återställningspunkt

återställningspunkt

Inläggav bosse » tor okt 30, 2014 9:06 pm

En rak fråga, använder sig Linux av återställningspunkt liknande Windows eller enbart ominstallation?
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: återställningspunkt

Inläggav stickanbj » lör nov 01, 2014 12:34 am

Det finns ett program som heter SYSTEMBACK som egentligen är ett program för säkerhetskopiering men gör det också möjligt att skapa återställningspunkter. Det är lite speciellt då det startas med "sudo systemback" i terminalen för att skapa återställningspunkt. Programmet kan även skapa komplett Live-CD-kopia av det installerade systemet.
Skriv i terminalen: sudo add-apt-repository ppa:nemh/systemback och uppdatera.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: återställningspunkt

Inläggav LennartL » lör nov 01, 2014 5:54 pm

stickanbj skrev:Det finns ett program som heter SYSTEMBACK som egentligen är ett program för säkerhetskopiering men gör det också möjligt att skapa återställningspunkter. Det är lite speciellt då det startas med "sudo systemback" i terminalen för att skapa återställningspunkt. Programmet kan även skapa komplett Live-CD-kopia av det installerade systemet.
Skriv i terminalen: sudo add-apt-repository ppa:nemh/systemback och uppdatera.


Man behöver väl också skriva i terminalen efter uppdateringen: sudo apt-get install systemback ?
Det gjorde jag och då installerades programmet.
Men något är fel någonstans För när jag skriver sudo systemback får jag detta i terminalen:
systemback1.png
systemback1.png (51.21 KiB) Visad 4392 gånger


Och om ja då bara skriver systemback i terminalen får jag detta:
systemback2.png
systemback2.png (14.57 KiB) Visad 4397 gånger
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: återställningspunkt

Inläggav LennartL » lör nov 01, 2014 5:57 pm

Ursäkta mig. Såg nu att programmet ligger i Systemverktyg och har nu startat där i från.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: återställningspunkt

Inläggav Mikael » lör nov 01, 2014 10:15 pm

stickanbj skrev:Det finns ett program som heter SYSTEMBACK som egentligen är ett program för säkerhetskopiering men gör det också möjligt att skapa återställningspunkter. Det är lite speciellt då det startas med "sudo systemback" i terminalen för att skapa återställningspunkt. Programmet kan även skapa komplett Live-CD-kopia av det installerade systemet.
Skriv i terminalen: sudo add-apt-repository ppa:nemh/systemback och uppdatera.


Men det är ju lysande!
Tack! :D
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: återställningspunkt

Inläggav stickanbj » sön nov 02, 2014 10:22 pm

Det kanske är det mest kompletta programmet som jag sett i kategorin. Jag testade att skapa en Live-skiva från mitt system (dock utan mina personliga filer). Dert blev en 3GB isofil som lätt kunde skrivas till skivan OCH ALLT FINNS MED. T. o m att allt är på Svenska. Skall fortsätta testa med mina personliga filer. Om det fungerar måste det ju vara det bästa sättet att flytta operativsystemet till andra datorer som man vill ha konfigurerade på samma sätt.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron