Boktips: The Quick Python Book

Boktips: The Quick Python Book

Inläggav dragonfly » tor jan 20, 2011 7:25 am

Dagens boktips:

Titel: The Quick Python Book
Författare: Vernon L. Ceder
Förlag: Manning
ISBN: 9781935182207

The Quick Python Book är en lärobok i programmeringsspråket Python. Boken är bara drygt 300 sidor vilket är ganska lite för en bok av det här slaget. Fördelen med det är att den är kort och koncis och tar upp det viktigaste.

Författaren går igenom allt från grunderna i språket till hur man använder vissa av Pythons många moduler i det omfattande standardbiblioteket. Han tar även upp programmering av grafiska gränssnitt med Python och Tcl.

Vidare ägnas ett kapitel åt hur ett Pythonprogram skall struktureras. Detta tycker jag är bra. Jag har kunskap om ett antal programmeringsspråk och denna typ av information är precis vad som behövs när jag skall lära mig ett nytt.

Boken vänder sig särskilt till de med lite programmeringserfarenhet och som kan några språk sedan tidigare. Boken fokuserar helt på att lära ut Python och inte grundläggande programmeringsmetodik.

Jag tycker den är lättläst och man kommer långt bara med denna bok i början. Det är inga onödiga utsvävningar uan är fokuserad på att lära ut Python och inget annat. N'r man sedan läst boken är det naturligt att gå vidare och söka i Pythons dokumentation på nätet. Denna är väldigt utförlig också och det är bra att ha den till handa även när man läser boken.

Om man kan programmera och vill lära sig Python kan jag varm rekommendera denna bok.
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: Boktips: The Quick Python Book

Inläggav bittin » tis feb 08, 2011 12:26 pm

Den ska jag kolla upp :)
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: Boktips: The Quick Python Book

Inläggav dragonfly » ons feb 09, 2011 6:28 pm

bittin skrev:Den ska jag kolla upp :)


Det gör du rätt i! :)
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster