HDMI

HDMI

Inläggav Mikael » sön jun 03, 2012 6:56 pm

Har en bärbar dator som fungerar som HTPC. HDMI till en Panasonic TV.
Tidigare OP - Vista som började krångla mer & mer.
Tänkte då antingen Maya eller LMDE men stöter på problem.

1. Kan inte ändra skärmupplösningen till något som passar TV,n. Har en anteckning om att jag kört 1024x768 men detta läge finns inte att välja. Andra upplösningar, neråt & uppåt än de 1280x720 som föreslås funkar inte. Har även testat med Nvidias hårdvarudrivrutin och man ges då många fler inställningsmöjligheter. Dock inte annan upplösning.

2. Verkar inte få över ljudet via HDMI =?

3. När jag stänger locket på den bärbara kan jag visserligen ändra inställningarna så att det inte blir viloläge utan bara svart skärm. Detta slår då igenom på TV,n och det är ju mindre lyckat..

Är det så att Mint inte är lämpad för detta ändamål och att jag ska lägga in W7 eller W8 i stället?

Edit: Testade KDE 12. Enklare/bättre inställningar där men går inte ändra upplösning till något som passar TV,n.
Grafikkortet torde ju klara det då det fungerade med Vista...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: HDMI

Inläggav tux-sven » mån jun 04, 2012 8:36 am

Hej, 1024x768 som upplösning tycker jag låter typiskt för en dator-skärm.

En TV med HD-upplösning, har för t.ex SVT:s sändningar 720p. För mig verkar det som din Linuxdator väljer rätt upplösning, 1280x720. (Om den nu inte klarar 1080p som är den maximala HD-upplösningen.)

Ljudet? Kommet verkligen ljudet från grafikkortet som är kopplat mot HDMI? Om det kommer från en annan enhet så krävs nog en separat kabel. Kan det vara så att du kan välja vilket ljudkort som skall vara aktiverat? (PA-inställningar?)

Jag har själv slutat labba med dylikt och skaffat en BoxEE-Box istället. (åxå Linux!) Fungerar mycket bra. :D

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: HDMI

Inläggav Mikael » mån jun 04, 2012 8:48 am

Ja, 1280x720 är nästan rätt. Ser bra ut men jag ser inte hela skrivbordet.

Ljudet verkar funka i Totem.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: HDMI

Inläggav Mikael » mån jun 04, 2012 2:33 pm

Jag slänger in samma konstaterande här som i ett annat forum där jag fiskat efter svar:

Lessnade och installerade Windows 8 i stället.
Samma problem. Vill köra 1280x720 men då hamnar halva aktivitetsfältet utanför.
Förstod då att det inte var Linuxrelaterat..
Jag hade redan varit in och rotat bland tv,ns inställningar men hittade nu en jag inte testat: "Overscan"
Slog på (eller av?) den och då ser det bra ut.

Edit: Dessa inställningar finns inte när man kör Linux!!
Edit 2: Overscan finns med när man kör Mint 14, ev. kollade jag på fel ställe när jag körde Mint 13, i teven finns dessa under Meny-Inställningar, inte Meny-Bild
Senast redigerad av Mikael mån dec 03, 2012 11:33 am, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: HDMI

Inläggav Mikael » sön dec 02, 2012 7:44 pm

Sparkar liv i tråden igen...
Testade en Live av Ubuntu 12.10 och där funkar det direkt med ljud & bild till teven via HDMI.

Tänkte jag skulle kolla igen med Mint och i 13 och LMDE, som Live, kan jag nu få till bilden på teven genom att stänga av bilden på datorskärmen.
Detta är en OK lösning.
Med Mint 14 fanns lite bättre stöd för detta med fler skärmar, eller det fanns någon kryssruta extra..

Men hos samtliga Mint så finns inte den ljudutgång som behövs..
http://sv.wikipedia.org/wiki/SPDIF
Edit: en efter installation av Nadia så fungerar nu allt utmärkt med både ljud och bild!

Tyckte inte Ubuntu kändes riktigt riktig.. bl.a. startade inte FF som den skulle och en vanlig .avi gick inte spela upp, en .deb hanterades annorlunda än i Mint, installationen (jo jag tänkte se hur den betedde sig, hittar inget nätverk osv...

Det känns för mig som att jag hellre lägger ner tid och fixar ljudet i Mint än lär mig allt annorlunda i Ubuntu.
Funderar på om det ens är möjligt att fixa ljudet på live-pinnen eller om jag måste installera för att få detta att fungera?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: HDMI

Inläggav karljohanpelo » ons dec 05, 2012 12:16 pm

Tack för tipsen! Peronligen gillar jag Mint för att den bygger på Debian. Det där med HDMI får jag vänta med till efter jul, när allt har lugnat ner sig :o
karljohanpelo
Lärjunge
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lör sep 15, 2012 10:54 am

Re: HDMI

Inläggav Mikael » tor jun 19, 2014 8:58 pm

En liten uppföljning...
Har alltså kört Windows 8 på denna burk en längre tid. Har fungerat riktigt bra.
HAR.
Inte nu längre, nu visas bara en :( och en systemåterställning löser detta temporärt tills några uppdateringar ramlat in igen.
Ut med skiten.
In med Mint 17 MATE, 32-bit.
Efter uppdateringar valde jag att byta dribrutin till Nvidias rekommenderade.
Funkar finfint! :D

Sedan PlayOnLinux och där Firefox+Flash och i Firefox tillägget Widevine.
Plus lite annat bra att ha.. :geek:

Jo förståss... nackdelen blev ju att det inte blev någon MintBox nu heller... :roll:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster