uppgradering

uppgradering

Inläggav Anders.43 » sön jun 07, 2015 8:33 am

Hej!
Undrar om jag får behålla min linux mint partition vid uppgradering från windows 7
till windows 10?
Hälsningar, Anders :)
Anders.43
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: fre nov 28, 2014 3:37 pm

Re: uppgradering

Inläggav Jan-Olof » sön jun 07, 2015 11:24 pm

Det borde du få, men enligt tidningen Datormagazin (nr 6 2015, sid 10) så kan Microsoft, från om med Windows 10, komma att ändra inställningarna för UEFI så att möjligheterna att installera operativsystem från andra tillverkare begränsas. Det är dock datortillverkaren som avgör exakt vad som skall gälla för varje enskild modell. Visserligen har Ubuntu, som Mint bygger på, blivit "godkänt" genom en certifiering från Microsoft men det är ändå något att tänka på, speciellt om man köper nytt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: uppgradering

Inläggav Anders.43 » mån jun 08, 2015 6:46 am

Tack Jan-Olof!
Får kolla med Microsoft när det börjar bli dags.
Anders.43
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: fre nov 28, 2014 3:37 pm

Re: uppgradering

Inläggav bittin » tis jun 09, 2015 2:52 pm

Funderar också gjorde det på min stationära dator hemma får se om den plockar bort Ubuntu i slutet på nästa månad eller inte :P
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: uppgradering

Inläggav stickanbj » tor jun 11, 2015 2:32 pm

Är det inte secureboot som man vill styra via UEFI? Genom att ta bort möjligheten att välja secureboot - legacy vill Microsoft ha monopol. Man kringgår risken för kritik genom att påstå att datortillverkarna beslutar själva. Alltså! Kolla vid köp att det går att stänga av secureboot. Vad säger myndigheterna?
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: uppgradering

Inläggav Jan-Olof » tor jun 11, 2015 11:35 pm

Det stämmer. Kan konstatera att skolorna, åtminstone häromkring, numera helt har gått över till Mac... Kanske ett sätt att "rösta med fötterna".
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: uppgradering

Inläggav stickanbj » fre jun 12, 2015 9:43 am

Jag är med som handledare i en lokal "seniornet"-grupp och har p. g. a. det behövt vara uppdaterad i "fönstertittarprogrammet". Jag har under en tid testat windows 10 och kommer att uppgradera min maskin med 8.1 när 10:an släpps. Jag har dock inte UEFI utan vanligt BIOS. Jag har inte råkat ut för något på testmaskinen men man vet ju inte hur det går med den andra. Det är många seniorer som övergått till Mint. Det är främst de som har Windows Vista och XP som bytt operativsystem. För dessa maskiner blev Mint ett riktigt lyft. Man får se upp med framför allt HP-maskinerna som laborerar med kortläsare och trådlösa nätverkskort från diverse tillverkare så att man får leta drivrutiner .
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster