Newbie som försöker göra backup av SSD

Newbie som försöker göra backup av SSD

Inläggav DanMicke » tor nov 17, 2016 5:00 pm

Jag har bara sett mitt Linux Mint 17.3 interface i en dag och jag vet att jag borde läsa alla manualer först. Behöver dock verkligen en genväg så jag får ihop min setup och kan flytta datorn dit den ska vara. Mitt hem är en mess just nu! ;)

Har tragglat mig igenom ett antal moment. Fick bl.a. ägna hela gårdagen för att få OS att känna igen mitt nätverksakort. Löste sig tack vare att någon i samma knipa sm mig hade lagt ut intriktat kod att köra via Terminalen. Inte för att jag begrep vad jag gjorde men lyckades tydligen klippa och klistra rätt för efter den trollspöt löste sig allt på en gång.

Nu är det så att jag (för första gången och med framgång) satt ihop en egen dator och på denna installerat nämnda OS. Av olika skäl valde jag att ha enbart en SSD-disk (Intel® Solid State Drive 600p) i maskinen. Via sida på Linux-sajten fick jag veta att jag borde optimera för Linux Mint. Jag fick också rådet att regelbundet köra DDSFirmwareUpdate, men försäkerhets skull ta backup på hela disken först. Känns alltid bra med backup så jag provade med inuition.

Är van Win-användare så man försöker ju prova liknande metoder. Ännu finns heller inte så mycket installerat så det första jag provade var en rå kopiering av enhet "Filsystem" till en mapp på extern disk. Det gick inte för sig. Hittade då det medföljande backupprogrammet och gjorde det enda rimliga valet "Säkerhetskoping av filer". Markerade Filsystem och angav destination. Men något går snett.

En backup verkar starta och börjar med mappen "Run". Efter att 32 objekt(?) kopieras händer inte mer. Allt stannar och ingen typ av felmeddelande kommer. Försökte vänta ut för att se om det rullar vidare men inte.

Så jag antar jag gör helt fel från början. Skulle någon kunna förklara för en (ännu sålänge) komplett idiot på Linux hur jag kan skapa en backup av SSD:n? Då kan jag i alla fall ta mig igenom hela processen och då alla setup är klar ta mig den tid som krävs för att i lugn och ro försöka förstå bättre vad Linux är. Så här långt verkar det som att mer eller mindre allt utförs via Terminalen. Tyvärr med en för mig helt obekant syntax så just nu känns det lite svårt.

PS. Har en svensk manual som verkar rätt elementär för att komma in i det. Säger dock inget om backup. Däremot sägs det att det ska finnas en "Kontrollpanel". I så fall heter den något annat för jag hittar ingen. Har förresten Xfce-varianten.
DanMicke
Munk
 
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 14, 2016 6:59 pm

Re: Newbie som försöker göra backup av SSD

Inläggav Mikael » tor nov 17, 2016 8:35 pm

Inte ett egentligt svar på din fråga men för egen del tycker jag att en nyinstallation av Linux Mint (efter ev. totalhaveri) går så pass smidigt att jag inte tar backup av hela disken utan av hemkatalogen, där ens personliga filer hamnar.
Jag brukar bara köra vanlig filhantering men det finns ett verktyg som heter Verktyg för säkerhetskopiering.
Jag hittar det i menyn, på Xfce (18), om jag söker på
Verktyg för säkerhetskopiering (som superanvändare)_008.png
Verktyg för säkerhetskopiering (som superanvändare)_008.png (41.73 KiB) Visad 4061 gånger


En början kanske?
Visst, din speciallösning för wireless-drivern hamnar ju inte i hemkatalogen.

Jag brukar skriva ner alla bra-att-ha-kommandon att ta till när det behövs och vi har även en forumdel sådant:
viewforum.php?f=29

Där borde tipset/lösningen angående just TP-Link-kortet vara. Jag tar mig friheten att länka till din tråd 8-)

Jag känner igen
Så här långt verkar det som att mer eller mindre allt utförs via Terminalen. Tyvärr med en för mig helt obekant syntax så just nu känns det lite svårt.
från när jag var helt ny på/med Linux.
Läste också att någon, en journalist tror jag, skrivit "För att kunna Linux så måste man kunna Linux".

Men om man tittar i backspegeln så är det inte allt för många kommandon man behöver skriva i terminalen.
Som van Windowsanvändare har du säkerligen använt Kommandotolken ett flertal gånger?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Newbie som försöker göra backup av SSD

Inläggav Jan-Olof » tor nov 17, 2016 8:40 pm

Hur stor är SSDn? Jag förutsätter att du har ntfs eller ext4 som filsystem på den externa hårddisken - fat32 klarar inte alla filer beroende på typ eller storlek.

För att skapa en avbild av SSDn kan du (också) använda ett kommando, t.ex.
sudo dd if=/dev/sda of=/sökväg till mappen på din externa/ssd_2016-11-17.img bs=1M

Om det är en stor SSD så tar det rejält med tid.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Newbie som försöker göra backup av SSD

Inläggav DanMicke » tor nov 17, 2016 10:51 pm

Tack för er input. Jag är utmattad efter en lång vecka med beställning och två dagars försening (Posthanteringen felade), montering av min första dator, installation av mitt första Linux OS, ett dygns kamp för att får nätverkskortet att funka... ...och så all preparering för att optimera. Skulle bara testa det USB som skulle boota och checka SSD:s firmware men något hade tyligen blivit galet med den så den booten stannade vid promt och svart skärm. Så...

...jag låter det vara sålänge och skippar överkursen med att checka om det finns ny firmware till SSD:n. Så förb-t viktigt är det väl inte. Inte just nu i alla fall. Låter det där med backup bero men har noterat det intressanta. Göra backup på egna filerna och leva med om man en gång måste installera om Linux.

Nu blir det en film istället för att få ont i nacken vid datorn ;)
DanMicke
Munk
 
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 14, 2016 6:59 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron