Från Windows till Linux

Från Windows till Linux

Inläggav sluggo » ons dec 29, 2010 11:06 pm

Har under många herrans år kört med Windows på mina datorer. Från 95:an och upp till Vista. Och under alla dessa år har jag fått leva med alla problem som låsningar i program, virus, trojaner, spioner och ominstallationer. Något som gjort mig skogstokig men som man tog för givet att man var tvungen att acceptera.
Efter den senaste kraschen med Windows Vista tog jag kontakt med en datorkunnig bekant och frågade:
- Skall det verkligen behöva vara så här?
- Njaa...det får du nog räkna med. Windows har väl aldrig varit speciellt stabilt precis...Men varför testar du inte att köra med någon av Linuxdistributionerna i stället?
- Linux?! Du skämtar? Det är väl bara till för tekniska datanördar...?
- Inte alls. Nu finns det flera distributioner som passar utmärkt för lite mer ”vanliga” användare. Och du kan ha kvar ditt Windows på datorn om du bara vill testa till att börja med. För din del föreslår jag Ubuntu eller Linux Mint...

Efter att ha fått en hel del instruktioner om nerladdning och installation tog jag beslutet att testa dessa Linuxdistributioner enligt anvisningarna. Allt gick perfekt! Och har jag haft några frågor med tillhörande problem har jag alltid fått hjälp via organisationen och gemenskapen för Linux Mint och Ubuntu i Sverige.

Nu har jag slängt ut allt vad Windows innebär från min dator och använder enbart Linux Mint och Ubuntu. (Jo, jag har faktiskt båda systemen på min dator och väljer själv vilket jag för tillfället vill använda)
Inga problem längre med att programmen hänger sig, inga virus eller annan skit. Allt bara fungerar! Jag är helnöjd men är ändå frågande till varför inte fler testar och går över till Linux Mint eller Ubuntu.

Frågor som ofta dyker upp är: Varför betalar folk flera tusen kronor för operativsystem och program till sin dator när man kan få allt detta gratis? Köper du en ny dator finns säkerligen ett Windows operativsystem redan installerat i datorn, men detta är något som du redan betalt för och som ligger inbakat i priset du får betala för din dator. Detta är en s.k. OEM-version av operativsystemet som datorbutiken tvingar lägga in, och som skall få kunderna att tro att Windows och dess program är det enda som fungerar på din dator. Vill du sedan ha ett officeprogram för ordbehandling, kalkyler, presentationer, bilder och annat är du tvungen att ta upp plånboken igen. Vad är detta för fri konkurrens?!

Nu finns det tack och lov alternativ till detta monopolstyre, och alternativet heter Linux. Låt oss alla hjälpa till med att sprida information om detta ypperliga system till alla vi känner med datorer.
sluggo
Munk
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 28, 2010 1:30 pm

Re: Från Windows till Linux

Inläggav tux-sven » tor dec 30, 2010 12:25 am

Ha-ha Sluggo, det där känner nog många av oss igen. :D

Jo, jag själv försöker missionera ut Linux Mint i min omgivning. Folk verkar bli både nöjda och entusiastiska efter att ha installerat Llnux Mint. Ingen längtar tillbaka till Win-träsket.

Jag visar gärna Linux för människor i min omgivning och jag talar gärna Linux med folk. Hoppas du gör samma sak i din omgivning, så skall du se att folk så småningom får upp ögonen för hur bra Linux är. :D

Linux Mint är lite speciellt, för att de Windows-användare som går över till Mint behöver nästan aldrig fråga om nå't. Det finns så stora likheter med upplägget i Windows att det klarar att hitta svar på sina frågor själva.

Jag vågar utan tvekan lova support på de maskiner som jag installerat. F.n. har jag lovat support på ca 15 Mint-installationer. Det är inte ofta någon behöver hjälp, så det är lugnt. :mrgreen:

Jag var inne på ONOFF-butiken där jag köpte min Acer Aspire One och visade upp maskinen efter jag installerat Mint.
De var väldigt imponerade, men det är ingen bra affär för dem att sälja datorer med Linux: Marknaden för anti-virus-program försvinner för dem, Inga Office-paket behöver säljas, inga kostsamma sevicar där man rensar ut virus eller ominstallerar datorn...
Dessutom behöver kunderna inte byta dator så ofta om de kör Linux, eftersom den oftast är mindre resurskrävande.

Windows är en mjölkko för datorhandlarna! Den vill de inte gärna missa. Det är en av svårigheterna för Linux.

Kul att se ditt inlägg Sluggo, välkommen i gänget! :)

/Sven

PS. Skaffa dig en tröja som det står "LINUX" på så får du se vad många tillfällen du får att propagera för Linux! DS
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Från Windows till Linux

Inläggav sluggo » tor dec 30, 2010 10:27 am

Hej Sven.
Tack för ditt inlägg. Trotts försöken med att informera och upplysa om Linuxdistributionernas förträfflighet till vänner och bekanta, är det lite som att stånga huvudet i väggen. Folk är så inmatade med Windows sen sitt första datorköp att det påminner om hjärntvätt! Ta bara alla datortidningar, PC för alla, PC-tidningen, och allt vad dom heter. Till 90% är samtliga artiklar inriktade på Windows. Bättre PR och reklam kan ju inte tidningarna få! Undrar om inte Windows själva bidrar med utgivningskostnaden för dessa? Och med detta så blir företaget och Bill Gates ännu rikare! Och här i landet har vi ett Konkurrensverk som sitter med armarna i kors utan att reagera! EU fick ju efter många om och men Windows att informera om att det fanns andra webbläsare än Explorer, men varför man inte försökte stoppa detta med obligatoriska operativsystem i datorerna hos datorhandlarna är för mig obegripligt!
Alla vi Linuxanvändare borde kanske samlas på en speciell sajt och ha en brainstorming hur vi skall marknadsföra distributionerna bättre och stoppa denna monopolisering av Windows.
Ha en trevlig nyårsafton och ett bra Linuxår 2011, hälsar
Sluggo (namnet har jag fått för att jag sluggar mot allt vad maktmissbruk och dumhet innebär)
sluggo
Munk
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 28, 2010 1:30 pm


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron