Visa video - men utan Flash

Visa video - men utan Flash

Inläggav Mikael » mån nov 17, 2014 2:45 pm

Har googlat lite angående rubriken men inte hittat något enkelt fungerade sätt.

Det verkar finnas alternativ för just Youtube men inte ersättare av Flash generellt.

Har också hittat nåt där man löser detta i två steg, med något tillägg som kör något javascript när aktuell sida laddas och anropar någon annan videospelare.

Jag skulle vilja ha något av följande alternativ:

Ett tillägg till valfri webbläsare som laddar video utan att nyttja Adobes produkter.

En generell applikation som hoppar in som alternativ när man med valfri webbläsare vill visa en video.

Ett tillägg till valfri webbläsare som medger att man kan ladda hem filmen, eller spela upp den i ex. VLC.
Jo, det finns diverse "video-downloader" som fungerar olika bra på olika sidor men jag vill kunna högerklicka (eller motsvarande) och välja "Spara" eller "Spela upp med.."

Tillägg: Jag kommer att testa en del av dessa, i Firefox. Testar mot TV4 Play. Listar här nedan:
FlashGot - ska gå att konfigurera så att funktionen blir så som jag önskat. Resulterade i att hela systemet hänger sig.
OpenWith - nix, fungerar inte.
UnPlug - fungerar ej.
Flash Video Downloader - nix.




Pirateplayer.se och deras applikation fungerar skapligt men jag är ute efter något enklare som man kan tipsa andra om att använda.


Tillägg: Med valfri webbläsare menar jag att det inte spelar någon roll vilken som "måste" användas för att få detta att fungera.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Visa video - men utan Flash

Inläggav mattem » tis nov 18, 2014 3:26 pm

Finns ju PepperFlashPlayer till webbläsaren, finns i programhanteraren att ladda ner i Mint. Kör med det själv.

https://wiki.debian.org/PepperFlashPlayer

EDIT: Möjligt att man får lägga till programförrådet (PPA) manuellt för att programhanteraren ska hitta det, minns inte riktigt.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Visa video - men utan Flash

Inläggav Mikael » tis nov 18, 2014 7:05 pm

mattem skrev:Finns ju PepperFlashPlayer till webbläsaren, finns i programhanteraren att ladda ner i Mint. Kör med det själv.

https://wiki.debian.org/PepperFlashPlayer

EDIT: Möjligt att man får lägga till programförrådet (PPA) manuellt för att programhanteraren ska hitta det, minns inte riktigt.


Tackar för tipset.
Installerade det och körde en videosekvens på TV4 Play.
Plugin drog 80-104 % CPU och resten av Chrome drog 32+20 %

Motsvarande video slukar 40-42 % om man kör den i en mediaspelare.
Jag antar att det är som det är, att inbäddat går det åt mer resurser...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Visa video - men utan Flash

Inläggav mattem » tis nov 18, 2014 8:31 pm

Ja, Flash är ett tungtrott format att dra runt.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster