Julia är toppen!

Julia är toppen!

Inläggav kgh » tis nov 16, 2010 10:45 pm

Hej alla Mint-vänner!
Efter att ha kört med Windows under alla år vid datorn testade jag Linux Ubuntu och blev glatt överaskad. Snabbt, säkert och helt utan alla problem som jag tidigare brottats med. Ett Linuxintresse väcktes och jag kollade många olika distributioner. Så kom då Mint 10 och du milde himmel! Helt sagolikt bra! Håller nu tummarna för att "Minten" skall uppmärksammas på samma sätt som Ubuntu och att vi blir fler entusiaster till detta fina operativsystem.
Hälsningar
Kjell i Spannarboda
kgh
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:56 am

Re: Julia är toppen!

Inläggav tux-sven » ons nov 17, 2010 12:57 pm

Hej Kjell,

Vad kul att du gillar Mint 10!
Jag kör åxå 10:an sedan den släpptes och jag tycker den är mycket bra. Det KAN förstås finnas viss hårdvara som inte går lika bra, men generellt fungerar det alldeles utmärkt.
Linux Mint är det som jag alltid rekommenderar till dem som kommer från Windows. Dessa personer brukar uppskatta kontrollpanelen och enkelheten.
En viktig orsak för min egen del, Linux Mint ger mig minimalt jobb med support. :D

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Julia är toppen!

Inläggav kgh » ons nov 17, 2010 5:58 pm

Hej igen Sven!
Håller helt med dig. Ser man på forumsidornas antal så är det helt givet att Ubuntu är den populäraste distributionen av Linux, men med tanke på Mintens förträfflighet så är det lite synd att den inte får mer uppmärksamhet. Frågan är hur man satsar på marknadsföringen av densamma? Inga böcker (typ "Ubuntuboken") eller några artiklar i de datortidningar som finns gör dessvärre att Minten lever lite i skymundan. Det är synd på en sån godbit! Att googla på Ubuntu ger cirka 50.000 träffar medans Mintan ger cirka 4.500, det borde kunna ändras, men hur?
Ubuntu har även en del relaseträffar, posters ets., men inget för Minten. Kanske ett diskussionsforum för detta vore på sin plats? Bara unrar liksom...
/Kjell
kgh
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:56 am

Re: Julia är toppen!

Inläggav tux-sven » ons nov 17, 2010 7:16 pm

Mint ligger 1:a på Distrowatch hot-lista nu. Det är 2:a gången Mint ligger först på listan. Förra gången var i samband med att Linux Mint Debian Edition släpptes. Fastän denna gången har Mint större marginal till 2:an som är Ubuntu följt av Fedora och openSuse. :lol:

Reklam kostar pengar och det har Mint inte så gott om, liksom många andra Linux-distar. Mint lever på frivilliga donationer och sponsorer. Man kan betala in en liten summa på deras donationskonto om man tycker Mint är bra.. ;)

Som de flesta Linux-distar sprids Mint genom vänner och bekanta. Jag känner bara EN person som gått från Linux till Windows efter att ha kört Mint, och det berodde på att han ville spela samma spel som kompisarna..

Så försök gärna sprida lite Mint i din omgivning du åxå. :mrgreen:

Mvh,
/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron