gmail (Löst)

gmail (Löst)

Inläggav Jan-Olof » sön dec 06, 2015 12:50 am

Jag har fått ett brev från Anneli som har problem med gmail. Hon kör egentligen Ubuntu men systemen är ju så pass lika att vi kanske kan reda ut hennes problem. Hon använder Thunderbird som e-postprogram. Efter någon uppdatering så kan hon inte längre skicka brev till grupper av mottagare utan måste lägga in adressaterna en i taget.

Jag använder själv inte gmail så jag vet inte hur grupper av mottagare hanteras där - hennes adressbok verkar vara sparad hos Google. Någon annan som kan gmail och kan hjälpa till?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: gmail

Inläggav LennartL » sön dec 06, 2015 5:19 pm

Hon går in i sin adressbok.
Håller ner ctrl och klickar på alla namnen hon vill skicka till och sedan klicka på "Skriv Meddelanden" i menyn för adressboken.

Skärmbild-Adressboken.png
Skärmbild-Adressboken.png (96.8 KiB) Visad 8071 gånger


Eller om hon har en massa adresser som hon brukar skicka till så skapar hon en "Ny utskickslista" i adressboken
så har hon ju färdiga listor när det är dags att göra utskick.

Skärmbild-Utskickslista.png
Skärmbild-Utskickslista.png (23.96 KiB) Visad 8076 gånger
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: gmail

Inläggav Mikael » sön dec 06, 2015 7:42 pm

Liknande frågor dyker upp då och då på eforum.
Det brukar då bero på att det finns en begränsning hos de som tillhandahåller tjänsterna (Gmail, Hotmail Yahoo osv).
Dels antalet, dels intervallen.

Här kanske det inte går att skicka gruppmail överhuvudtaget, även om det ex. bara är tre mottagare?

Och var är det som det så att säga tar stopp? I Thunderbird eller när man väl skickat och får ev. felmeddelande tillbaks?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: gmail

Inläggav Jan-Olof » sön dec 06, 2015 7:59 pm

Tack för svaren! Hon har ett antal listor för olika utskick. Det har tidigare fungerat utan problem men nu är listorna inte längre tillgängliga. Skall kolla med henne om det går att skapa nya utskickslistor för att ersätta de gamla.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: gmail

Inläggav Mikael » sön dec 06, 2015 9:55 pm

Nu har jag kollat/testat lite men utan att i nuläget gå in på detta så undrar jag om det inte är så att det måste finnas ett tillägg till Tb för att kontakter ska kunna synkas/användas?
Ex https://addons.mozilla.org/sv-se/thunde ... -contacts/

Om det är så att Anneli använder Tb med ett tillägg och efter en uppdatering av Tb så fungerar inte tillägget (än).
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: gmail

Inläggav Jan-Olof » mån dec 07, 2015 1:06 am

...så undrar jag om det inte är så att det måste finnas ett tillägg till Tb för att kontakter ska kunna synkas/användas?

Det verkar troligt. Hon vill ju ha sina kontakter synkade så att de kan användas i både datorn och mobilen.

Jag sökte lite bland tillgängliga tillägg för Thunderbird och hittade gContactSync som har många användare och får bra omdömen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: gmail

Inläggav Mikael » mån dec 07, 2015 8:30 pm

Men kanske kolla först om där finns något tillägg, som ev. inte längre fungerar?
Jag fick intrycket att allt fungerat bra tidigare och det kan ju vara bra om man hittar en orsak till problemet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: gmail

Inläggav Jan-Olof » tor jan 14, 2016 1:24 am

Tack för omtanken på mitt datastrul!
mvh
Anneli

Vad som orsakade felet kunde vi inte komma underfund med. Efter att hon skapat nya utskickslistor så fungerade det igen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster