Som att svära i kyrkan..

Som att svära i kyrkan..

Inläggav Mikael » sön jan 08, 2012 12:21 am

Det är väl kanske som att svära i kyrkan när man läser mina dumma frågor på ett Linuxforum men jag får inget bra svar på annan väg, inkluderat videoklipp på Youtube.
Jag är en van Windowsanvändare som för några år sedan började snegla på Linux. Dels av nyfikenhet men senare för att kunna låta gamla datorer hänga med ett tag till med mindre resurskrävande operativ. Jag fastnade, och där är jag nog kvar, för just Mint.
På en gammal bärbar kör jag Helena och på min "rätta" hemmadator kör jag Katya parallellt med XP. Jag vet att jag kör "Main/Gnome" men inget mer än så. Vet också att jag är nöjd med det stuk som detta har, jag är som sagt eg. en Windowsanvändare och vill kunna använda Linux ungefär på samma sätt, utan krusiduller. Så här långt inga frågor men de kommer här nedan.

Mint 12 Lisa. Här skrivs det om att den har Gnome 3. Vidare att det finns något som heter Mate och att 12 inte riktigt är som Mint borde vara. Videoklipp på nätet visar att man kan logga ut och sedan in med andra "teman" eller vad jag ska kalla det.
Vad är Gnome 3? Vad har jag i Katya?
Vad är Mate? Något för att köra Gnome 2? Vad är skillnaden?
Alltså vad är det som egentligen gör Lisa så olik Katya? Vad är vad?
Förklara grunderna tack!

På ovan nämnda bärbara med Helena har jag i princip i skrivande stund lagt in DebEx-Mint-10.
Som relativt oerfaren såg jag vid första anblicken ingen större skillnad mellan den och ex. Helena & Katya även om jag förstår att det är så.
Allt klappat och klart och på Svenska rakt av var ju bra.
Om jag ska försöka övertala någon bekant att överge Windows för att kunna låta den trötta datorn hänga med ett tag till så kommer jag ju givetvis rekommendera Mint.
Egentligen så borde man väl då föreslå dem att använda den senaste versionen, eller åtm. den senast översatta versionen eller?
Varför skulle jag hellre rekommendera DebEx-Mint? Kommer det att finnas nyare, senare versioner från Exton när det gäller Mint?

Hoppas på svar som en hedning kan förstå!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Som att svära i kyrkan..

Inläggav tux-sven » sön jan 08, 2012 12:21 pm

Hej,
Jag förstår att du gillar Mint8 "Helena" och Mint 10 "Julia". Det är just dessa jag använt när jag introducerat Linux för f.d. Win-användare. Dessa har skrivbordsmiljön Gnome2, inte original-Gnome2 men en miljö som modifierats av Linux Mint. (Clem)
Just Linux Mint:s version är ypperlig för människor som kommer från Win-miljön. Att den kom till beror på att Clem satt som helpdesk för folk som migrerade från Windows till Ubuntu och han såg vilka problem som var vanligast.

Nu har ju mattan ryckts undan under våra Mint-fötter i och med Gnome 3. Gnome 3 är från grunden ombyggt. Gnome 3 går ej, i nuläget, att anpassa till det normala Mint-utseendet.

Mate är en fork av gamla Gnome 2.32 som varit så populärt och är grunden i Helena och Julia. Mate ser ut som Gnome 2.32 men är anpassat för att fungera ihop med de underliggande mekanismerna som erbjuds i Gnome 3. (Gnome 2 självt kommer ej att utvecklas eller felrättas längre.) Tyvärr är inte Mate alls så välutvecklat som Gnome 2.32 var, ännu i alla fall.

Jag fick Arne Exton att göra en remix av LM 10. Detta för att få tillgång till en ny kärna och Nyare FF och Thunderbird.
Arne Exton kommer inte att underhålla denna remix eller fortsätta på det spåret. LM10-remixen är en möjlighet att suga på den goda Mint-10-karamellen ännu en tid. Därefter hoppas jag på att Mint 13 lyckats få till det bättre.

Chefsutvecklaren Clem på Linux Mint har även talat om att kanske ge ut en speciell Mate-release. Framtiden får visa hur det hela avlöper.

Nu i dagarna har jag även testat nya Mint 12 KDE. KDE har ju varit lite likt den Gnome som vi sett i Linux Mint, men det var helt annorlunda i det nya Mint 12 KDE. Jag känner mig lite rådvill just nu, men som väl är har jag remixen DebEx Mint 10 special tills vidare, så jag inte omfattas av den pågående turbulensen. :D

Ett annat alternativ som inte är så dumt är Linux Mint Xfce. Det är en skrivbordsmiljö som inte är tillkrånglad. Linus Thorvalds (Linux-kärnans skapare) har själv övergivit Gnome till förmån för Xfce eller om det var LXDE-desktop-miljön.

Just nu hinner jag inte skriva mer, för vovven väntar på sin promenad... ;)

Edit:
Mint 11, Katya har Gnome 2.32 desktop enligt det speciella Mint-stuket.

Om du till exempel vill aktivera Compiz, så högerklickar du på skrivbordet, väljer "Byt skrivbordsbakgrund", därefter fliken "Visuella effekter", OM du kör Mint 10 vill säga.
I Mint 11 är det betydligt krångligare att få till Compiz. I Mint 12 Mate, går det, om det dock är krångligt. Tyvärr tar Compiz en massa CPU-kraft i Mint 12 av någon konstig anledning. I Mint 12 Mate saknas det en hel del annat som man är van (bortskämd) vid.

Min uppfattning är att Mint 10 ger den bästa totalupplevelsen. (helst då remixen) Den kommer att underhållas av Mint-teamet fram till dess Mint 13 släpps ungefär. Det går emellertid att använda den fortsättningsvis åxå. Det är ju normalt aldrig livsviktiga säkerhetsuppdateringar som behövs, jämfört med Windows. ;)

Se gärna till att du blockerar eventuella "versions-uppgraderingar" av Thunderbird, Firefox och Linux-kärnan, emedan dessa skulle innebära en nedgradering om du kör DebEx Linux Mint 10 special. En sådan blockering utförs enkelt i "Mint-update".

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Som att svära i kyrkan..

Inläggav Mikael » sön jan 08, 2012 3:48 pm

Tack för svar. En del klarnade betydligt men annat är fortfarande lite förvirrat.

Om jag ska försöka mig på en helt egen sammanfattning så kan man säga att det är Mints version av Gnome som gör att jag trivs med det, att det är lite Windows-stuk.
Det stuket återfinns i 8, 9, 10 och 11 men inte riktigt i 12 (mer om det längre ner).
Om man vill hålla sig uppdaterad med versioner som har stöd för nya hårdvaror och senaste webläsare mm så tappar man lite av stuket om man väljer den senaste, 12.
Vill man "slippa" det nya stuket men ändå ha ny kärna osv. så får man använda en Extonutgåva som är en mix av gammalt och nytt.
Så långt hoppas jag att jag har ungefär rätt.(?)

Men så till 12,an.. Av vad jag sett från en "Livepinne" så tycker jag nog att det fortfarande är samma stuk men jag kan ha missat nåt?
Klickar man på symbolen uppe till vänster blir det ett annat utseende men det verkar ju bara visa vilka fönster/applikationer som är igång. Som en förstorad Alt+Tab bara.
Klickar jag på ett sådant fönster är jag ju tillbaks till samma miljö som tidigare, samma stuk jag är van med..
Så.. vad är det, egentligen, jag går miste om om jag väljer Lisa?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Som att svära i kyrkan..

Inläggav tux-sven » sön jan 08, 2012 6:45 pm

Dina slutsatser från mitt inlägg tycker jag är väldigt goda.

Tycker du att Mint 12 har "samma stuk"?? :o Det tycker inte jag. Det är f.ö. väldigt många som inte tycker det. ;)

Men gör så att du gör en provinstallation på en USB-pinne och provkör utan att sabba något i din dator. :D

Du formaterar USB-pinnen till ext4 och en enda partition, root-partitionen. (/)
Pinnen bör vara på minst 8 GB. OBS, starthanteraren lägger du på pinnen åxå!!! (Om pinnens installationspartition heter /dev/sdc1 skall starthanteraren installeras på /dev/sdc. Dvs UTAN siffra!) Om du INTE lägger starthanteraren här hamnar den på hårddisken och din dator får bekymmer att starta. Om du gör rätt så startar datorn normalt igen, när du stängt av och tagit ur stickan.

Det går utmärkt att prova på detta viset, men vill du använda stickan mer permanent på detta viset bör du lägga till optionen "noatime" till din installationspartition på stickan. (då blir det inte så frekvent med skrivningar till stickan och den håller längre) Det kan då se ut ungefär på detta viset i /etc/fstab:
Kod: Markera allt
UUID=d3ec9e56-1b84-48ba-b0cf-a11c2c5cf4ea /        ext4    noatime,errors=remount-ro    0       1


Om du undrar mer angående detta är det bara att fråga igen. :D

/Sven

Edit:
Själv har jag Compiz och kuben (4 virtuella skrivbord) aktiverat, inte för att det är häftigt utan för att det är oerhört praktiskt!

Jag ser ingen sådan bra möjlighet i LM12, förutom MATE. Men MATE fungerar inte alls så bra som LM10 och Gnome 2.32.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Som att svära i kyrkan..

Inläggav Mikael » sön jan 08, 2012 7:52 pm

Tack för visat tålamod!

Vi tittar förmodligen på olika saker..
Jag startar (Lisa) och ser där ett skrivbord med en Meny-knapp. I menyn finns motsvarande genvägar till olika applikationer, som går att starta.
Det finns en panel motsvarande aktivitetsfältet och systemfältet i Win. Ja, där finns i Lisa en panel upptill som gör att utseendet är lika en Mac.
Det är vad jag ser. Tycker det är lika tidigare versioner. Klickar jag inte på konsumtecknet så ser det alltså ut lika ex. Katya.

Du menar med en provinstallation att det blir en "skarp" installation och inte bara en "LiveDVD"?
Om jag startar en "Live" på ett usb-minne (sdb) och sedan har ett annat minne som sdc eller vad den nu får så kan jag från Live klicka på Installera mint och där välja sdc som plats?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Som att svära i kyrkan..

Inläggav tux-sven » sön jan 08, 2012 10:29 pm

Det är precis så du kan göra. :D Yes, det blir en "skarp" installation. Du kan spara dina filer och inställningar på den, precis som vanligt när du installerat på hårddisken.

Du behöver nog inte formatera stickan i förväg, för installationsprogrammet fixar formateringen. Du bör välja ext4 för det är nog det snabbaste filsystemet. Köp ingen mini-USB som installationsmål för dessa visar sig ofta för långsamma.

Under installations-sessionen väljer du Egen partitionering, eller vad det hette. Där klickar du på /dev/sdc1 och partitionerar den till ext4 och "/". Några rader längre ned i samma fönster måste du välja var starthanteraren skall placeras, i ditt fall blir det på /dev/sdc. Missa inte denna åtgärd!

Själva installationen går något långsammare än då man installerar på en hårddisk, men annars fungerar det likadant.

Om du därefter startar datorn med USB-stickan i, så skall den boota från din nya installation. Om du startar utan stickan så bootar den från hårddisken som vanligt.

Jag gör alltid på detta viset när jag testar nya distar. På så sätt riskerar jag inte att sabba mitt fantastiska DebEx Mint 10 special. :D

Edit: Vissa gamla datorer har svårt att boota från en installerad USB-sticka, även om de kan boota från en installations-live-sticka. (skapad med UNetbootin) . Om du har otur har du en sådan dator... :(
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Som att svära i kyrkan..

Inläggav Mikael » mån jan 09, 2012 11:00 am

Det här var nyttigt, alltså den installationen. Nu ser t.o.m. jag som nybörjare vissa skillnader..
Peronligen behåller jag Katya på min stationära och DebEx-Mint-10 på min bärbara eftersom jag inte ser någon vits att byta.
Däremot skulle jag för enkelhets skull kunna tänka mig att installera Lisa på "nästa" dator jag lägger in Mint, om det skulle bli aktuellt.
Där får jag då anpassa mig till så som det är. Men innan dess kanske 13 finns tillgänglig..

Tackar för utförlig info hur jag skulle installera på "pinnen". Dock efterfrågades en partition för växlingsutrymme men det hoppade jag över..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Som att svära i kyrkan..

Inläggav tux-sven » mån jan 09, 2012 5:24 pm

Kul att installationen gick bra!

Om du har 1GB eller mindre i RAM bör du aktivera swap-en. Du lägger ingen swap på USB-pinnen utan du använder den swap som redan finns på datorns hårddisk. (I alla fall om du har en Linux-installation med swap på hårddisken)

Installera partitions-editorn "gparted" i din USB-Mint12-installation via programinstalleraren synaptic. Därefter startar du "Gparted", från Mint 12-pinnen. I den kan du se alla partitionerna på diskarna. Jag har för mig att du kan högerklicka på hårddiskens swap och välja "aktivera".

Om du nu startar "Systemövervakaren" och väljer fliken "resurser" så kan du se hur mycket swap du har! :D

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster

cron