Det var nästan så att jag blev tveksam till att byta. Hur som helst jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min Pavilion. 17 tums skärmen gillar jag skarpt! Bifogar ett skärmklipp från system spec. Vid enhet F: står det "Ej identifierat" och det är konstigt. Det är CD/DVD Rom enheten som fungerar i Linux men inte nu plötsligt i Windows. :x Kan någon ge ett tips hur man fixar detta? Jag har försökt allt, avinstallerat, bytt bokstav, kört "scan now" (som hittade och åtgärdade korrupta filer) i terminalfönster osv.

Kanske lite OT men det är på denna laptop jag skall installera Linux på en hårddisk och Windows på den andra och sen köra operativsystemen oberoende av varandra, Jag kom över det här installationstipset, vad tror ni som är mer kunniga än jag om detta? http://linuxtweaking.blogspot.se/2011/0 ... oting.html
Bilagor
Min HP DV7.JPG
Min HP Pavilion DV7
Min HP DV7.JPG (50.01 KiB) Visad 14404 gånger
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Skulle behöva lite hjälp i laptop djunglen

Inläggav Jan-Olof » tor maj 02, 2013 11:27 pm

[...hoppas den håller lite längre än det du beskriver.


Vi håller tummarna! Jag kommer nu inte ihåg exakt vilken Pavillion-modell det var fråga om i det nämnda fallet, men jag vet att HP var tvungna att förlänga garantin på vissa andra modeller på grund av att kylningen var för dålig.

Om inte Windows har några invändningar mot att hamna på "andra plats" så borde det inte vara några problem att låta hårddiskarna byta plats. Ett tips innan du installerar är att stänga av Windows' systemövervakning av den hårddisk där du tänker installera Linux. Visserligen kommer hårddisken i det här fallet att ha både annan partitionstyp och annat filsystem, men det skadar inte att gardera sig.

Efter installationen så bör du ändra en inställning för systemklockan - se beskrivning i installationsanvisningen http://linuxmint.se/instruktioner/
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Skulle behöva lite hjälp i laptop djunglen

Inläggav Seaotter » sön maj 05, 2013 11:19 am

Jan-Olof skrev:
[...hoppas den håller lite längre än det du beskriver.


Vi håller tummarna! Jag kommer nu inte ihåg exakt vilken Pavillion-modell det var fråga om i det nämnda fallet, men jag vet att HP var tvungna att förlänga garantin på vissa andra modeller på grund av att kylningen var för dålig.

Om inte Windows har några invändningar mot att hamna på "andra plats" så borde det inte vara några problem att låta hårddiskarna byta plats. Ett tips innan du installerar är att stänga av Windows' systemövervakning av den hårddisk där du tänker installera Linux. Visserligen kommer hårddisken i det här fallet att ha både annan partitionstyp och annat filsystem, men det skadar inte att gardera sig.

Efter installationen så bör du ändra en inställning för systemklockan - se beskrivning i installationsanvisningen http://linuxmint.se/instruktioner/


Tack Jan-Olof för dina tips, det var bra att ha dem vid min lilla rockad av hårddiskar. Ändå var det inte bara systemskyddet som orsakade att jag inte kunde läsa filerna från disken med windows 8 installerat. Det finns en funktion i Windows 8 som sägs vara till hjälp med att starta snabbare. Systemet stänger inte ner sig helt utan går i någon slags "Hybernation" vilket gör det omöjligt att gå in för att använda filer eftersom systemet faktiskt är igång (fast ändå inte). Jag hade detta inaktiverat tidigare och det var ingen snabbare start vad jag kunde se eller "tycka mig se", datorn startar lika fort ändå, vilket är snabbare än windows 7 gjorde. Det viktiga är att windows verkligen stänger av helt!!

Installationen gick till så här: Först backade jag upp allt möjligt som jag kunde komma på, både från Linux partitionen och Windows partitionen. Eftersom jag skulle byta system (från 64 till 32 bitars) på Linux så kunde jag inte köra med vanlig säkerhetskopiering utan fick ta de foldrar jag ville ha kvar och manuellt kopiera över dem till min externa hårddisk. Jag trodde jag kunde ha kvar Win 8 (64 bitars) på disken det redan var inlagt på, men på något sätt trots körning med killdisk programmet 2 ggr, fanns grub kvar, märkligt (se nedan). Nåväl, jag gjorde en clean installation av Win 8 (64 bitars) på min nya extra interna hårddisk, placerade den i hålet för hårddisk Nr 2 i laptoppen. Sen gjorde jag en clean installering av Linux Mint 14 Mate 32 bitars. Jag gjorde manuell partitionering enligt en suverän instruktion om hur man partitionerar vid installation som visade bilder och vad som skulle göras http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=42&t=122276.

När allt var klart skulle jag gå in på disken med Windows installerat, men tji fick jag. Jag hade redan glömt Jan-Olofs råd om att ata bort eller avaktivera systemskyddet i Windows systemet. Boota om öppna Windows, avaktivera systemskyddet, stänga ner, boota om och tillbaka i Linux. Stopp och belägg! Här kommer ingen in sa Windows disken. Men då såg jag en liten mening, bland en hel rad med orskar, i error meddelandet som föreslog att jag skulle stänga ner Windows HELT!!!!! AHA, jag hade glömt den detaljen. Tillbaka igen till Windows fixa den detaljen och tillbaka till Mint. Vid omstarten kom nästa grej. Grub började spöka igen. Nu kom Grub error, kunde inte hitta Windows stringen osv. Ctrl, Alt, Del men samma meddelande kom upp ett par gånger, men tredje gången kom grub upp med valmöjligheten vilket system jag skulle boota. Nu fungerade allt igen OCH jag kom in i Windows systemet fråm Linux.

Det här med Grub spökar fortfarande ibland och antagligen är det samma grej som spökade fast jag rensat min gamla hårddisk med både Linux och Windows på. Undrar om grub har kunnat lägga sig i BIOS på något vis? Kan någon upplysa om detta är möjligt och hur man i så fall rättar till detta? :? :?

Summering: Det går bra att ha Windows på disk Nr 2 , dev/stb där ingen Grub installerats, ett helt självständigt Windows system alltså. Likaså är Linuxdisken helt självständig och har grub installerat på dev/sda. Dock känner Grub av Windows och arbetar som vanligt vid vilken dual boot som helst. Windows finner sig i att bo på disk Nr 2 och allt är frid och fröjd. Skulle någon disk fallera har jag den andra fullt användbar med intakt operativsystem och egen boot. :D :D :D :D :D
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster