Nadia stannar upp

Nadia stannar upp

Inläggav Mikael » tor maj 09, 2013 6:02 pm

Ett förmodligen svårlokaliserat problem.
Har på min stationära Mint 14 Mate 32.
Funkar fint. Har alltid gjort.
Dock så händer det ibland att allt liksom hänger sig. Eller kanske mer stannar upp.
Oftast har jag märkt detta med/i Firefox.
Musmarkören lyder, kan ex. högerklicka och välja kommandon men inget händer.
Kan inte byta arbetsyta. Beroende på min toleransnivå så kommer program mm igång efter en stund men då kan jag ha försökt avsluta eller starta om och då är det dessa kommandon som utförs. Problemet är alltså inte statiskt och jag har så att säga levt med det men för varje gång så växer irritationen. Eller kanske funderingarna, vad detta beror på?
Jag, kör med Kasperskys säkerhetslösning och jag vet att detta medför att det tar l å å n g tid att stänga av systemet men om symtomen beror på detta vet jag ju inte.
Finns motsvarande Windows aktivitetshanterare där man kan se olika processer och dess CPU-kraft och minnesanvändning?
Fast förmodligen kan jag inte starta upp sådant heller när detta inträffar...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nadia stannar upp

Inläggav Jan-Olof » tor maj 09, 2013 9:13 pm

Har du möjlighet att stänga av Kaspersky tillfälligt?

Finns motsvarande Windows aktivitetshanterare där man kan se olika processer och dess CPU-kraft och minnesanvändning?

Den informationen hittar du i Systemövervakaren, fliken Resurser.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Nadia stannar upp

Inläggav tux-sven » fre maj 10, 2013 9:14 am

Det minst resurskrävande sättet att kolla systemets belastning är att öppna ett terminalfönster och skriva "top" (Utan citationstecken!). För det grafiska programmet Systemövervakaren tar en del kraft det åxå. ;)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Nadia stannar upp

Inläggav Mikael » lör maj 11, 2013 12:50 pm

Jo, jag kan enkelt stänga av Kaspersky men ska se om jag hinner få med detta i systemövervakaren.
Jag ser att 77 % minne används av program, Firefox klart störst med sina 114 MB.
Har 2 GB totalt vilket väl ska räcka fint?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nadia stannar upp

Inläggav tux-sven » mån maj 13, 2013 7:59 am

Jag bara funderar över om man behöver något anti-virusprogram i Linux? Jag har kört Linux i över 10 år och aldrig haft något antivirusprogram aktivt. (bara ett som scannade på kommando, för att kunna kolla filer åt andra, Windows-anv. ;) )
Jag frågade en gång på Linuxportalen om någon någonsin haft någon malware i sin Linuxmaskin. Det verkade som inte någon haft det nån gång överhuvud taget. Jag själv driftar en handfull Linux-installationer, och det har aldrig varit någon malware i någon av dessa maskiner heller.

Det verkar som om de som kommer direkt från Microsoft-världen alltid vill ha ett anti-virusprogram av gammal vana. Kontra de som kört Linux länge som nästan alltid skippar dessa resurs- och penning-slukande program. :lol:

Däremot vill jag rekommendera tilläggsprogrammet NoScript i Firefox. (Det stoppar script-exekvering från servrar. Vissa script måste dock tillåtas, på för att få en önskad site att funka, t.ex. vid inloggning till bank etc)
För att slippa reklamen kan man även lägga till Adblock Edge... ;)

Dessutom har jag själv en ISP som har en Linuxserver som innehåller ett spam-filter, som jag själv kan managera från min egen dator! :D (Min ISP=Gotanet)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Nadia stannar upp

Inläggav Mikael » mån maj 13, 2013 1:15 pm

tux-sven skrev:Jag bara funderar över om man behöver något anti-virusprogram i Linux? Jag har kört Linux i över 10 år och aldrig haft något antivirusprogram aktivt. (bara ett som scannade på kommando, för att kunna kolla filer åt andra, Windows-anv. ;) )
Jag frågade en gång på Linuxportalen om någon någonsin haft någon malware i sin Linuxmaskin. Det verkade som inte någon haft det nån gång överhuvud taget. Jag själv driftar en handfull Linux-installationer, och det har aldrig varit någon malware i någon av dessa maskiner heller.

Det verkar som om de som kommer direkt från Microsoft-världen alltid vill ha ett anti-virusprogram av gammal vana. Kontra de som kört Linux länge som nästan alltid skippar dessa resurs- och penning-slukande program. :lol:

Däremot vill jag rekommendera tilläggsprogrammet NoScript i Firefox. (Det stoppar script-exekvering från servrar. Vissa script måste dock tillåtas, på för att få en önskad site att funka, t.ex. vid inloggning till bank etc)
För att slippa reklamen kan man även lägga till Adblock Edge... ;)

Dessutom har jag själv en ISP som har en Linuxserver som innehåller ett spam-filter, som jag själv kan managera från min egen dator! :D (Min ISP=Gotanet)


Ja, detta är ju en helt annan fråga som går att vända och vrida på ganska mycket..
Har man inget antivirusprogram kan det ju vara svårt att veta om man blivit drabbad eller ej.
Är nog naivt att tro att inte virus förekommer i Linux- eller Mac-världen.
Må så vara att Linux i sig är svårare att smitta men att vara smittbärare lär ju inte vara svårt.

http://www.idg.se/2.1014/1.366811/har-a ... inux-virus
http://www.idg.se/2.1085/1.491291/antal ... ordubblats
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nadia stannar upp

Inläggav Jan-Olof » mån maj 13, 2013 2:16 pm

Må så vara att Linux i sig är svårare att smitta men att vara smittbärare lär ju inte vara svårt.

Precis, det är ju där den största risken finns. Om andra vet, eller tror sig veta, att man inte har något skydd så kan det också räcka för att man skall få dåligt rykte.

Själv använder jag AVG, som är helt gratis. Se viewtopic.php?f=16&t=210.

Provade just att söka igenom drygt 2.900 filer samtidigt som jag körde en del andra program, bland annat Firefox. Bara en av kärnorna gick över 50% och det var under en mycket kort tid. Provet gjordes i Olivia MATE 64.
Bilagor
virussökning.png
virussökning.png (35.22 KiB) Visad 7832 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Nadia stannar upp

Inläggav tux-sven » mån maj 13, 2013 9:38 pm

Här är åxå en länk. http://www.howtogeek.com/135392/htg-exp ... en-you-do/ :mrgreen:

Var och en gör som hen tycker passar sin datoranvändning kan man väl summera frågan.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster