Glömt lösenordet

Re: Glömt lösenordet

Inläggav Manne » ons sep 17, 2025 11:36 am

Det fungar inte för mig. Jag kommer inte förbi lösenordsrutan. Testade som du skrev blankt, men den vill ha det gamla lösenordet. Inte det nya som jag lagt in fungerade.
Manne
Samuraj

Inläggav Mikael » ons sep 17, 2025 12:00 pm

Kan du posta ett skärmklipp som visar rutan där du du uppmanas att autentisera?
(det kanske inte alls har att göra något med att blanka lösen i seahorse)

Och NÄR dyker den rutan upp?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Manne » ons sep 17, 2025 6:48 pm

Jag är osäker på om det här blir rätt. Du skriver att man behöver aktivera "ppa". Var gör man det?
Sen undrar jag om det är rätt sehorse. men se skärmbilden. Rutan som vill ha mitt gamla lösenord dyker upp när jag högerklickar på på inloggning och sedan på ändra lösenord.
Bilagor
Skärmbild från 2025-09-17 19-22-50.png
Skärmbild från 2025-09-17 19-22-50.png (49.83 KiB) Visad 119 gånger
Manne
Samuraj

Inläggav Mikael » ons sep 17, 2025 8:37 pm

Okej men vi får backa tror jag..

Glöm allt med Seahorse så länge.

I vilket ANNAT sammanhang är det du behöver ange lösen?

Manne skrev:Jag kom ändå in i datorn. Men jag fick senare uoo en ruta om att autenisering krävs. Jag ska då fylla i mitt gamla lösenord antar jag. Men det kan jag ju inte.
Jag klickar bort rutan några gånger och kan då komma in i datorn igen.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Manne » tor sep 18, 2025 8:46 am

Som jag skrev tidigare så lyckades jag byta lösenord på datorn genom att använda Rescatux, fungerade jättebra.
Jag kan logga in i datorn med nya lösenordet, men direkt så kommer rutan som vill ha mitt gamla lösenord upp.
Men den rutan klickar jag bort med "krysset" eller klickar på avbryt rutan några gånger och då försvinner rutan.
Då är jag inne i datorn och den går att jobba med.
Manne
Samuraj

Inläggav Mikael » tor sep 18, 2025 12:43 pm

Ja det är DEN rutan som det vore bra att få ett skärmklipp på, om det går, för att försöka se varifrån den kommer.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » tor sep 18, 2025 3:07 pm

Utan att vara expert på detta så låter det som att inloggningen i datorn är Ok nu, men "nyckelringen" i Seahorse/GnuPG har säkert ett eget lösenord (som kanske är det gamla)...

Fördelen med en "nyckelring" är att den kommer ihåg andra lösenord (inte datorns) så att man slipper fylla i dem varje gång, om man bara har loggat in där. Nu har jag ingen speciell erfarenhet av GnuPG, men ofta är det inloggningar på olika websidor (t.ex här) etc.
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » tor sep 18, 2025 3:24 pm

Manne skrev:Jag är osäker på om det här blir rätt. Du skriver att man behöver aktivera "ppa". Var gör man det?
Sen undrar jag om det är rätt sehorse. men se skärmbilden. Rutan som vill ha mitt gamla lösenord dyker upp när jag högerklickar på på inloggning och sedan på ändra lösenord.

Det är inte jag som skrivit instruktionen, det är från annat inlägg/forum. Det med PPA gäller om man INTE har Seahorse installerad men i Mint är den förinstallerad och där heter den "Lösenord och nycklar" varför det är rätt dialog du fått upp. Som jag skrev tidigare är det inte ditt gamla lösenord som ska anges som gammalt lösen, utan ditt nya lösenord du satte med Rescatux. Om det lösenordet inte fungerar i den dialogen tror jag att du behöver ändra så att du inte har automatisk inloggning. Alternativt, eftersom du inte har berättat om så är fallet, ändra så att du HAR automatisk inloggning.

Kan inte testa detta nu eftersom försök att installera LMDE 7 havererade och därmed är inte heller LMDE 6 tillgänglig.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » tor sep 18, 2025 4:44 pm

Om du behöver en PPA så får du förmodligen en utskrift typ:
Kod: Markera allt
W: Ett fel inträffade vid verifiering av signaturen. Förrådet har inte uppdaterats och de tidigare indexfilerna kommer att användas. GPG-fel: http://dl.google.com/linux/earth/deb stable InRelease: Följande signaturer kunde inte verifieras för att den öppna nyckeln inte är tillgänglig: NO_PUBKEY 32EE5355A6BC6E42
W: Misslyckades med att hämta http://dl.google.com/linux/earth/deb/dists/stable/InRelease  Följande signaturer kunde inte verifieras för att den öppna nyckeln inte är tillgänglig: NO_PUBKEY 32EE5355A6BC6E42
och då kistrar du bara ín och kör:
Kod: Markera allt
sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com $1
...där $1 alltså är den kod du ser.... i detta exempel "32EE5355A6BC6E42"
Osprey
Ninja

Föregående

Återgå till Övriga supportfrågor