Bocken Bruse

Bocken Bruse

Inläggav Bocken Bruse » fre dec 05, 2014 8:04 am

Tjenare!

Min bakgrund med datorer är följande... köpte min första dator i mitten av 80-talet ... en APPLE IIC. Fem år senare blev det en ATARI 1040 STFM och 1995 köpte jag min första PC... en 133 Mhz P2 som jag något år senare uppdaterade till en 233 Mhz MMX. Den datorn hängde med fram till ca 2005 när jag fick ett direkt blixtnedslag i trädgården och hela elcentralen slogs ut och datorn började strula. Så då blev det den datorn jag än idag använder... en 3 Ghz P4 med MS Win XP Pro Sp3.

Dessvärre började min internetbank strula för någon månad sidan vad beträffar BANK ID och Win XP så då köpte jag en sprillans ny ACER dator av en granne med MS Win 8.0 som jag senare uppdaterat till Win 8.1.

Mina barn har på senare tid snackat om att de vill ha någon/några billiga surfdatorer och eftersom jag har några gamla 3 Ghz P4or ståendes på vinden som jag fått av några företagare på orten så ska barnen få dessa. Dessa datorer har jag sedan flera år tillbaka omformaterat hårddiskarna på och installerat MS Win XP Pro på.

Tanken är att jag ska ge LINUX en ärlig chans på dessa gamla datorer. Mina barn blir de som får utvärdera LINUX åt mig.

Är det så att utvärderingen blir bra tänker jag även installera LINUX på min gamla befintliga 3 Ghz P4 med MS Win XP Pro Sp3.
Däremot tänker jag behålla MS Win 8.1 på min nya ACER dator. Har läst så pass mycket om Acers support så fort man manipulerar med deras datorer så jag vågar inte göra nämnvärt mycket som påverkar supporten eller garantin. Läste om en kille som gjorde något så simpelt som att byta ut hdd från 1 TB till en på 2 TB men kunde inte finna drivrutiner till Acers mycket speciella moderkort o då upphörde garantin och supporten!!???
Användarvisningsbild
Bocken Bruse
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor dec 04, 2014 3:00 am

Re: Bocken Bruse

Inläggav Jan-Olof » fre dec 05, 2014 1:53 pm

Välkommen!

Hur gamla är barnen? Andra medlemmar har kanske några spel eller andra program att rekommendera.

Skall lägga in en ny installationsanvisning (http://linuxmint.se/instruktioner) för version 17.1 ikväll.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Presentationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst