mattem, vem är det?

mattem, vem är det?

Inläggav mattem » lör jul 12, 2014 2:29 pm

Hej, tänkte presentera mig här som "ny" användare.

Mattias Edeslätt heter jag, 35 år gammal och bor med mina två barn som är hos mig varannan vecka i en liten by som heter Östraby i Skåne. Mina två stora fritidsintresse är datorer och bilar, rally och veteranbilar i form av äldre Saab och Volvo med ett stort föreningsengagemang i olika klubbar och deltagande på träffar, även om det fått stå tillbaka de senaste åren, bland annat pga skilsmässa och studier.

Har de senaste åren skolat om mig till studie- och yrkesvägledare på Malmö Högskola med jobbar för tillfället som elevassistent och med barn i behov av extra stöd på en grundskola i Lund. Skolade om mig från maskinförare inom byggbranschen, innan dess var det fordonsindustrin som gällde som maskinoperatör och montör på Scanias växellådsfabrik i Sibbhult.

Men karriären började med mitt stora intresse sedan barndomen, med att bygga och konfigurera datorer och nätverk som tekniker hos ett litet lokalt datorföretag i Hästveda, vi servade både privat- och företagskunder. Så man var mycket ute och jobbade hos kunder, bland annat hade vi ett flertal pastorsexpeditioner i regionen som kunder. Det var såpass illa att jag aldrig slutförde mina gymnasiestudier, klokt då kanske, men i backspegeln kan man ju tycka annorlunda. Har använt allt från C64 och Amiga till egenbyggda PC-datorer i alla former fram till 2008 då jag tog steget över till Mac och OS X. Körde med OS/2 tills dess att IBM slutade med operativsystemet och efter det Windows på mina egna system. Att det steget inte skett tidigare var enbart ekonomiska, hade tröttnat på att bygga egna maskiner och kvaliteten på "köpe-pc" är i mina ögon som "nörd" under all kritik (framförallt på bärbara datorer som jag var ute efter pga studier) och Windows blev efter W2000 och XP bara sämre och sämre att använda. Under åren så har jag lekt med Linux i flera omgångar, främst SUSE och RedHat men det blev aldrig någon varaktig kärlek även om det var flera sessioner under årens lopp, även tillsammans med kunder på firman jag jobbade åt. Men när jag såg OS X på PowerMac G5 i början på 2000-talet var jag såld, det var framtiden, långt ifrån PC och frustrationen över Windows. Sedan dröjde det några år som sagt.

Glädjen i att använda datorer återvände med inköpet av Mac och OS X. Vore det inte för att mina barn skulle ha en egen dator när de är hos pappa så hade inte intresses för att pilla med PC-datorer satt fart igen. Byggde ihop ett system av lite delar som jag hade sedan tidigare eller köpte billigt och körde en kort session av XP och W7 och kom snabbt fram till varför jag bytt till Mac och OS X. Men eftersom det barnen spelar i dagens läge ändå mest handlar om nätspel kom Linux och närmare bestämt Ubuntu 12.04 upp på agendan, Linux var jag ju bekant med, varför då inte kika lite närmare på det igen och se vad som hänt sedan sist. Sen är man ju nörd och kikar ju på alternativ till OS X och eftersom Linux visade framfötterna på barnens dator blev tankarna på att försöka ersätta OS X större eftersom jag börjat fundera på att uppgradera maskinparken och gå från bärbart till stationärt eftersom det behovet inte riktigt finns när jag inte längre pluggar. Så när barnen inte är här så annekterar jag barnens dator och har fått installera om burken otaliga gånger när jag lekt omkring.

Uppgraderade till Ubuntu 14.04 men gillade inte vad jag såg, samt att Canonical använder tveksamma metoder för att samla in data om sina användare, i nära samarbete med t ex Amazon.com så kikade jag på alternativa skrivbordsmiljöer eftersom Ubuntu som plattform är trevlig, bara man slipper Canonical. Xubuntu kördes ett tag, det var riktigt trevligt med det gav mig som användare inte full kontroll så jag började kika på Mint som precis kommit i version 17. Körde Live-skiva med Mate och Cinnamon för att bestämma vilket av systemen jag föredrog och när jag väl startade upp i Cinnamon var det kört. Det är det bästa av de två världarna från OS X och Windows 7 i mina ögon.

Projekt Ubuntu som jag döpt mitt projekt att försöka migrera det mesta av mitt användande till Linux har resulterat i att jag köpt in ny hårdvara så att barnen får tillbaka sin dator och slipper vänta på att "pappa ska fixa" när han ställt till det, även om behovet av att "fixa det jag ställt till med" har minskat tusenfalt av Mint 17 med Cinnamon, äntligen har jag hittat hem. Väntar bara på att de sista delarna ska dyka upp så kommer min huvudmaskin vid sidan av min MacBook Pro 15" från 2010 vara en Intel i5 "Haswell" på 3.2 GHz med 8 GB RAM, Intels inbyggda i4600HD som grafikkort på ett Gigabyte moderkort med Intels Z87-chipset och Intels gigabit LAN-kretsar, flyttar över min 160 GB SSD med nuvarande Linux-installation. Barnens Linux-maskin blir nuvarande Intel Core2Quad 2.8 GHz, 8 GB RAM samt antingen en vanlig HDD eller om jag lyfter ur den 120 GB SSD som sitter i min gamla MacBook Pro som jag köpte in 2008 som till sist fallerade med pga det "ökända" nVidia-chippet som sitter i den efter sex år. Har inte bestämt om jag ska försöka riva ner och försöka få liv i den igen då det beror på dåliga lödningar till grafikchippet eller jag helt enkelt ska plocka ut disken och sälja den vidare till en som handlar med trasiga och begagnade macar.
Mac och OS X kommer jag absolut inte skrota, är ju Unix i grunden och ett oerhört bra system, utan systemen kommer att leva sida vid sida där jag troligtvis kommer att migrera över mer och mer till Linux efterhand jag hittar bra ersättare. Det "stora" hindret för en fullskalig migration är väl ett vettigt sätt att enkelt synka iPhone och dess tillhörande Appstore. Sen har ju båda systemen sina förtjänster och det är rätt skönt att ha ett system kvar när man ibland rotar lite väl djupt bland alla paket och dess beroenden i Linux :lol:

Blev en lång presentation detta, men som ni kanske förstår så räds jag inte att skita ner mig i terminalen, gammal DOS-räv som jag en gång var så älskar jag kommando-prompten, även jag vill kunna utföra allt det vardagliga bekvämt vid ett fungerande fönster-system.

Har genom alla åren älskat att lära mig mer och att hjälpa andra, var väldigt aktiv under många år på forum som 64-bit, Nordic Hardware (NH), Sweclockers (SweC) under min tid på med PC och sedan 2008 på svenska MacWorlds (MW) forum, där jag bland annat är moderator. Så nu när jag även är inne på Linux och då Mint, känns det naturligt att även finnas här, för att finna hjälp och stöd, men även dela med sig av de kunskaper jag själv har.

Väl mött
Mvh Mattias Edeslätt
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: mattem, vem är det?

Inläggav carl-uno » lör jul 12, 2014 2:35 pm

Välkommen!
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: mattem, vem är det?

Inläggav mattem » lör jul 12, 2014 3:18 pm

Tackar... Höll igår kväll som bäst på att spåra upp en möjlighet att kontakta administratör (dig) för att be dig aktivera mitt konto. Men såg i morse att du gjorde det inatt.

Det ska bli kul att utforska Linux riktigt grundligt. Känns kul att hitta hem till byggandet och konfigurerandet igen med ett trevligt OS i grunden.
Har hållt mitt supportande på ett rent minimum gällande Windows sedan jag slutande som tekniker 2003 och undvikit allt som har med Windows att göra sedan 2008 då jag tog klivet över till den ljusa sidan och Mac.

Har en kompis som jag sköter all support och teknisk support åt som jag nu ska migrera från Windows XP till Linux, troligtvis Lubuntu eller Mint nu här i veckorna som kommer. Beror på vad hans maskin kommer att klara av samt vilket fönstersystem han tycker verkar bäst att använda.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: mattem, vem är det?

Inläggav Mikael » lör jul 12, 2014 6:26 pm

Ja, välkommen hem :geek:

pga det "ökända" nVidia-chippet

Undrar om det är det som spökar en MacBook Pro som jag installerat Linux på?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: mattem, vem är det?

Inläggav mattem » sön jul 13, 2014 8:36 am

Tackar.... lite så är det, fast på PC-sidan. Hem har jag redan hittat med Mac och OS X. Glädjen som fanns med att använda datorn som fanns med OS/2 och Amiga hittade tillbaka med det steget, där operativsystemet arbetar med en, inte mot en. Lite samma känsla har jag med Mint och Cinnamon :mrgreen:

Angående nVidia-chippet som strular på äldre MacBook Pros så är det nVidias m8600GT som tillverkades mellan 2007-2008, dvs modellen innan Unibody. http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=sv_SE

Dock var detta problemet inte isolerat till enbart Apples datorer, alla bärbara datorer som såldes med detta chipp drabbades av felet.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne


Återgå till Presentationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron