Ändra namn

Ändra namn

Inläggav mhenriday » tor dec 21, 2017 5:42 pm

Vid en färsk installation av Mint 18.3 till en SSD, jag lyckades skriva mitt eget namn fel :oops: , en versal blev till en gemen (användarnamnet, där alla bokstäver är gemener, blev däremot rätt). Hade hoppats enkelt kunna korrigera felet under Användare och grupper, men det tycks vara så att ändringar under rubriken Namn inte accepteras om en versal är inblandat. Jag har förstått att ändringar kan genomföras om man redigerar mappen /etc/grupp, men när jag öppnar den med gedit, jag finner mer än 130 kodlinjer, många av vilka innehåller mitt namn/användarnamn, och då vågar jag inte ändra några av dessa....

Jag skulle givetvis kunna skapa ett nytt användarkonto med den rätta beteckning och sedan ta bort konto med det felaktiga namnet, men det skulle innebära att jag fick återigen installera mina dokument, bilder, videor, osv, samt en massa program till det nya kontot, ett jobb som jag helst skulle vilja slippa....

Mycket taxam för förslag om en enkel lösning på problemet....

Henri
mhenriday
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 08, 2016 9:19 am

Re: Ändra namn

Inläggav Jan-Olof » tor dec 21, 2017 9:23 pm

Enligt Mute Ant kan man göra så här (jag har inte kontrollerat att det stämmer så var försiktig):

sudo init 1 (gå till administratörsläge)
usermod -d -m /home/nytt_namn nuvarande_namn (flytta dina personliga data till ny mapp)
usermod -l nytt_namn nuvarande_namn (byt användarnamnet - kanske inte behövs i det här fallet)
init 6 (starta om datorn)
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Ändra namn

Inläggav mhenriday » tor dec 21, 2017 10:34 pm

Tack för snabbt svar, Jan-Olof ! Jag loggade in med mitt lösenord efter att ha skrivit in »sudo init 1« och utförde sedan resterande anvisningarna, men vad jag kunde se hade ingenting ändrats när jag startade om. Jag tror nog att jag får helt enkelt ordna ett nytt konto och konfigurera allting på nytt....

Så kan det gå !...

Henri
mhenriday
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 08, 2016 9:19 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron