Libreoffice med svensk stavning!

Libreoffice med svensk stavning!

Inläggav albin75 » lör dec 31, 2016 9:10 am

Ibland börjar jag fundera. Hur svårt skall det egenltigen vara att få libreoffice att kunna rätta när man skriver på svenska?

Jag har läst massor av trådar som erbjuder lösningar som inte fins. De alternativ som skall användas är gråa eller helt enkelt borta.

Som det är nu har jag libreoffice på svenska och har installerat svenska språkpaket både manuellt och via softwaremanager.

Resultat. Jag kan stava hur som helst utan att rättstavningsprogramet reagerar. Fantastiskt.
albin75
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor dec 15, 2016 5:56 pm

Re: Libreoffice med svensk stavning!

Inläggav Jan-Olof » lör dec 31, 2016 11:17 am

Stavningskontrollen brukar fungera utan några som helst problem. Allt som behövs installeras med Mint så några ytterligare installationer behövs inte. Du har inte råkat stänga av den med Skift-F7?

Felstavat.png
Felstavat.png (2.93 KiB) Visad 3823 gånger

Efter rättning.png
Efter rättning.png (2.94 KiB) Visad 3819 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Libreoffice med svensk stavning!

Inläggav ArneH » mån jan 02, 2017 10:19 am

Att installera Linux Mint till 18.1 ifrån befintliga Mint 18
Vilket är bäst, direkt eller via en DvD skiva.
Av gammal erfarenhet när det gäller Ubuntu, är att installera uppgraderingar via en DvD skiva!
ArneH
Munk
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tor okt 13, 2016 7:43 am

Re: Libreoffice med svensk stavning!

Inläggav Jan-Olof » mån jan 02, 2017 6:20 pm

Det går inte att jämföra med Ubuntu i det fallet. I Mint kan du göra en uppgradering från version 18 via ett menyval i uppdateringshanteraren. Se bild från en föregående version: viewtopic.php?f=15&t=588&start=15#p3460

Riktigt allt uppgraderas inte när man gör på det här sättet men det är saker som inte har någon större betydelse: det du märker mest är nog att du har kvar Banshee som musikspelare (samma sak som när folk uppgraderar Windows till version 10 och fortfarande har kvar Internet Explorer).
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron