Säkerhetskopiera via "Verktyg för säkerhetskopia"

Säkerhetskopiera via "Verktyg för säkerhetskopia"

Inläggav mattem » tis jul 15, 2014 2:18 pm

En liten frågor om säkerhetskopiering i Mint.

Med ovanstående program kan man ju säkerhetskopiera hårddisken eller valfri mapp, samt listan över installerade program.
Men när jag körde den på mappen /home så kunde bara min mapp kopieras, inte mina barns, ingen behörighet för det. Hur gör jag för att även få med deras mappar i kopieringen?

Är det något mer man behöver ta med än /home och skapa en lista över installerade program? Om jag installerar om och återställer från säkerhetskopian, blir allt som tidigare då? Eller behöver jag ta med programbiblioteket också rent fysiskt i säkerhetskopieringen?

Då kommer nästa fråga, var lägger sig program per default när man installerar? Dvs vilken mapp är programmappen? :oops:
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Säkerhetskopiera via "Verktyg för säkerhetskopia"

Inläggav mattem » fre jul 18, 2014 10:33 am

Hade problem med att programmet för säkerhetskopiering aldrig blev färdigt, stod 100% klart men att det verifierade kopian och där slutade programmet alltid att svara. Kollade jag in kopian så fattades det diverse mappar och annat och var på tog för liten i storlek. Mycket märkligt.

Dock var det smidigt att plocka ut programlistan via programmet för säkerhetskopieringen. Själva säkerhetskopieringen av /home körde jag genom grsync där allt fungerade enkel och smidigt.

Kan också konstatera att bara flytta över disken på helt ny hårdvara var inte svårare än att koppla in disken och starta. It just works... :mrgreen:
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Säkerhetskopiera via "Verktyg för säkerhetskopia"

Inläggav Jan-Olof » fre jul 18, 2014 12:17 pm

...när jag körde den på mappen /home så kunde bara min mapp kopieras, inte mina barns, ingen behörighet för det. Hur gör jag för att även få med deras mappar i kopieringen?

Har barnen inte egna konton? Det vore väl det bästa, tycker jag, då slipper du risken att de av misstag råkar göra någonting med dina filer.

Är det något mer man behöver ta med än /home och skapa en lista över installerade program?

Nej, inte vad jag kan komma på.

Då kommer nästa fråga, var lägger sig program per default när man installerar? Dvs vilken mapp är programmappen?

Program som du själv lägger till placeras som standard i mappen /usr/local. Vissa program kan placeras i /opt där det så fall skapas undermappar för respektive program. Detta är vad som är standard - sedan finns det ju skräckexempel som säkerhetsprogrammet för BankID där allt, helt regelvidrigt, slängs in i /usr/local/lib...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Säkerhetskopiera via "Verktyg för säkerhetskopia"

Inläggav mattem » fre jul 18, 2014 12:55 pm

Jan-Olof skrev:
...när jag körde den på mappen /home så kunde bara min mapp kopieras, inte mina barns, ingen behörighet för det. Hur gör jag för att även få med deras mappar i kopieringen?

Har barnen inte egna konton? Det vore väl det bästa, tycker jag, då slipper du risken att de av misstag råkar göra någonting med dina filer.


Jodå, barnen har egna konton, men det verkade inte som att mitt admin-konto hade behörighet att få kopiera över deras mappar när jag satte /home som vald mapp att säkerhetskopiera. Katalog var det inga problem med. Deras respektiva huvudmapp skapades men inga undermappar eller filer och Säkerhetskopieringen gav "behörighetsfel" på att läsa/skriva deras filer.

Är det något mer man behöver ta med än /home och skapa en lista över installerade program?

Nej, inte vad jag kan komma på.

Då kommer nästa fråga, var lägger sig program per default när man installerar? Dvs vilken mapp är programmappen?

Program som du själv lägger till placeras som standard i mappen /usr/local. Vissa program kan placeras i /opt där det så fall skapas undermappar för respektive program. Detta är vad som är standard - sedan finns det ju skräckexempel som säkerhetsprogrammet för BankID där allt, helt regelvidrigt, slängs in i /usr/local/lib...[/quote]

Tackar för info, då har jag lite mer koll. Men funktionen att läsa ut "programlistan" är riktigt fiffi, varför har inte alla distar det alternativet kan man undra.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster