root (hd2,0)

root (hd2,0)

Inläggav Mikael » sön sep 30, 2012 3:52 pm

Har kört dual boot m.h.a. Grub4Dos sedan i oktober i fjol. XP+Mint 11
Alltid samma inställningar i menu.lst och samma hårdvara.

Vid några tillfällen har inte datorn bootat som den ska, en gång med ett blinkande vitt streck vilket berodde på att en usb-ansluten skrivare med minneskort fått fnatt. (Efter omstart av skrivaren funkade allt) och några gånger när minneskortet varit instoppat i ovan nämnda skrivare har datorn försökt boota på det kortet.
Det här tycker jag mig ha haft koll på men nyligen var det tvärstopp igen med vitt blinkande streck. Kopplade från skrivaren och kom längre i boot-processen.
Windows startar men inte Linux.
Fick i menu.lst ändra från root (hd2,0) till root (hd1,0) trots att jag inte ändrat boot-ordning eller lagt till/tagit bort någon disk.
Allt funkar bra nu, med och utan skrivare, med och utan minneskort, men jag är fundersam till varför detta plötsligt ändrade sig efter så lång tid med samma hårdvara?
Hur kan man se, eller veta, hur Grub4Dos ser diskarna som?
Hur skulle man, riksfritt, kunna återskapa felet så att Linux inte startar förrän man ändrar tillbaks till root (hd2,0)?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: root (hd2,0)

Inläggav Jan-Olof » ons okt 03, 2012 11:00 am

Skönt att det fungerar igen, men det är klart att man undrar när någonting sådant händer. Jag har själv aldrig använt Grub4Dos så tyvärr har jag inte några kunskaper om programmet. Antar att du redan har läst på sidan
http://www.rmprepusb.com/tutorials/grub4dos
- den verkar innehålla en hel del information.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: root (hd2,0)

Inläggav Mikael » ons okt 03, 2012 11:33 am

Nej, jag har inte läst på alls om detta.
(Fick hjälp fixa detta - se http://www.supergrubdisk.org/wiki/Mikae ... omGrub4Dos )

Jag gissar att Grub4Dos fungerar likadant som Grub men att den ligger på en dos/windows partition.

Jag är 101 % säker på att jag inte "meckat" med diskarna eller ordning i BIOS och ev. "meck" med den anslutna skrivaren kan bara bestå i att minneskortet ibland varit instoppat och ibland inte.
Jag har vid några tillfällen (felaktigt) dödat datorn "med knappen" då jag missat att välja in Linux (Windows är default) men att detta skulle kunna påverka diskarnas inbördes ordning på något sätt har jag svårt att tänka mig.
I BIOS ser allt ut som det alltid har sett ut.

Nu, efter denna ändring, när allt funkar igen, har jag i BIOS flyttat ner (eller disable) möjligheten att kunna boota på USB. Gissar att skrivaren med instoppat minneskort ansågs som en USB-enhet.

Betyder hd2,0 disk nummer 2 eller nummer 3 om man börjar på 0? Siffran efter kommatecknet anger väl vilken partition där ,0 torde vara den första?

Så som det ser ut vid uppstart ("svart skärm med info") så är det tre diskar uppradade
0 Samsung 160 GB
1 WD 80 GB
2 Samsung 160 GB
Edit: ordning 0-1-2

De båda Samsung ingår i den Raid0 och det är på den som Windows och Grub4SDos ligger.
WD,n på 80 är Linuxdisken.

Funderar om man kan resonera kring just detta med Raid 0 spökar men det är ju lika osannolikt att det skulle ha ändrats som något annat..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: root (hd2,0)

Inläggav Jan-Olof » tor okt 04, 2012 3:14 pm

Betyder hd2,0 disk nummer 2 eller nummer 3 om man börjar på 0? Siffran efter kommatecknet anger väl vilken partition där ,0 torde vara den första?


Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så börjar man på 0. Enheten hd2 är alltså disk 3. Siffran 0 anger, precis som du skriver, enhetens första partition.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: root (hd2,0)

Inläggav Mikael » tor okt 04, 2012 4:20 pm

Okej.
(tänker högt:)
Om man följer nuvarande resonemang att inställningen nu är root (hd1,0) så stämmer det ju med hur diskarna listas i uppstart.

För att det ska fungera med root (hd2,0), vilket det gjort i nästan ett år så måste diskarna ha varit:
0 Annat än Linux
1 Annat än Linux
2 WD medLinux
ev. 3 Annat än Linux

där jag, i så fall håller det för mest troligt att det är:
0 Annat
1 Samsung i Array
2 Linux
3 Samsung i Array

Då är det ju denna 0 Annat att fokusera på..

Här ska jag försöka se om jag med skrivaren ansluten, minneskortet instoppat, kan välja in denna som en disk i BIOS.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: root (hd2,0)

Inläggav Mikael » lör okt 06, 2012 6:50 pm

Nej. Nu har jag rotat runt i BIOS och det finns ingen möjlighet att där ändra diskarnas numrering utan att ändra dess plats fysiskt. (Flytta kablarna)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster