Cinnamon Desktop kraschar

Cinnamon Desktop kraschar

Inläggav mattem » sön mar 08, 2015 11:43 pm

Hallå på er,

Har fått plötsligt fått problem med att Cinnamon desktop kraschar, kör med senaste Mint 17.1 och alla uppdateringar av systemet är gjorda. Om det är något som varit "skumt" de senaste dagarna är att jag noterat att datorn inte gått ner i strömsparläge. Så igårkväll så valde jag helt enkelt att avsluta Mint via "Avsluta" i startmenyn. När jag sedan startade datorn igen så kraschar cinnamon desktop efter inloggningen, får upp en dialogruta om att "Cinnamon desktop har startats i fallback-läge" "Vill du starta om Cinnamon Desktop, OK/Avbryt".

OK, ger samma fel om och om igen, avbryt kastar ut mig i något som påminner om XFCE-desktop.

Har försökt reparera trasiga paket och köra programuppdateringen igen osv, men inga fel påträffas och jag vet inte hur jag ska lösa problemet. Några kloka tankar?
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Cinnamon Desktop kraschar

Inläggav mattem » mån mar 09, 2015 10:34 am

Lösningen var att ladda ner och installera om senaste grafikdrivrutinen från nVidia.

Försökte först installera om den befintliga men det löste inte problemet utan Cinnamon fortsatte krascha.

EDIT: Troligtvis så hade något i systemet ändrats vid programuppdateringen som körts någon dag tidigare som krävde nyare version av grafikdrivrutinen än installerad, men eftersom Mint inte kräver omstart ens efter uppdatering av systemfiler så uppstod inte felet (med felande/ouppdaterad grafikdrivrutin) förrän jag startade om datorn.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Cinnamon Desktop kraschar

Inläggav Raggos » tis mar 10, 2015 4:18 pm

Hej!
det skulle vara intressnt att få veta hur man installerar och aktiverar en ny grafikdrivrutin i terminalen utifall fler drabbas av samma problem med grafikdriivrutiner :?:
Mvh
Raggos
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster