[löst] Var hittar man loggarna för linux?

[löst] Var hittar man loggarna för linux?

Inläggav Marie SWE » sön maj 12, 2019 11:21 pm

Hejsan
Min dator krascha och jag behöver veta vad som hände. (mint 18.3 xfce)
I windows har man logboken med flertalet loggar som övervakar hårdvara, programvara och OS mm.mm.
Vart hittar jag dem i linux?
Jag hittade ettpar i /var/log/ men de var väldigt fattiga på info.
//Marie
Senast redigerad av Marie SWE tis maj 14, 2019 6:17 pm, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
 

Re: Var hittar man loggarna för linux?

Inläggav Mikael » mån maj 13, 2019 8:31 am

Jag har i menyn, i Cinnamon, 19.1, något som heter "System log"
Öppnar jag den kan den lista/visa ett antal loggar.

Kod: Markera allt
gnome-system-log-pkexec
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Var hittar man loggarna för linux?

Inläggav Jan-Olof » mån maj 13, 2019 8:58 am

Marie SWE skrev:/var/log/

Tack för tipset! I undermappen timeshift kunde jag städa bort närmare tusen :o loggfiler som programmet lämnat efter sig.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Var hittar man loggarna för linux?

Inläggav Marie SWE » mån maj 13, 2019 2:58 pm

gnome-system-log har jag installerat, men den visade väldigt lite info.
Jag har rotat runt bland alla loggar jag tror jag kan hitta under /var/ och jag kan bara se när datorn bootade om... inte orsaken varför.
Lika så finns ju inga trafikloggar, så jag kan inte se om jag råkat få in något skräp i datorn när jag laddat hem olika manualer, dokumentation och programvaror osv.

Symptomet var... datorn cpu låg runt 47-49grader... helt plötsligt varvade fläkten upp och datorn dog.. precis som operativet skickat signal till hårdvaran att stänga av. (samma effekt av nedstängning som när man håller in powerknappen i 3sekunder när datorns os är på)
Så alla öppna textfiler jag hade i textredigeraren som var osparade försvann och kan troligtvis inte återskapas.

Datorn har fungerat felfritt i 14timmar nu utan att ens visa tendens på att något är fel.. cpun ligger fint o pendlar mellan 45-48grader medans jag använder datorn och jag har määäängder av öppna firefoxflikar, 8add-ons systemövervakaren igång och textredegerare osv osv osv.

Så jag är smått frustrerad på att jag inte kan se vad som hände, så jag vet vad jag ska åtgärda så det inte händer igen
Var det malware? var det ett hack? var det remote execute't? var det en bug?
frågorna blir ju oändliga när man inte kan identifiera orsaken.. och ännu svårare när jag inte har 20års erfarenhet av linux som jag har med M$-OS. :?
Marie SWE
 

Re: Var hittar man loggarna för linux?

Inläggav Marie SWE » mån maj 13, 2019 3:02 pm

Jan-Olof skrev:
Marie SWE skrev:/var/log/

Tack för tipset! I undermappen timeshift kunde jag städa bort närmare tusen :o loggfiler som programmet lämnat efter sig.


Vassegod. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Var hittar man loggarna för linux?

Inläggav Marie SWE » tis maj 14, 2019 6:16 pm

Jag har hittat alla .log filer med en filsökning.. de är utspridda överallt kan jag avslöja. :lol:

angående att min linuxdator betedde sig konstigt var att den är infekterad.

Ha det kalasbra o tack för all hjälp. :D
Marie SWE
 


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster