Rekommenderade uppdateringar, hur säkra är de?

Rekommenderade uppdateringar, hur säkra är de?

Inläggav Seaotter » ons okt 09, 2013 9:37 am

Ofta visas ett utropstecken i skölden för uppdateringar, vilket menas med att det finns rekommenderade uppdateringar. Min fråga är vad skiljer dessa rekommenderade från de automatiska uppdateringarna? Kan det hypotetiskt smyga sig in spionprogram via rekommenderade uppdateringar? Kan man lita på att de rekommenderade uppdateringarna är autentiska och säkra? :?

Jag installerade Clam virusskanner och den upptäckte en hel del, mest i cache från Firefox obj34bxxxx.default filen men även en del embedded i adobe js. Givetvis också i win32 filer som finns i mitt win7 i Virtual Box. Nu kanske inte dessa markerade som "threat" filer är så farliga, men man blir ju fundersam, speciellt efter att ha läst om alla länder och myndigheter som spionerar på allt och alla. :x
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Rekommenderade uppdateringar, hur säkra är de?

Inläggav Jan-Olof » ons okt 09, 2013 10:24 am

I Linux installeras inga uppdateringar utan att du själv har godkänt det. Du blir heller aldrig avbruten av att operativsystemet plötsligt begär att få starta om datorn.

Den blå ikonen med ett utropstecken betyder "Uppdateringar finns tillgängliga". Uppdateringarna delas in i olika nivåer. Som standard rekommenderas nivåerna 1, 2 och 3. De står för:

1. Certifierade paket. Testade genom Romeo eller underhållna av Linux Mint.
2. Rekommenderade paket. Testade och godkända av Linux Mint.
3. Säkra paket. Ej testade av Linux Mint men anses vara säkra. (Kommer från Ubuntu eller Debian)

Att det hamnar en del skräp i webbläsarens buffert ser jag inte som någon stor säkerhetsrisk. Du kan ju lätt rensa bort det.

Det bästa du kan göra är att hålla Mint uppdaterat. Genom att installera uppdateringarna så gör du systemet så säkert som möjligt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Rekommenderade uppdateringar, hur säkra är de?

Inläggav Seaotter » ons okt 09, 2013 11:32 am

Tack för det Jan-Olof.

De här grupp 3 uppdateringarna som kommer från Ubuntu eller Debian, kan de aldrig fejkas? Jag menar kan de hamna i "Uppdateringar finns tillgängliga" från utomstående "källor"? Det är ju svårt för "icke nördar" som jag att veta vad alla förkortningar betyder. Men man lever ju på hoppet (som grodan sa) att ens misstänksamhet inte skall dominera allt datorhandhavande.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Rekommenderade uppdateringar, hur säkra är de?

Inläggav Jan-Olof » ons okt 09, 2013 12:47 pm

Man skall ju inte säga att någonting är omöjligt, men sannolikheten för att någon illasinnad person skulle kunna lägga in någonting i Mints paketförråd är nog minimal - det skulle ju vara ungefär som att kunna lägga in någonting i Microsofts motsvarighet.

...man lever ju på hoppet (som grodan sa) att ens misstänksamhet inte skall dominera allt datorhandhavande.

I fråga om datasäkerhet så lär en känd person ha sagt "Visst är jag paranoid men är jag tillräckligt paranoid?". Det är ju bra att vara försiktig men det får inte heller gå till överdrift. Linux är säkert redan från början och att du har installerat ett virusskydd ger dig en extra säkerhet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Rekommenderade uppdateringar, hur säkra är de?

Inläggav Seaotter » ons okt 09, 2013 1:25 pm

Jan-Olof skrev:Man skall ju inte säga att någonting är omöjligt, men sannolikheten för att någon illasinnad person skulle kunna lägga in någonting i Mints paketförråd är nog minimal - det skulle ju vara ungefär som att kunna lägga in någonting i Microsofts motsvarighet.

...man lever ju på hoppet (som grodan sa) att ens misstänksamhet inte skall dominera allt datorhandhavande.

I fråga om datasäkerhet så lär en känd person ha sagt "Visst är jag paranoid men är jag tillräckligt paranoid?". Det är ju bra att vara försiktig men det får inte heller gå till överdrift. Linux är säkert redan från början och att du har installerat ett virusskydd ger dig en extra säkerhet.


Tack ännu en gång Jan-Olof! Det känns skönt att ha gått över till Linux och dina ord fick en lugnande effekt över mitt sinne :D
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Rekommenderade uppdateringar, hur säkra är de?

Inläggav Mikael » ons okt 09, 2013 7:07 pm

Du blir heller aldrig avbruten av att operativsystemet plötsligt begär att få starta om datorn.


Jaså, har detta hänt med annat operativ? :lol:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster