apt-get upgrade eller apt-get dist-upgrade i LMDE?

apt-get upgrade eller apt-get dist-upgrade i LMDE?

Inläggav Rune.K » mån apr 18, 2011 12:00 pm

Det här måste vara rätt forum för att ställa frågan:
Vilket är det rekommenderade sättet att uppdatera LMDE i terminalen, är det apt-get upgrade eller apt-get dist-upgrade?

Jag har själv använt apt-get upgrade sedan mellandagsrean, men jag hörde på stan någon säja att man ska använda apt-get dist-upgrade.
I disten aptosid vet jag att det rekommenderade sättet är apt-get dist-upgrade, för att uppdatera systemet.

Förresten, hej på er allihopa!
Jag kände inte till att det fanns ett svenskt linuxmint-forum tills förrän häromdagen. Tipset kom från min käre ovän Pink Panther.
Rune.K
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 14, 2011 3:27 pm

Re: apt-get upgrade eller apt-get dist-upgrade i LMDE?

Inläggav tux-sven » mån apr 18, 2011 7:21 pm

Det skall vara apt-get dist-upgrade. Då behåller du Linux Mint, annars övergår den nog till att bli Debian.
Det går normalt alldeles utmärkt att använda Uppdateringshanteraren, men nu när Testing övergick till Squeeze var man tvungen att använda terminalen och apt-kommandon för att hitta rätt, till "nya" Testing.

Det finns nämnt hur man skall göra i denna tråd: http://forum.linuxmint.com/viewtopic.ph ... 2&start=20

Känn dig välkommen, förresten! :D

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: apt-get upgrade eller apt-get dist-upgrade i LMDE?

Inläggav Rune.K » mån apr 18, 2011 8:04 pm

Tack för svaret och välkomnandet!

Jag får se hur jag gör med upgrade vs dist-upgrade, jag har ju redan använt apt-get upgrade ett bra tag utan några problem. Det viktigaste är nog att svara rätt på de frågor som dyker upp om config-filerna, jag svarar alltid så att den ursprungliga config-filen behålls. Som jag har förstått saken så är det på det viset Mint håller sej kvar så länge som möjligt. Det är förstås inget jag vet exakt, men jag tror att det är så.
Rune.K
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 14, 2011 3:27 pm

Re: apt-get upgrade eller apt-get dist-upgrade i LMDE?

Inläggav friTTe » ons apr 20, 2011 4:58 pm

Kör ungefär som dej gällande frågor, behåller till 99% alltid de befintliga konfigurationerna.
Sen använde jag mej aldrig av Mintupdate då den inte riktigt är byggd för Debian utan kör alltid Synaptic, men sen har jag alltid tyckt Synaptic ger bättre överblick.
friTTe
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jun 18, 2010 1:07 am
Ort: Karlskoga

Re: apt-get upgrade eller apt-get dist-upgrade i LMDE?

Inläggav Rune.K » tor apr 21, 2011 7:27 pm

Jag gillar att programmen är poängsatta i LMDE's vanliga programinstallerare, har ett program fått 59 minuspoäng så behöver man inte testa det. :)
Rune.K
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 14, 2011 3:27 pm

Re: apt-get upgrade eller apt-get dist-upgrade i LMDE?

Inläggav tux-sven » fre apr 22, 2011 7:14 pm

Ja det är käckt. Mint brukar ha en mycket omtänksam attityd till användarna.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron