Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Osprey » tor apr 18, 2024 6:10 pm

Marie SWE skrev:Hur jag ser att den försöker skriva
Skärmbild_2024-04-16_14-26-55.jpg
Det jag funderar på här är vad den egentligen menar, enheten är ju skrivskyddad så den skriver knappast något till "datadelen" på den. Däremot kan den kanske skriva till "headern" på partitionen eller disken. Bland annat kan du (t.ex med "tune2fs") se när ett filsystem senast var monterat och senast det var kontrollerat.

Förmodligen är det något sådant den menar att den skriver (kanske)...

Marie SWE skrev:Här får du output. 8-)
Kod: Markera allt
sudo lsof /dev/sdd
lsof: WARNING: can't stat() fuse.portal file system /run/user/1000/doc
      Output information may be incomplete.
lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfsd-fuse file system /run/user/1000/gvfs
      Output information may be incomplete.
lsof: status error on /dev/sdd: No such file or directory
De första två felutskrifterna från lsof är ju bara för att du loggat in som vanlig användare (UID=1000) och sedan kört "sudo" eller "su" till root. Sedan kommer ett meddelande om att "sdd" inte finns, vilket förmodligen beror på att den redan är såpass avmonterad att den inte längre syns. Kanske kan du se något om du kör "lsof" innan du gör avmonteringen...(?)

Varför "skrivningen" till den hänger, förstår jag inte riktigt. Egentligen går det alldeles utmärkt att skriva till en disk som är avmonterad, enda skillnaden är ju att sökvägen är borta så att du inte kan etablera någon ny länk till den. Sedan tycker jag å andra sidan att om skrivningen av någon anledning inte lyckas, så borde den få en timeout efter högst en minut och något borde skrivas i "/var/log".

Finns det inget där om du söker med "grep sdd /var/log/*"...??
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 150
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Föregående

Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster