Chris Titus hissar och dissar distar

Hur ska vi uppmuntra användandet av Linux Mint, ta fram marknadsföringsmaterial mm.

Chris Titus hissar och dissar distar

Inläggav Mikael » tis jul 11, 2023 10:59 pm

https://youtu.be/KyADkmRVe0U

Lite intressant ca 3:30 in i klippet och mer intressant ca 16:10
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Chris Titus hissar och dissar distar

Inläggav Marie SWE » tor jul 13, 2023 5:41 pm

Jag håller med om listan... Jag har Kali på en laptop och jag håller med om att den distron i sig är meningslös, då det är Debian, fast förinstallerad med massor program.. Jag kör Debian på alla datorer förutom en laptop med Kali då jag av ren lathet installera den 11GB ISO'n för att slippa spendera timmar med att leta upp alla paket och installera dem på debian.

Jag håller även med om att Mint är en bra nybörjar-distro.. Jag rekommenderar alltid nya Linux användare att starta med Mint sedan när de börjar få en känsla för Linux, gå över till LMDE och efter det gå över till Debian.

Ubuntu har jag aldrig gillat och jag vet faktiskt inte varför.. Det var bara en känsla jag fick 2018 när jag distrohoppa innan jag fastna för Mint18..

RedHat är jag lite snee på, för nu är det andra gången de sabbar mina planer. :x :evil:
Planen var att använda CentOS till min server.. då lagom skrota de den distron.. Sedan kom Alma+RockyLinux så jag avvakta på att de skulle släppa en senare version, då jag aldrig installerar första release av något. alla versioner dot zero har alltid lite buggar som sedan fixas till x.1 releasen och x.2... och nu stänger RedHat koden enbart för att hindra andra som alma+rocky att göra 1:1 releaser.
Så Redhat/IBM står verkligen på min hatlista nu mer.

Nu väntar jag på att Debian ska kliva upp till bordet och släppa en Server version med 10 år support.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Chris Titus hissar och dissar distar

Inläggav Osprey » lör jul 15, 2023 2:24 am

Jag kör Kali lite grann för att det är snyggt, men sällan jag har det igång. Mer isåfall Mint, CentOS och OpenSUse... Fast dagligen Mint och ibland Windows XP. Jag har Windows 7 på den här burken också, men det har karashat och jag har inte brytt mig om att skaka liv i det igen... XP kör jag bara för att kunna köra Photoshop lite då och då, i övrigt klarar jag mig alldeles utmärkt med Linux.... :D

(Har Windows 10 på en annan burk också och den är uppgraderingsbar till 11, men Mint är bättre och snabbare...)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Chris Titus hissar och dissar distar

Inläggav Osprey » lör jul 15, 2023 2:59 am

Och jag hatar inte på något sätt Windows, men jag avskyr Microsofts sätt att köpa och utplåna motståndare (Netscape etc), Största glädjen ligger i att Linux inte har någon ägare, så det går inte att köpa.... :D
https://www.kmfms.com/
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Chris Titus hissar och dissar distar

Inläggav Marie SWE » lör jul 15, 2023 4:22 am

Osprey skrev:Jag kör Kali lite grann för att det är snyggt, men sällan jag har det igång. Mer isåfall Mint, CentOS och OpenSUse... Fast dagligen Mint och ibland Windows XP. Jag har Windows 7 på den här burken också, men det har karashat och jag har inte brytt mig om att skaka liv i det igen... XP kör jag bara för att kunna köra Photoshop lite då och då, i övrigt klarar jag mig alldeles utmärkt med Linux.... :D

(Har Windows 10 på en annan burk också och den är uppgraderingsbar till 11, men Mint är bättre och snabbare...)

Kali för att det är snyggt.. Det är ju bara Debian med ett Tema man enkelt kan kasta in. ;)
Jag har Kali för att jag är förbannat lat, och jag lär mig Pentesting, så jag tog den stora feta 11GB ISO'n för att få med alla paket för pentesting och data forensic utan att behöva spendera timmar på att leta upp alla paket. *LOL* :lol:


Osprey skrev:Och jag hatar inte på något sätt Windows, men jag avskyr Microsofts sätt att köpa och utplåna motståndare (Netscape etc), Största glädjen ligger i att Linux inte har någon ägare, så det går inte att köpa.... :D
https://www.kmfms.com/

Jag hatar windows och jag hatar Linux. så det är pest eller kolera.. och windows har jag botemedlet på genom att slita ur all spyware o bloatware.. Men Linux saknar programmen som jag behöver och linux känns lika föråldrat som windows XP i grafisk fyrkantig tråkig design.. win10 är ganska fult oxå.. snyggast var win7 Aero glas-tema.. Men programmen till windows har en mer modern mjukare look än till Linux.
Gamla Nero Burning rom main menu från 2005 har en snyggare mjukare design än något motsvarande DVD brännarprogram till linux 2023

'

Linux developers behöver skaffa nya kompisar IRL som sysslar med konst & design som kan lära dem kliva över tröskeln till 2000 talet. :lol: :lol: :lol: :lol:

Nero till windows år 2005
nero-6.jpeg
nero-6.jpeg (71.82 KiB) Visad 2715 gånger


.

Linux 18år senare
Gnome Brasero 2023
Brasero2023.jpg
Brasero2023.jpg (38.53 KiB) Visad 2689 gånger


.

I rest My case Linux is two decades behind windows and Mac. :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm


Återgå till Marknadsföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron