Startordning vid dual boot

Startordning vid dual boot

Inläggav rolf.kil » lör okt 05, 2013 11:04 am

Kör två masksner med dual boot;

1. XP home + Linux Mint 15
Vill starta med Windows i.s.t. Linux, men filen grub (etc/defalutl/grub) är skrivskyddad så jag kan inte ända default till Windows XP. Hittar inte hur man tar bort skrivskyddet, kollar man på egenskaper på filen (grub) går det inte att ändra rättigheterna. Hur skall man göra för att ändra?
Denna dator skall jag ge till min bror (som är "normal" datoranvändare, dock inte alltför bevandrad i systemhantering) och han vill huvudsakligen använda Windows (fast jag har gjort honom lite nyfiken på Linux).

2. Win 8 + Linux lubuntu.
Samma här, vill starta med Win 8, men här går det att göra ändringar, dock inte att spara dem. Får meddelande "Kan inte öppna fil att skriva till" vilket jag antar också beror på att den är skrivskyddad.
Har letat på Internet för att hitta hur man gör och enligt beskrivningar skall man ändra GRUB_DEFAULT=0 till GRUB_DEFAULT="Windows XP Home Edition /etc/default/grub" men detta tips fungerar dessvärre inte. Inte heller att ända 0 till 4 (som anger en Windows version), då filen GRUB verkar vara skrivskyddad.
Hoppas få hjälp att komma förbi detta problem.
Denna dator används för att ge hjälp till bekanta, som uteslutande använder sig av Windows, önskar därför Windows som första alternativ vid uppstart.
rolf.kil
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fre okt 04, 2013 8:51 pm

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav Mikael » lör okt 05, 2013 5:49 pm

Jag som glad amatör pillar inte i några filer utan använder GUI där det går.
För detta är Grub Customizer ett bra verktyg
https://launchpad.net/grub-customizer
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav rolf.kil » mån okt 07, 2013 3:21 pm

Lyckades fixa problemet på XP/Mint genom att ändra startordningen i /etc/grub.d så att Windows fick ett "tidigare startnummer" genom att ändra rad 30 till rad 09.

Tyvärr fungerade detta inte på Win 8/Lubuntu, så jag får titta lite närmare på förslaget om GUI (GRUB 2).
Jag får återkomma när jag fått tid över för att testa.
rolf.kil
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fre okt 04, 2013 8:51 pm

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav rolf.kil » tor okt 17, 2013 11:06 am

Mikael, tyvärr det grafiska gränssnittet (GUI) verkade inte så grafiskt för mig och jag förstod inte tillräckligt för att kunna tillämpa informationen i den anvisade länken. Min fundering nu är om det skiljer sig åt mellan Linux Mint och Lubuntu, när det gäller att hantera uppstarten.

Jag verkar ju inte ha rättigheter att ändra grub.d så jag kan få Windows som första val, så frågan är hur jag skall kunna komma åt att få dessa rättigheter. Om jag minns rätt hade jag dessutom både grub och grub.d under etc/ men på min Lubuntu-maskin finns bara grub.d.

Någon som kan råda mig hur jag går vidare?
rolf.kil
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fre okt 04, 2013 8:51 pm

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav rolf.kil » tor okt 17, 2013 11:32 am

Mikael, jag lyckades ladda ner och installera grub-customizer och efter lite letande hittade jag hur man väljer startordning vid uppstart. Det var ju inte riktigt det utseende jag väntat mig på applikationen, men det fungerade i alla fall.

Nu har jag fått ordning på startordningen på de två datorer som försetts med dual boot (Windows/Linux).

Tack för ditt bidrag som kom till nytta, tillsammans med lite mer sökande på Internet.
rolf.kil
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fre okt 04, 2013 8:51 pm

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav Mikael » tor okt 17, 2013 11:38 am

Ja, vad bra!

Var det så att man flyttade på raderna?
(Kommer inte åt det verktyget nu, sitter med Windows 7 på jobbet...)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav rolf.kil » tor okt 17, 2013 8:22 pm

Hej Mikael.

Nej inte riktigt så (men i praktiken är det vad som sker). I customizern kan man välja vilken version som skall stå överst. I mitt fall Win 8. Det gör man genom att starta Grub Customizer och sedan under fliken General settings välja Win 8 under default entry. Det finns ytterligare några olika inställningar för utseende m.m. för den som känner sig hågad.

Nu skall jag bara försöka få Lubuntu att kunna köra dual monitor (som fungerar väl i Win 8), så att man kan flytta objekt mellan de olika skärmarna. På så sätt kan man ha ett skrivbord för t.ex. GIMP på skärm 1 och lägga alla paletter på skrivbordet på skärm 2. Eller något annat program. Jag vill alltså inte spegla skärmarna utan ha möjlighet att visa olika innehåll.

Vet du hur man gör?
rolf.kil
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fre okt 04, 2013 8:51 pm

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav Mikael » tor okt 17, 2013 9:00 pm

Nej. Ingen erfarenhet av Lubuntu.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav rolf.kil » fre okt 18, 2013 9:29 am

Jag tror inte det är någon direkt skillnad i dual monitor hantering mellan Ubuntu och Lubuntu (eller de flesta andra varianterna i Ubuntu-familjen.) Jag får väl försöka leta efter info på nätet, i första hand Ubuntu forum.
rolf.kil
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fre okt 04, 2013 8:51 pm

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav Mikael » fre okt 18, 2013 9:41 am

I Mint hanteras ju detta under "Skärmar".
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav Jan-Olof » fre okt 18, 2013 11:43 am

rolf.kil skrev:På så sätt kan man ha ett skrivbord för t.ex. GIMP på skärm 1 och lägga alla paletter på skrivbordet på skärm 2 ... Jag vill alltså inte spegla skärmarna utan ha möjlighet att visa olika innehåll.

Ja, om du kan få skärmarna att visa olika arbetsytor så går det ju lätt - bara att högerklicka på paletterna och välja "Flytta till arbetsyta till höger".
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav Mikael » fre okt 18, 2013 11:55 am

Jan-Olof skrev:
rolf.kil skrev:På så sätt kan man ha ett skrivbord för t.ex. GIMP på skärm 1 och lägga alla paletter på skrivbordet på skärm 2 ... Jag vill alltså inte spegla skärmarna utan ha möjlighet att visa olika innehåll.

Ja, om du kan få skärmarna att visa olika arbetsytor så går det ju lätt - bara att högerklicka på paletterna och välja "Flytta till arbetsyta till höger".

Nja, inte riktigt väl.. när jag körde Mint på dubbla skärmar så var skärm 1 och skärm 2 på samma arbetsyta.
"Arbetsyte-fältet" blev då 2x4
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav Jan-Olof » fre okt 18, 2013 11:59 am

Så båda skärmarna visade samma arbetsyta?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav Mikael » fre okt 18, 2013 12:05 pm

Jan-Olof skrev:Så båda skärmarna visade samma arbetsyta?


Just det!
Jag hade det som i Windowsmiljö heter "utökat skrivbord".
(I Mint skippar man väl bara att bocka i "Spegla skärmar"?)
På arbetsyta 1 kunde jag då ex. ha ett kalkylark på vänster skärm och ett annat dokument på höger skärm.
Om jag växlade till arbetsyta 2 kunde jag där ex. ha en webbläsare på vänster skärm och en Vmware-maskin på höger skärm osv..

Det där arbetsytefältet som kan kan kan välja att visas i panelen (I MATE åtm.) och som vid singelskärm visar fyra fyrkanter visade med dubbla skärmar åtta fyrkanter.
Lite rörigt att hålla reda på alla fönster men..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Startordning vid dual boot

Inläggav Jan-Olof » fre okt 18, 2013 7:36 pm

...som vid singelskärm visar fyra fyrkanter visade med dubbla skärmar åtta fyrkanter.
Lite rörigt att hålla reda på alla fönster men..

Borde bli bättre om du högerklickar på arbetsyteväxlaren, väljer Inställningar och sedan ändrar till 1 rad med 2 arbetsytor, eller kanske rent av 1 rad med 1 arbetsyta.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron