Systemmappar?

Systemmappar?

Inläggav Mikael » tis jul 16, 2019 9:12 pm

Vill byta sökväg till "Hämtningar". (Till minneskortet) Var gör man det?
Visst, jag kan ändra sökväg i enskilda webbläsare osv. men vill ändra "Default".

Tillägg: Okej, jag pillade i .config/user-dirs.dirs och fick till det.
Men nu har jag ju tagit bort denna mapp från visningen under "Den här datorn" i Nemo. Hur får jag tillbaks den dit?
---
Linux Mint 19.3 Tricia, Cinnamon+MATE  @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Re: Systemmappar?

Inläggav Mikael » ons jul 17, 2019 6:23 pm

Hur får jag tillbaks den dit?

Många källor anger att man ska kunna dra och släppa en mapp men den hamnar då bara i bokmärken.
Ett tips var att man ska kolla så att man får "en enkel linje och inte en dubbel linje" (ja, ni måste testa själv för att förstå) när man släpper. Dubbel linje innebär att man kopierar mappinnehållet.

Efter en hel del sökning hittade jag lösningen på "Debian User Forums" och det går ut på att man först drar en mapp till Bokmärken. Därefter från bokmärken till "Den här datorn".

Min sökväg till minneskortet, i filen .config/users-dirs-dirs:
Kod: Markera allt
XDG_DOWNLOAD_DIR="/media/mint/3533-6662/Hämtningar"
Senast redigerad av Mikael tor jul 18, 2019 11:13 am, redigerad totalt 1 gång.
---
Linux Mint 19.3 Tricia, Cinnamon+MATE  @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Jan-Olof » tor jul 18, 2019 10:53 am

Intressant lösning. Jag gör den här tråden till ett Anslag.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » tis jul 30, 2019 9:51 pm

UPPDATERING!

Mikael skrev:
Hur får jag tillbaks den dit?

Många källor anger att man ska kunna dra och släppa en mapp men den hamnar då bara i bokmärken.
Ett tips var att man ska kolla så att man får "en enkel linje och inte en dubbel linje" (ja, ni måste testa själv för att förstå) när man släpper. Dubbel linje innebär att man kopierar mappinnehållet.
Efter en hel del sökning hittade jag lösningen på "Debian User Forums" och det går ut på att man först drar en mapp till Bokmärken. Därefter från bokmärken till "Den här datorn".
Min sökväg till minneskortet, i filen .config/users-dirs-dirs:
Kod: Markera allt
XDG_DOWNLOAD_DIR="/media/mint/3533-6662/Hämtningar"

Svårigheten eller omvägen om man så vill KAN ha berott på att enheten (SD-kortet) var formaterat som FAT32.
Jag uppmärksammades om det när jag skulle (försöka) installera ett program från Hämtningar.
Efter att jag formaterat kortet till Ext4 så fungerar (räcker) det med
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Övriga supportfrågor