Behövs en spårrensare (likt REVO i WIN?)

Behövs en spårrensare (likt REVO i WIN?)

Inläggav Arne » ons aug 17, 2016 4:07 pm

Vi rensar en massa genom att tömma papperskorgen m.m. och har tron att allt detta skräp blir vi utav med i Datorn?
Nej så är inte fallet , vi måste spårrensa hårddisken för att vara till 99,9 % vara säkra på att ens dator är ren ifrån skräp!
Att Linux har en matematiskt system för defragmentering är ju suveränt, jag undrar nu om detta system tjänstgör även med spårrensning?
(I Windows används Spårrensaren REVO som självklart inte kan användas i Linux!)
Arne
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:05 am

Re: Behövs en spårrensare (likt REVO i WIN?)

Inläggav Mikael » ons aug 17, 2016 7:27 pm

Jag vet inte om jag känner igen din beskrivning...

I Windowsmiljö använde jag REVO Uninstaller för att avinstallera program jag inte längre ville ha kvar. REVO rensade då på ett säkert sätt undan onödiga registerposter och kvarlämnade filer.
Var väl mest bara för att jag ville städa efter mig.

Tömmer papperskorgen gör jag enbart för att ev. spara lite diskutrymme.
Några mer konfidentiella filer än vad som i så fall finns kvar på disken har jag inte i papperskorgen.

För mig betyder spårrensning att man i princip raderar webbhistorik mm. Så att det inte går att se om man surfat på olämpliga sidor.
För detta använder jag i sådana fall "Privat flik/fönster" i webbläsaren.

I Linuxmiljö har jag väl några gånger kört BleachBit men egentligen bara "för att". Kanske när jag avinstallerat en drös med program som jag testat att installera.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Behövs en spårrensare (likt REVO i WIN?)

Inläggav Arne » ons aug 17, 2016 7:42 pm

Mikael skrev:För mig betyder spårrensning att man i princip raderar webbhistorik mm. Så att det inte går att se om man surfat på olämpliga sidor.
För detta använder jag i sådana fall "Privat flik/fönster" i webbläsaren.


I REVO finns just specialaren om Spårresning som jag också använder det namnet på hur man garanterat rensar bort allt skräp som ligger kvar på hårddisken. De som har kört Windows i flera år har garanterat minst 3 GB av gammalt skräp på hårddisken!

Bleachbit uppgift att ta bort gömda filer, som inte något betalt Cleaner program kan ta bort.
Mina år med datorer har jag alltid sett till att hålla min dator ren ifrån skräpfiler och just därför har jag sällan några akuta problem med datorn.
Datortekniker tycker att Bleachbit är ett onödigt program och samtidigt anser många användare av Bleachbit som ett suveränt program, som de inte skulle låta bli att begagna sig av, just för att deras datorer ska hålla sig fräscha.
Arne
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:05 am

Re: Behövs en spårrensare (likt REVO i WIN?)

Inläggav LennartL » ons aug 17, 2016 10:08 pm

Nu vet jag inte vad spårrensare är för något men jag använder Ubuntu Tweak för att rensa datorn ibland.
Och den verkar ta bort allt skräp i datorn.
Fungerar utmärkt i LinixMint 17.3 Mate.
Finns här att installera via terminalkommandon.
http://howtouselinux.net/ubuntu-tweak/

Till höger på denna sidan finns deb-filen av ubuntu tweak att ladda hem.

https://launchpad.net/ubuntu-tweak
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Behövs en spårrensare (likt REVO i WIN?)

Inläggav Arne » ons aug 17, 2016 10:40 pm

LennartL skrev:Nu vet jag inte vad spårrensare är för något men jag använder Ubuntu Tweak för att rensa datorn ibland.
Och den verkar ta bort allt skräp i datorn.


Nja, nu handlar det inte om att själv avlägsna filer och program som vi medvetet har valt ut. Spårrensning handlar enbart att radera bort allt skräp som vi redan har slängt ifrån oss och finns kvar på vår hårddisk. Har vi Sweeper och Bleachbit som cleaner program som tar bort skräp och onödiga filer och mer än så, har vi inte någon vetskap om i alla lägen vad som är bortrensat, men kvar i datorn blir skräpet!

Citat:
"Om du vill säkert ta bort fil eller mapp och vill vara säker på att ingen kropp med något verktyg kan återställa dessa filer eller mappar använder Oåterkalleligt bort. Radera filer och tömma Windows papperskorg betyder inte att dessa filer är borta för alltid. De är fortfarande på hårddisken eller annan lagring men markerats som raderade. Varje organ med ett verktyg tillgängliga gratis eller kommersiell kan återställa raderade data mycket lätt. "Oåterkalleligt bort verktyg" (Spårrensning) för Revo Uninstaller verktyg gör det omöjligt att återställa raderade data - även med de mest avancerade och dyra verktyg på marknaden."
Arne
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:05 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron