Linux Mint som huvudplattform?

Linux Mint som huvudplattform?

Inläggav DMW » lör mar 03, 2012 5:43 pm

Hej,
Sedan länge använder jag mig av Windows som huvudplattform, där jag använder Vmware för att hantera Olika Windows- o numera även Linux Mint konfigurationer. Jag har testat Linux Mint under drygt 1 månad nu. Jag är både imponerad o nöjd med det, t om väldigt nöjd med det.

Nu funderar jag på att byta min huvudplattform från Windows 7 x64 till Linux Mint 12 x64. Vad finns det för potentiella problem jag kan tänkas råka ut för vid ett eventuellt byte? Såvitt jag själv kan bedöma så är Linux Mint 12 väldigt stabil. Några problem att köra Vmware har jag heller inte kunnat lokalisera online.
DMW
Lärjunge

Re: Linux Mint som huvudplattform?

Inläggav Mikael » lör mar 03, 2012 11:24 pm

Jag med mina begränsade erfarenheter av Mint har bara upptäckt att KDE 12 inte funkar riktigt som jag vill. Gnome däremot funkar bra.
Det enda jag är missnöjd med är att My Phone Explorer inte går att köra under Wine men det löser sig med XP på en VMware.
Men måste du byta helt då?
Kör Mint vid sidan om W7 så kan du alltid starta upp W7 om det är något som krånglar via VMware.
Jag kör på en stationär dator Mint 11 parallellt med XP, på separata diskar. På en bärbar kör jag Windows 8 parallellt med Mint 12, på samma disk.
---
Linux Mint 19.3 Tricia, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav DMW » sön mar 04, 2012 12:06 am

>>Men måste du byta helt då?

Nej, men jag vill ha Linux som main os.
DMW
Lärjunge

Inläggav Jan-Olof » sön mar 04, 2012 9:03 pm

DMW skrev:Nu funderar jag på att byta min huvudplattform från Windows 7 x64 till Linux Mint 12 x64. Vad finns det för potentiella problem jag kan tänkas råka ut för vid ett eventuellt byte? Såvitt jag själv kan bedöma så är Linux Mint 12 väldigt stabil. Några problem att köra Vmware har jag heller inte kunnat lokalisera online.

Jag antar att du redan har inventerat vilka program du använder och kontrollerat att samma, eller något motsvarande, program också finns för Mint. Med lite planering så brukar de flesta användare klara ett byte utan alltför stora problem.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav DMW » mån mar 05, 2012 3:00 am

Jag har testkört några av de program som jag ska ha på huvudplattformen. Vmware fungerar OK. Istället för att köra en SQL Server Express så byter jag till Valentina DB Server + cubeSQL. Det som är utestående är e-postklient o AV-program, Thunderbird ska jag testa i veckan med Mint 12. AV-program är inte i första hand för Mint 12 utan föt att skydda mot Windows virus mm. BitDefender AV eller NOD32 AV är frågan, båda licenserna kostar.

Detta är allt som ska vara på huvudplattformen.
DMW
Lärjunge

Inläggav Jan-Olof » mån mar 05, 2012 1:43 pm

Då har du redan väl förberedd. Thunderbird fungerar mycket bra i Mint. Om du har använt programmet i Windows så är det dessutom väldigt lätt att flytta din e-post till den nya plattformen. I fråga om AV-program så finns det även lösningar som inte kostar någonting, se viewtopic.php?f=16&t=210
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav DMW » ons mar 14, 2012 10:15 pm

Efter två veckors körande o tester kan jag konstatera att L/M 12 känna väldigt stabilt. OK, jag kör inga spelprogram, musik eller bildprogram mfl.

Nu ska jag sätta upp en databasserver o testköra (Valentina Server)
DMW
Lärjunge

Återgå till Övriga supportfrågor