Startbart USB-minne.

Startbart USB-minne.

Inläggav stickanbj » sön jul 13, 2014 9:44 am

Jag köpte ett nytt usb-minne (Sandisk cruzer blade 4GB) som jag skulle använda som installationsmedia MEN det går inte att skriva till det i Linux Mint. Jag provade också att försöka formaera det i Mint men det gick heller inte. I Gparted var det inget problem med formatteringen. Ett äldre minne av samma fabrikat & typ fungerar utmärkt, men inget av de tre nya. Finns det någon lösning?
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Jan-Olof » sön jul 13, 2014 10:18 am

Är det formateraren och avbildsskrivaren under Tillbehör som du använder? Möjligheten finns ju att installera gparted. Jag föredrar själv det programmet eftersom det har fler inställningsmöjligheter.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Mikael » sön jul 13, 2014 10:37 pm

Problemet är , tyvärr, just
Sandisk cruzer blade 4GB
vågar jag påstå..
Nya sådana uppför sig mysko i Windowsmiljö.

När man ska göra det startbart med en live-dist så skrivs inte alla filer till det.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav stickanbj » sön jul 13, 2014 10:52 pm

Det är avbildsskrivaren och formatteraren under tillbehör som inte registrerar minnet. Jag vet att Gparted fungerar (har både Mints version och en skiva). Skall prova med ett annat fabrikat på USB-minnet.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Alien » ons jul 16, 2014 3:58 pm

Jag har också en fråga om Linux-on-a-stick. Går det att få en "publik" katalog på minnet som man kommer åt även om man bara sätter in minnet i en annan dator utan att boota?
Användarvisningsbild
Alien
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre maj 23, 2014 2:06 pm

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Mikael » ons jul 16, 2014 6:56 pm

Nja, inte om man gör som jag gjorde och använde hela minnet till Linux-installationen. Filsystemet är inte läsbart från Windows(XP).
Men om man gör en partition som FAT32 eller NTFS går ju den att använda som plats att lagra "gemensamma" filer på.
Ska testa göra en sådan partition i efterhand.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Mikael » ons jul 16, 2014 10:05 pm

Mikael skrev:Ska testa göra en sådan partition i efterhand.


Jodå, minskade befintlig partition, därefter skapade en ny, FAT32, på det lediga utrymmet.
Hur man får det att vara /Home vete tusan.. det jag sett på nätet är
1. Skapa Ext3 - jag har ju FAT32
2. Välj /Home som monteringspunkt vid partioneringen - var då? Finns inte det valet/möjligheten i Gparted.
3. Redigera fstab - jo, men behöver inte punkt 1 & 2 vara juste först?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Jan-Olof » tor jul 17, 2014 9:18 am

Nej, för allt i världen! :shock: Att ha en FAT32-partition som /home vore ingen bra idé. Det skulle bli diverse problem med rättigheter m.m.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Jan-Olof » tor jul 17, 2014 9:40 am

Alien skrev:Jag har också en fråga om Linux-on-a-stick. Går det att få en "publik" katalog på minnet som man kommer åt även om man bara sätter in minnet i en annan dator utan att boota?

Om du menar vilken annan dator som helst, oavsett vilket operativsystem den använder, så löser du problemet genom att skapa en separat partition för detta. Av tradition brukar man föreslå FAT32 som filsystem eftersom det systemet kan användas av både datorer och diverse mediaspelare. Nackdelarna är bland annat att FAT32 inte kan hantera större filer än 3 GB så om du behöver arbeta med t.ex. stora videofiler så bör du välja NTFS istället. Nackdelen blir att många mediaspelare inte kan använda partitionen.

Hinner inte skriva mera nu - får återgå till att vara barnvakt :)
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Alien » tor jul 17, 2014 8:23 pm

Jag hade intrycket att man måste ha FAT32 för att det ska fungera över huvudtaget. http://www.linuxliveusb.com/en/help/guide/step1 Nu är jag öppen för alternativa förslag. Det mest praktiska vore ju att ha NTFS på hela stickan tror jag.
Användarvisningsbild
Alien
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre maj 23, 2014 2:06 pm

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Jan-Olof » tor jul 17, 2014 8:44 pm

Eh... Det där handlar ju om att köra Linux virtuellt i Windows. I så fall har jag helt missuppfattat din fråga. Som anges i den guiden så måste du då använda FAT32. Linux använder säkert sedan ext4 men det uppfattas inte av Windows.

Jag uppfattade frågan som att du ville köra Linux från ett USB-minne utan att blanda in något annat operativsystem mer än för utbyte av dokument.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Alien » tor jul 17, 2014 8:59 pm

Då var länken fel. Jag vill köra Linux på en bootbar USB-stick. Jag trodde "live" i den här kontexten betydde att man bootade från USB. Vad ska jag använda för program för att skapa en bootbar USB-sticka med linux?
Användarvisningsbild
Alien
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre maj 23, 2014 2:06 pm

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Alien » tor jul 17, 2014 9:13 pm

Användarvisningsbild
Alien
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fre maj 23, 2014 2:06 pm

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Jan-Olof » tor jul 17, 2014 9:19 pm

Själv brukar jag använda gparted för att skapa partitionerna. Sedan installerar jag som vanligt enligt http://linuxmint.se/instruktioner/. Tänk bara på att starthanteraren skall ligga på USB-minnet - inte på hårddisken.

Om du vill göra det från Windows så lär programmet EasyBCD, http://neosmart.net/EasyBCD/, vara bra.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Startbart USB-minne.

Inläggav Jan-Olof » tor jul 17, 2014 9:27 pm

Du har väl läst tux-svens tråd om detta? viewtopic.php?f=15&t=120
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster