Några ord om Linux Mint 11

Några ord om Linux Mint 11

Inläggav tux-sven » fre maj 27, 2011 2:16 pm

Linux Mint 11 tycks vara en mycket bra dist, men det finns några buggar kvar (finns även kvar i Ubuntu 11.04).

Det är inte lika lätt att få igång Compiz i Mint 11 som det var i Mint 10. Detta beror på att programmet simple-ccsm inte finns med. Det FINNS alltså ett simple-ccsm i pakethanteraren - MEN det är för förra generationen av Compiz (0.8.6) och passar inte ihop med nuvarande version av Compiz (0.9.4)! :twisted:
Om man nu vill köra Compiz finns det några olika alternativ:

    Ett alternativ är att invänta tills det kommer en 0.9.4-version av simple.ccsm.
    Det tredje valet är att konfigurera Compiz utan siimple-ccsm, men det innebär lite mer eget pillande i den vanliga Compiz Config. inget jag rekommenderar för den oerfarene.

Jag har i alla fall valt det senare alternativet och jag kan lova att det går att få det att fungera - åtminstone det JAG ville ha igång. :)

Tillägg: Problemet med Compiz innebär åxå en del följdfel. Bl.a. kommer det inte upp nå'n ikon i systemfältet i panelen när man kör Skype och en del andra program. Dessa fel är buggrapporterade i Ubuntu och kommer antagligen ätt rättas såsmåningom. Tills vidare är det nog bäst att strunta i Compiz - alternativt backa till den äldre versionen enligt alternativ 2 ovan.

Det finns däremot ett fel jag INTE har kunnat lösa, den inbyggda mikrofonen i min Acer Aspire One detekteras inte vid den automatiska hw-konfigurationen som sker vid installationen, Den detekterades däremot helt korrekt i Mint 10 och i LMDE. :o

Tills-vidare-lösningen för mig är att använda headset med mikrofon på. ;)

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Några ord om Linux Mint 11

Inläggav tux-sven » ons jun 15, 2011 9:24 pm

Nu skall jag uppdatera/installera Mint på några maskiner åt bekanta.
Med mina hitintills samlade erfarenheter så blir det Linux Mint 10 Gnome Edition som hamnar på hårddiskarna - den är helt klart bäst än så länge! Enkel och driftsäker. :D
Enda anledningen jag kan se att installera Mint 11 för närvarande, är om du har ett Huawei 367-modem, eller behöver Libre Office/Firefox4. ;)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron